Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 maj 2010

Av Kvasthilda - 18 maj 2010 17:00


Vi har många gånger diskuterat Pitepalt hos oss.

"Varför gör inte du palt, mamma?"

"Nä, kan inte." Saken är nog snarare den att jag IDS inte. Jag köpte ICAs bok Sveriges nya landskapsrätter o ungarna bläddrade i den.

"Titta här, mamma. Nu kan du." *bah*

En av Svärmors gamla väninnor gör världens godaste blodpalt. Astrids blodpalt med kokt renrev.... Mumma! Det slår all Pitepalt i världen. Äts med mycket smör. O lingonsylt. Men ska det vara vit palt, Pitepalt ska det vara med fläsk. Vanligt stekfläsk. Inte rökt. O definitivt inte bacon.

På teven lagar German kroppkakor under överinseende av Ann. Inte alls lika gott.




Apropå bacon. Kanske man ska gå o steka lite av det där rökta sidfläsket.... Men vad äta till??

Av Kvasthilda - 18 maj 2010 13:19


Idag måste jag dela med mig av två helt olika fototillfällen. Ett foto taget igår och ett par från förra hösten.


Börjar med de gamla bilderna :-) Tog en paus i brödbakandet SysterYster och jag företog oss en iskall och vintrig höstdag 2008. Vi hade tillsammans med två av hennes arbetskamrater hyrt en bagarstuga för att fylla frysen inför julen. I ytter-dörren sitter dessa trenne fönster och de pockade på att fotograferas. Passar väl bra för ett kantigt tema?




 ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Så till det nya fotot, taget igår.



Den här kanten är cirkus 86 meter hög. Kaisepakte med sin höga kant. Pakte betyder just vägg eller stup. En starkt sluttande vägg. Här rasade det häromdagen. Åskan gick visst över fjället här för några dagar sen och det rasade ner snö och is. Man kan se i sluttningen nedanför hur det runnit sten och is. (dock inte i den här vinkeln). Det pratas om Klass 2-varningar i fjällen och norrländska inlandet. Det har kommit massor med vatten efter Malmbanan, men vi har inte drabbats SÅ mycket. På norsk sida har det gått laviner med snö, is och sten ocvh stoppat trafiken ett par dagar, liksom att på svensk sida järnvägen varit underminerad av vattenmassor men än så länge står banan kvar på plats.


TisdagsTema




Av Kvasthilda - 18 maj 2010 12:19


Land of the Midnight Sun. Not there just yet. But when we do get there the sun isn't this red so I thought I'd share a sun that is still up and shining at 10PM, last Sunday. Or just a few minutes before ten. My Swedish friends have seen this shot before, but I love that red sky. If it weren't for the sun this time of year it would be a total drag to live here as the last of the snow is about to melt away. Long winter....
(the house is also red, but that is a bit hard to tell from this shot...)



This week in Ruby Tuesday



Av Kvasthilda - 18 maj 2010 10:51


Härligt. Nu görs allt för att snön ska fara åt pipsvängen. Drömde inatt att det snöade och låg ett decimetertjockt täcke över nejden när jag vaknade. Nej, innan jag la mig. Det skulle ha hänt strax före midnatt. Bråkade med sonen om datorn för jag skulle prompt skriva ett inlägg om saken "FÖRE TOLV!". Ja, jisses. Det är ingen omöjlighet ännu i denna årstid. Det har hänt att vi haft just en decimeter snö enoenhalv vecka in i juni. Fast den ligger inte längre än att man hinner säga OJDÅ o ta en bild av eländet. När du blinkat till är den borta igen.

Vad som kommer ner nu är regn. Ett strilregn. Ramlar precis rakt ner från det stora grå. Inte en vindpust.

Ålen gnällde att tröjan fastnade på ryggen under morgonpromenaden. Jo. Den tenderar göra så i regn. Åskan var inatt. Klibbet nu beror alltså på strilet. Antar jag. Själv har jag inte stuckit näsan utanför dörren än så jag har inga referenspunkter vad gäller detta. Katter gillar inte regn. Inte häxor heller.

Nä. Kaffekok. O mat åt katten. O titta till musföken som inte mår bra. Såg henne nyss.


Av Kvasthilda - 18 maj 2010 09:00


Tema nr 178 Medicin

143/365


Nu vill jag ha, medicin, medicin, medicin med detsamma.

Jag vill bli bra, förkylning gör ingen mänska bra'.

Fast i mitt fall var det lite mer än en simpel förkylning. Jag fick Voltaren mot min tennisarm i våras. Hjälpte sådär. Den ligger i ryggsäcken för säkerhets skull, om det skulle slå till igen.





  


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 18 maj 2010 00:15


Stack ut huvudet genom ytterdörren för att se om det blixtrar. Inte en blixt att skåda någonstans men vilket liv fåglarna för! Det kvittrar o kraxar. Allt blandat i en kakofoni med arbetsfordonen på andra sidan sjön och berget där nya järnvägen byggs. Eller om det kommer från gruvan (traktorlastning).

Nåja, kanske dags att stänga datorn.

O precis då så blixtrar det igen. Räknar till minst fem så det är en bra bit bort (än).


Av Kvasthilda - 18 maj 2010 00:11


Ja jäklar, som jag anade. Det åskar. Har varit på G några timmar nu!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards