Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 23 april 2010

Av Kvasthilda - 23 april 2010 23:21


Satt vid datorn och väntade på nioslaget i morse när jag kände att golvet brummade till. Frågade gubben om han märkte nåt. Han trodde kanske det var grannen... Nej sa jag, det måste ha varit ett skalv. Och det var det ju. Har gått ut i nyheterna hela dagen idag och visades i Rapport. Ett gruvras igen. Undrar om gropen har växt mer?

Vi har ju sett den andra gropen idag. Varit i Gällivare och besökt Malmberget för att fotografera kyrkan. Sonen undrade var staketet var och vi for förbi. Det står en hel del vackra hus innanför avskärmningen och staketet. Övergivna hus. Några ser ut som om de nyss lämnats, andra börjar förfalla ordentligt. Kiruna drabbas inte riktigt på samma sätt. Malmberget har flera malmkroppar och skörare berg. Vi har en enda stor malmkropp.

Vi bor utanför alla rasriskområden, men jisses vad det känns när det sprängs, eller som i morse när berget rör på sig o drar med sig några ton sten.


Av Kvasthilda - 23 april 2010 22:50


Då hänger vi på direkt idag i stället :-) Från många färger till ett fåtal, varav en är en "ickefärg". Dagens/veckans tema är svart o vitt, endera med en bild konverterad till svart-vitt eller helt enkelt med svartvita objekt. Jag gjorde en liten mix av det hela o tar några foton...


Första bilden är sparad i gråton. Malmbergets kyrka. Väggarna är vitrappade och taket är tjärat, men har blekts lite så det är inte så svart längre. Vi har fortfarande snö kvar i våra trakter. Kallt som f-n var det att fota idag. Blåste isvindar.



~*~

Andra bilden har fått behålla sin färg. Dörren med renbilden är svart, mot den vita väggen.



~*~

Sista bilden är så mitt "Veckans Fönster" i gråskala.




Shannara's Saturday Mix


Av Kvasthilda - 23 april 2010 20:55


I sista minuten :-) Förra veckans tema handlade om regnbågens färger. Min bild visar en del av vår ytterdörr. E-pigan ritade den här teckningen för X antal år sedan och den har hängt där sedan dess. Den gör mig glad :-) Tyvärr äter ju häftmassan upp papperet men än sitter den kvar. Nu är det bara att vänta på veckans tema :-)



Shannara's Saturday Mix


Av Kvasthilda - 23 april 2010 20:28


Ibland tryter fantasin och då får vi fota vad vi vill :-) Jag har varit på fotosafari idag då vi varit till Gällivare och handlat lite mat och annat till husdjuren. Ett av mina mål idag var att fotografera Malmbergets kyrka. Den är vitrappad med spåntak och på nära håll visade den sig vara mycket större än jag trodde. Kyrktornet är helt klätt i tjärat spån också.

Valde mellan tre kyrkfönsterfoton men beslutade mig att ta en spegelbild. Fönstren i Malmbergets Församlingshem ger just en spegelbild av kyrkan intill och ett av dess runda fönster. (se även här)

Några av kyrkfönstren ger en känsla av stall! Vitrappade väggar med halvrunda fönster. Andra fönster i kyrkan är inramade i träspån.



Veckans Fönster


Av Kvasthilda - 23 april 2010 16:00


Det snöar...


Av Kvasthilda - 23 april 2010 10:47


Fullt schema. Vi måste fara ut o handla lite idag. Marsvinen är utan grundmat. Dvs hö. Det blir att ta bilden o fara en tio mil i en riktning för att fylla förråden... Nej, vi MÅSTE inte åka till Gällivare för att köpa hö, men vi har en liten skitbutik i stan som tillhandahåller denna basvara för smådjursägare (o stallinnevånare o dess ägare också, men de köper nog sitt hö per lastbil) o den är svindyr. Som om inte det här höet blir ännu svindyrare då tänker ni. Jomenvisst. Men vi passar på att göra lite annat också. Jag hoppas få lite bilder på kyrkan i Malmberget idag. Och eventuellt nån mer efter vägen. Beror lite på hur tung Makens fot är på gaspedalen. Det händer att den inte pallar att förflytta sig till bromsen.

Nåväl. Håll tummarna för att det blir nåt skojsigt.


Vaddå bal på slottet?

Jamen HÖBAL.

Katching.



Av Kvasthilda - 23 april 2010 10:26


Efter en veckas uppehåll blev färgvalet grönt blått och vitt. Jag har lite ont om tid idag men hittade det perfekta fotoobjektet. Den underbara lilla slitna blå blomkrukan med vita prickar. Storpigans orkidé bor i den här men då det inte är sådär jätteupphetsande att se en knopp långt upp på en blomstängel i ett skitigt vårfönster kapade jag av bilden så bara det blåvita o gröna är med :-) Jag är kär i den här bulliga o gulliga krukan jag fyndade för en femma på Röda Korset.



Mer färger finns här.


Av Kvasthilda - 23 april 2010 09:00


Tema nr 94 Gryning

117/365


Fotat i slutet av januari - faktiskt precis tre månader sen med snudd på en timme. Solen är på väg tillbaka. Jag kommer hem till stan efter en nattlig tur till Björkliden, klockan närmar sig tio. Himlen var så fantastiskt vacker och gryningsljuset magiskt. Det ser inte ut som ögonen uppfattade det, men bilden har sin charm. Man blir alltid lika glad när solen dyker upp igen efter sin vinterdvala i december och halva januari. Nu har vi snart midnattssol igen. Dagarna är långa och ljusa.





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards