Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 4 mars 2011

ABC Scandinavia - R

Av Kvasthilda - 4 mars 2011 10:00


Rättviks kyrka,

med anor från 1200-talet.


Vid bryggorna (i cement/betong) lägger kyrkbåtarna till även idag. Kyrkbåtsrodd är en viktig tradition kring Siljan och dess samhällen och byar. Det ordnas tävling i kyrkbåtsrodd med start under midsommarhelgen i Leksand.



Alldeles intill Siljans strand ligger den vackra vita kyrkan tillhörande Rättviks församling. Jag har alltid varit förtjust i de här vita stenkyrkorna kring Siljan och Rättviks kyrka ligger fint där, i samhällets yttergräns mot Vikarbyn.




Intill kyrkan står en liten by av omålade och vindpinade kyrkstugor i timmer. Dessa nyttjades av långväga resenärer eventuellt att bo i men främst att härbärga hästar i vid gudstjänsterna. Den äldsta av dessa 87 stugor är från 1470-talet men de flesta byggdes på 17- och 1800-talet.



Det utseende kyrkan har idag, fick den 1793.


Klocktornet har Dalarnas äldsta klockor; Storklockan från 1593 väger 2 ton, Mellanklockan från 1622 väger 1 ton och Lillklockan från 1628 väger 600 kilo.


Kyrkan är öppen i princip alla dagar på året men inte när jag var där. Givetvis. Jag hoppas på ett nytt besök någon gång så jag får komma in och se träfigurerna som är bevarade från medeltidskyrkan, predikstolen från 1600-talet och altaruppsatsen från 1700-talet.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

 
 
Flanören...

Flanören...

4 mars 2011 19:11

Mycket trevligt med ditt kyrktema på ABC.
Du har varit flitig med kartboken kan jag förstå, för att hitta alla bokstäverna.
Jag såg en fullkomligt utspelad Orrtupp i dag, som kommer som dagens bild i morgon, ja och sen har jag den i headern också.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Kvasthilda

4 mars 2011 20:56

Tack :)
O nä, inte må mycket titt i kartboken utan bara ett brinnande intresse för kyrkor - som råkar vara ur nästan hela alfabetet :-)

 
Donald

Donald

5 mars 2011 00:15

Den kirke er smuk! Ret så dejligt at se den igen! Billederne giver en god oplevelse fra flere vinkler - smukt :)

http://dax2.wordpress.com

Kvasthilda

5 mars 2011 06:29

Ja, visst är den? Jag tycker verkligen om den här :)

 
Lisa

Lisa

5 mars 2011 12:28

Åååå det är så vackert där i Rättvik vid Siljan

http://www.blogtown.se/blog.php?date=2011-03-05&id

 
Pysselfarmor

Pysselfarmor

5 mars 2011 21:38

Ja den kyrkan känner jag igen har varit där och i Rättvik många gånger genom åren på väg upp till gården. Fina bilder - rena rama turistreklamen ;-)

http://pysselfarmorsbilder.blogspot.com/2011/03/r-

 
kamelryttersken

kamelryttersken

5 mars 2011 22:56

Trivelig med litt lokalhistorie, selv om jeg ikke er særlig kjent på de trakter

Orginal Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, sist med <a href="http://karavanseraiet.no/?p=1984">Refleksjoner</a>

http://karavanseraiet.no

 
bjorgnin

bjorgnin

6 mars 2011 00:45

Heisann! En flott og annerledes kirke--- ikke for det, jeg synes de fleste kirkene du har vist bilder av, er litt spesielle. De likner som jeg før har sagt, litt på øst-europesike med sine løkkupler og profilerte tårn!
Ha fin søndag ;:OD)

http://viltogvakkert.blogspot.com

Kvasthilda

6 mars 2011 12:11

Vi har en enorm variation på kyrkorna i Sverige. De härstammar från en mängd olika tidsepoker och beroende på om och när de blivit renoverade har de fått nytt utseende, eller behållt sitt gamla.
Härlig kulturskatt:-)

 
Irene

Irene

6 mars 2011 10:39

Flott bidrag! En utrolig vakker kirke. Synd du ikke fikk kommet inn. Håper du har bedre lykke neste gang du besøker den!

http://foto-pixels.blogspot.com

 
EvasSvammel

EvasSvammel

7 mars 2011 21:08

Åh, my hometown.
:)

http://evassvammel.se

Kvasthilda

7 mars 2011 22:00

Se där :)

 
Melusine

Melusine

7 mars 2011 23:01

Interessant innlegg med mye historie og gode bilder, kirketårnet ser spesielt ut med sin uvanlige form.
Håper kirken er åpen neste gang du er der slik at du får fotografert trefigurene :)

http://www.enjoydiary.net/no/melusine

Kvasthilda

8 mars 2011 14:08

Åhhh, det hoppas jag också :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 29 april 09:00

  Tema nr 352 Vägg 120/366   En är en äkta skiffervägg, en är en tapet.       Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards