Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

Veckans Hus #27 - Säteritak

Av Kvasthilda - 16 augusti 2010 22:36


Säteritak. Ännu ett byggnadstekniskt ord man fått lära sig genom Hedwig och Veckans Hus. Har inte ens "lagt märke" till dessa tak tidigare. Befinner mig ju på semester och min mor har en bok om byggnader i Falun (jag har samma bok hemma i Kiruna o den är kul att bläddra i). Kikade igenom några foton jag tog på stan häromda'n o hittade genast ett par byggnader med säteritak. Sen kidnappade jag fadern som chaffis o vi for in på kvällskvisten för att att fånga ytterligare ett par centrala byggnader på bild som jag sett i boken. Tre av de här ligger i samma grannkvarter och det fjärde huset en bit ifrån, men efter samma gator.


Falu Högre Allmänna Läroverk, numer kallat Kristinegymnasiet. Här gick jag i gymnasiet och vår årskull var den sista att gå ut i "vanliga" gymnasiet här. Se på attan. Två av taken har faktiskt säteritak! Jag försökte fota nerifrån parken häromdagen men det är så uppväxt bland träden att byggnaden knappt syns sommartid. Det övre högra fotot tog jag ikväll men då ser man knappt övre takdelen.... Vinkeln blir för snäv.


Ett par hus efter Parkgatan. Det står i boken (Husen berättar, en rapport utgiven 1988 av Dalarnas Museum på uppdrag av Falu Kommun) att Klas Boman ritat flera av de stora villorna, i jugendstil och ett par av dem har just säteritak. Om jag tytt boken rätt är han far till alla husen nedan.


Kv Kämparvet 2

Om jag minns rätt är det bostadslägenheter i det här huset. SysterYsters styvdotter bodde här ett tag för något år sedan.


Kv Kämparvet 4, Lindgården

"Hörselns hus" kallades det tidigare påminde pappa mig. Tror det var här man kollade sin hörsel för hörapparat. Vill minnas att vi skjutsade hit min farmor en gång i tiden, men jag kan ha fel.


Kv Bergmästaren 20


Rekommendationer ur boken:

"I kvarteren Kämparvet och Tingshuset bör byggnader se "pampiga" ut.

Fasader bör vara av sten och utformas detaljrikt.

Färgsättningen bör vara ljus."


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

16 augusti 2010 23:26

Ja, nog tyckte jag väl att det verkade bekant... Fina bilder. Nästan hemma ju...

http://elisannw.bloggplatsen.se

Kvasthilda

16 augusti 2010 23:27

hehehheee... Precis nästgårds :-)

 
Hedwig

Hedwig

17 augusti 2010 07:43

Vad kul detta är. Du anlitar din far för att skjutsa dig för att jaga hus. Underbart. Vackra hus fanns det dessutom. Böcker som 'Husen berättar' är ju en guldgruva.
Tusen tack för titten.

http://veckanshus.stjernvall.se

Kvasthilda

17 augusti 2010 22:14

Hahahaha. Håller med. Det ÄR kul :-))

 
annette

annette

17 augusti 2010 17:20

Oj, så många fina hus med "säteritak" Du hittat, så fina att se och så berättar Du så finte om husen oxå.
Visst är det kul att få lära sig lite nya ord, husen man ser blir ju mer intressanta framöver, vi kommer nog att se många "säteritak" framöver som vi inte tänkt på tidigare.
Tack för titten!

annette

http://anesas-bildblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Mona

17 augusti 2010 21:39

Du hittade ju riktigt många. Visste inte att dom kan finnas på "vanliga" hus. Kanske finns det trots allt säteritak i Göteborg också, men det är ju jättesvårt att bara gå runt och leta. Fina byggnader du hittat.

Kvasthilda

17 augusti 2010 22:13

Ja, att leta vind för våg är inte lätt :-) Jag "sprang på" ett hus till idag med säteritak. Det blir så när man "upptäckt" nåt nytt. Det var Sågmyra herrgård, en gång i tiden bostad för filtfabrikören antar jag, idag bedrivs det restaurang där.

 
Anni

Anni

20 augusti 2010 13:22

Åh, vilka vackra hus och tak du funnit - så kul! Visst ger taken husen ett extra lyft! Snyggt!

http://vardagsnjutning.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards