Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2010

Tillbakablick - Augusti 2009

Av Kvasthilda - 1 augusti 2010 06:00


  

 

För ett år sedan...


Tillbaks efter semestern till en höst av praktik. Några av förarkollegorna i min utbildningsklass började examineras. Det skulle komma ta sin tid. Tio elever och två instruktörer... Jag hade någa olika handledare i augusti och körde godståg till Narvik (till Riksgränsen där handledaren tog över spakarna) och malmtåg till o från Gällivare, mot både Luleå och Kiruna.


Rallarrosorona blommade för fullt och jag fotade lite andra senblommande växter. Ovan syns kråkvicker och en tistel (vägtistel?).


Augusti gav lite fler kyrkfoton då jag hade långa stopp i Gällivare och passade på att fånga Gällivares två kyrkor på bild, men även bilder av Kiruna kyrka o Jukkasjärvi kyrka och ett par kapell runt stan.


Dessutom besökte jag kyrkogården i Narvik, denna gamla urvackra skogskyrkogård mitt i centrala Narvik, som knappt syns ändå. Mitt i stan (nåja, en liten bit utanför själva centrum) ligger en skog o i den skogen finns alltså kyrkogården med gamla, gamla, gamla och nya gravar. Vackra gamla järnkors och stora gravstenar varvat med nytillverkade slimmade stenar.


Bilderna nedan är från en "annan" kyrkogård i Narvik, Fredskapellet och dess minnesplats för tyska krigsoffer. De har nu alla fått en namngiven sten på en vacker plats med enkla, tjocka och vackra stenkors.

Med "annan" menar jag att det de facto är samma kyrkogård men den ligger på olika sidor av järnvägen och nedre delen (som ligger till höger om själva kapellet) är nyare än skogskyrkogården och den tyska minnesplatsen är ännu en tredje del av det hela.

Jag inser att jag inte gjort något inlägg alls om Fredskapellet så det får väl hamna på min att-göra-lista i sommar!



 

 

Plan/karta över minnesplatsen

 

 




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Tillbakablick hos andra bloggare


 

 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

1 augusti 2010 12:47

Fina bilder och collaget har så enhetliga färger. Fint också med både en vågrät och en lodrät bild på tistlarna.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
anne-lie

anne-lie

2 augusti 2010 12:20

Kan tänka mig att man ser ett och annat från loket!

http://favouritemum.blogspot.com/2010/08/tillbakab

 
Flanören...

Flanören...

4 augusti 2010 10:32

Vika minnen, det var en stor tid förstår jag, under utbildningen.
Norge har lite mer historia än vi, från kriget.
Vällovligt att de håller det vid liv och att de som stupåade får sin plats i historien.
Rallarros heter geitrams på Norska!
Har en länk på min blogg till en härlig Norsk fotosida.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

5 augusti 2010 11:29

Vackra bilder

http://lisasfotoblogg.bloggworld.se

 
Helena

Helena

17 augusti 2010 11:16

Fina bilder! Jag gillar också kyrkor. :)

http://aragornsfru.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards