Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under maj 2010

Av Kvasthilda - 5 maj 2010 11:18


På gårdagens tågfärd såg jag ännu en rovfågel. Hade stopp o möte precis och trodde den försvann, men såg att den träade (ett bo antagligen) och kom sedan tillbaks. Lyfte på uppvindarna och spanade efter nya byten. Tog en massa foton på den och dess underbart vackra fjäderdräkt mot den blå himlen. Den har verkligen indiantycke. Visste inte hur bilderna skulle bli men jag är högst nöjd med flera av dem (med tanke på det objektiv jag hade med mig, 18-135).

De bästa bilderna på fågeln i sig är tristast då det som sagt är helt blå himmel. De andra bilderna fotade på längre avstånd som kanske inte är de bästa ur fågelns porträttperspektiv, har mer liv då det finns moln i bakgrunden. Svårt att hitta balansen :-)

Ni får en bild just nu...


Fjällvråk (Buteo Lagopus)


Av Kvasthilda - 5 maj 2010 09:00


Tema nr 56 Fem

130/365


Vi är Fem i familjen. Än bor alla barnen hemma. Idag är det inte så enkelt att hitta ett eget boende. Eller framför allt ett jobb som kan betala ett eget boende någon annan stans än hos mamma och pappa. Så länge kottarna bor hemma finns det en handduk åt oss var :-)




 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 4 maj 2010 23:13


Ett dagsfärskt foto. En myr på fjället där det rinner en liten bäck. Bäcken smälter snötäcket, mer och mer för varje gång jag passerar.







TisdagsTema



Av Kvasthilda - 4 maj 2010 11:04


Aaah. Snösparvar! Underbart!


Av Kvasthilda - 4 maj 2010 10:45


Vår orderator har kraschat. Bara sådär.

Träffade en gammal bekant. KUL! En av våra Borlängelärare. Inte varje dag man kan kramas på jobbet :-) Frågade om han ville hänga med. Långtåg idag. 7908 ton på kroken. 8320 totalt. Han är här för norska SIR-utbildningen.


jobb · sms
Av Kvasthilda - 4 maj 2010 09:00


Tema nr 72 Fågel

129/365


Vi går från gårdagens mest av socker tillverkade djur, till ett alldeles högst levande. Under min tågfärd igår såg jag en korp i ögonvrån o lyfte kameran... Jag hade tagit ner hastigheten lite för att eventuellt få ögonen o kanske kameralinsen på de älgar som rör sig i området. Korpen var för snabb och försvann fort. Då fick jag i andra ögonvrån syn på en annan rörelse och något brunaktigt. En örn! Den lyfte tio meter framför loket och flög iväg. Som tur är, är örnen ganska långsam och chansen att kunna få åtminstone ett hyfsat foto i förbifarten är rätt god.

Vi har både kungsörn och havsörn i våra fjäll och igår var det den förstnämnda jag såg.


Kungsörn (Aquila chrysaetos)


 

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 3 maj 2010 23:38


Har just läst ut fjärde boken i Vampire Academy-serien av Richelle Mead, Blood Promise. Den absolut bästa i serien. Me love. Jag är en sucker for söta vampyrhistorier. Punkt o slut.

(var tvungen att köpa den på engelska efter att läst ut Skuggkysst på svenska, nu vill jag ha nästa bok!)


Rose Hathaway sticker från skolan då hennes lärare och älskade Dimitri försvinner (i ett Strigoikrig som utspelar sig i slutet av förra boken, Skuggkysst, eller Shadow Kissed). Dimitri har enligt fd (döde) kompisen och numer spöket Mason, blivit förvandlad till Strigoi, en otäck monstervampyr. Rose ger sig ut efter Dimitri för att fullfölja hans önskan om att hellre "Dö än att vara Strigoi". Hennes föresats tar henne till Ryssland där hon nästan dödas av Strigoi och tas till ett hus för att läka, där hon träffar några Moroi-kvinnor som verkar väldigt bekanta. De visar sig vara Dimitris mor, mormor o systrar. Längsta boken i serien såhär långt o klart den bästa.


Av Kvasthilda - 3 maj 2010 20:52


Våren kom av sig. När jag var i björkis i morse sken solen och gav stora löften om en VÅR. Sen kom snön. Igen. Ahhh-mennn... Kolla här bara:


Fotat idag 17.21

Vårmånader i Kiruna är alltid lika intressanta....


Tidigare idag:

Lapporten på förmiddagen.

Favoritmotiv? Många bilder bliii're!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards