Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 29 april 2010

Torsdagsreflektionen v17

Av Kvasthilda - 29 april 2010 11:19


Äldsta dottern hom hem häromdagen med ett körkort i bakfickan. Kanske inte bokstavligen för plastkortet väntar på posten och vi ska fara iväg idag o hämta ut det. Hon fick en t-shirt av körläraren. "Ska du ha den på dig för att tala om för körkortskontrollanterna att 'Jag HAR faktiskt körkort!'?" Lite kul :-) Nej. De får ett intyg att visa upp om så behövs.


Jobbet har rullat på i maklig takt, som alltid när det gäller malmtåg :-) Dock har jag plockat en ren i veckan o det tillhör inte mina favorittillfällen på loket. En liten flock gick över spåret när jag kom, men jag såg dem på håll o saktade ner. Den sista gick över och jag släppte på bromsen. Då kom en till. Dumskallar.

Igår såg jag två renar och höll på att ta dem både till o från Svappavara men de klarade sig, båda gångerna. Det är vilststängsel där och kommer de innanför blir det problem. De har ingenstans att ta vägen. En gång hade en älgkalv förrirrat sig innanför samma staket, berättade en av våra lokinsar. Mamma älgko gick omkring på andra sidan och klagade. Jag tror de hjälpte lillen över på nåt sätt, tror det fanns en staketöppning i närheten dit de motade junior, men det måste ha varit förenat med livsfara. Ilskna älgmammor är inte att leka med...  


Sen har man hunnit klaga på det nya Trafikverket o deras regel om rättidighet norr om Vännäs. Man tycker att det kan vara en mjuk regel där tågklareraren själv kan avgöra vilka tåg som kan gå för att de inte på något sätt påverkar andra tåg. Våra Svappisturer är just sådana tåg. Men de har satt reglerna o förankrat dem i magnetit tror jag. Ruckar inte en millis. Så igår, i stället för att jag fick gå hela vägen, komma tidigt och avlämna loket till nästa förare fick jag stopp vid enda stället på hela sträckan där vi behöver stanna pga eventuella möten (en kvarts åktid från slutstation) och fick dra igång mina tvåtusen ton igen efter att persontåget passerat. Varje gång vi drar igång ett (lastat) malmtåg kostar det energi för en normal villas årsförbrukning. Har jag hört. Jag hade tomtåg men ändå. Ett halvårs förbrukning då kanske? Och föraren som skulle ha mitt lok blev försenad. Fantastiskt.


Maken har fått nytt jobb. Eller åtminstone fått komma upp i den löneklass han ska ha, för det jobb han gjort i alla eller många tider. Som lagbas får man några kronor mer och det har han varit i x antal år redan men aldrig på papper.


De två som klarade sig


Andras tillbakablickar och funderingar på veckan som gått finns hos

Torsdagsreflektionen


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

29 april 2010 20:43

Grattis till dottern blir det väl när hon tydligen har blivit godkänd nu. Det är väl så nu också att man får ett tillfälligt intyg att ha som körkort innan man får det riktiga som man har "på prov" i 2 år. Nu har jag åtminstone haft i drygt 6 år faktiskt. Det kändes riktigt bra att köra i helgen när det inte är en massa snö på vägarna. Jo, förresten så har vi haft minst +17 grader här idag. Igår regnade det till och från./Renar är fina djur (minns att jag såg under min Lapplandssemester när jag var 10, nästan 11) och fick något fint foto också. Men på järnvägsspåret ska de ju INTE vara förstås.. Detta med vägrenar har de kanske inte förstått heller...

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Helena

Helena

29 april 2010 21:36

Grattis till dottern som fått körkort! Jag minns hur stolt man själv var när man fått det -fast nu är det många år sedan... ;)

http://aragornsfru.blogg.se

 
Ingen bild

Lairama

30 april 2010 08:14

Oj vad jag är glad att min äldsta dotter inte verkar intresserad av att skaffa körkort. ag skulle gå runt och vara livrädd hela tiden. Hon är tyvärr lika disträ och tankspridd som sin mor... det skulle bara gå åt pipsvängen (jag har inte heller något körkort - törs inte). Förmodligen skulle hon glömma att hon körde bil och sitta och läsa en bok bakom ratten eller något liknande.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 18 mars 09:00


  Eget tema nr 14 Fräknar 78/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 17 mars 09:00


  Eget tema nr 13 Flätor 77/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 11:00

Anna Charlotta. Du är en pärla. Tydliga trådar. Finurliga frågor. Även med blindledsagning genom kryssplanen blir det inte för mycket. Tack.  Annika fick rätta sitt facit med den där melloblundern förra veckan. 1976 var det inställt för att Sverige...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:49

Det är en liten paus i 365an. Måste fixa lite nya temafoton, eller teman till foton. I sedvanlig ordning. Har varit lite upptagen de senaste veckorna, så har inte funnits mycket tid över. Gårdagen hade kunnat fylla på fotobanken lite också, då jag va...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:00

  Tema nr 127 I svarvitt 76/366   Barbie fyllde 65 häromveckan och Mattel skapade ett par dockor för att fira detta. Jag köpte Brooklyn, den svarta versionen.  Barbie bär en klänning i svartvita ränder, för att koppla till hennes första b...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards