Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 7 mars 2011

Veckans Hus 55 - Ankarjärnslut

Av Kvasthilda - 7 mars 2011 20:31


Jag hoppade förra veckan, mest pga tidsbrist. Caféer har jag nog på bild - och ett kommer faktiskt redan här nedan.... Det är det gamla Spruthuset vid Faluån som har varit en liten butik, De Blindas Bod. Nu är det ett café. Undrar om det är det de kallar Bryggkafét? Nåja, Idag handlar det om ankarjärn och ankarslut. Hittas på byggnader i tegel och/eller sten. Ibland är de enkla "kilar", andra gånger gör man en utsmyckning av dem. Här följer en jättemix av olika tekniker och utseenden:

(bilderna öppnar i ett popupfönster, men om du vill se dem ännu något större, högerklicka o öppna i nytt fönster)


S-former under en ljuvlig "spetskant" i tegel.


Stadshuset i Falun.


Danmarks kyrka, Uppland

Jag har inte ens tänkt på vad de är, de runda "grejerna" på kyrkväggarna.


Här är samma typ, fast kvadratiska.

Stora Skedvi kyrka, Dalarna

Samma kyrka, fast med ett par andra varianter.
"Vanliga" kilar på låga väggen till vänster.


Ovansjö kyrka, Gästrikland.


"Vanliga" kilar, Stora Kopparbergs kyrka, Falun


Lite mer utsmyckade:

Falu Kristine kyrka


Åsgatan 12-8. Har haft med huset tidigare i Veckans Hus (bild nedan)

Eventuellt är de här bara utsmyckning men de sitter på strategiska ställen.

Huset har flera olika vackra varianter av ankarslut.


Den här bilden var med i Vindsfönster.

Anade redan här att Hedwig förr eller senare skulle sikta in sig på de andra detaljerna ;)



Ibland skapar man tecken av ankarjärnen:

Mora kyrka, Dalarna

Tornet har flera bokstäver runt om, såväl som raka slut.


Östhammars kyrka byggdes enligt ankarsluten på absiden, år 1761.




En kvartett bilder från Vaksala kyrka, Uppland:





Falu Kristine kyrka igen:



Tensta kyrka, Uppland



Ett favorithus i repris, gamla brandstationen i Gävle:



En trio bilder från Stjärnsunds kyrka, Dalarna:






Stigluckan till Österlövsta kyrka, Uppland.


Järnvägshotellet i Gävle.

Här finns det snygga balkonger, vackert tegel, tureller o mycket annat ;)


Åsså en heeelt annan variant:

Husby kyrka i Dalarna har ett "bälte" runt hela kyrkkroppen....



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


 
 
Hasse A.

Hasse A.

7 mars 2011 23:54

Morrn.

SÅÅÅÅ Många, helt otroligt. Massor med varianter.
Tydligen en dam med många intressen.
Ha de bra.
Hasse A

http://08-i-exil.blogspot.com

Kvasthilda

8 mars 2011 14:09

Hahahaaaa! Har alltid fotat allt möjligt, redan innan Hedwig kom med Veckans Hus, men jag kan säga att det är min favoritfotoutmaning!

 
Birgitta

Birgitta

8 mars 2011 00:27

Himmel så många vackra ankarjärn du bjuder på och vilka stenväggar!!! Jag blir alldeles förälskad i Stora Skedvi kyrkas stenvägg :)

http://fotochip.blogspot.com

Kvasthilda

8 mars 2011 14:12

You and Me both. Den är fantastisk :-)) De tog fram stenväggen vid den senaste stora renoveringen under 20-talet. Innan var den vitputsad. MYCKET snyggare så här :-))

 
Trebarnsmamman

Trebarnsmamman

8 mars 2011 06:09

Nu har jag lärt mig något nytt! Och vad många fina byggnader du kunde presentera.

http://blogg.trebarnsmamman.se

Kvasthilda

8 mars 2011 14:13

Hedwig lär oss nåt nytt varje vecka :-))
Hade ingen aning om vad ankarjärnslut var igår morse. Nu vet jag. Hehehheee :-)

 
Hedwig

Hedwig

8 mars 2011 07:48

Oj, oj, så många varianter. En del ser ut att ha tillkommit i panik, vilket man kan förstå. Det var inte så lätt förr. Huset på Åsgatan, tror nog att de är riktiga, vid den tiden hade man förstått vitsen med att göra det dekorativt också. De olika 'spännbanden' har jag inte sett, de på Ovansjö kyrka ser verkligen ut att vara en nödlösning för att hålla ihop. Sen lärde du mig ett nytt ord - stiglucka - det har jag inte sett förut. Kul, tack för det.

http://veckanshus.stjernvall.se

Kvasthilda

8 mars 2011 14:29

Jag gillar de som sitter på Ovansjö kyrka, trots "bältes"-utseendet de ger. Har sett såna på fler kyrkor så det lär inte vara någonting väldigt "hitte-på" i nödlösningsväg. Jag vet inte.
Spännbandet/"skärpet" som sitter runt Husby kyrka är lite kul...

Stiglucka ja. Det är ett ord har jag lärt mig sen jag började fota kyrkor :-)

 
Leena

Leena

8 mars 2011 08:51

Oj vad många fina hus och ankarslut! Du måste ha en enorm bildbank med bara byggnader. Jag är imponerad.

http://utomhusliv.blogspot.com

Kvasthilda

8 mars 2011 14:18

Många bilder är det :-)
Ibland gör jag mina fotoexckursioner, men det är inte så jäkla enkelt utan körkort o egen chaufför... Jag är glad att mitt arkiv är så stort. Hahahhahaa!

 
Mona

Mona

9 mars 2011 23:14

Wow, så många fina ankarslut du hittat! Kul att se att det finns så otroligt många varianter. Gillar den gamla kyrkan i Vaksala.

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

Kvasthilda

10 mars 2011 11:30

Vaksala kyrka är häftig med sitt höga smala torn i trä mot de härliga stenväggarna. Får se om jag kommer dit igen någon gång när den är öppen. Den innehar en del "skatter" från medeltiden har jag förstått.

 
Anni

Anni

10 mars 2011 09:04

Du är ju helt underbar - ibland undrar jag hur många kyrkor du fotograferat! Och så är jag så glad att vi är fler husnördar här i bloggvärlden ;-)

Din samling ankarslut är fantastisk - vilken blandning! Och extra roligt med de där lite desperata "spännbanden" som försöker hålla i hop kyrktorn som annars kanske hade rasat... Eller det kanske inte alls är roligt..

http://vardagsnjutning.blogspot.com/2011/03/veckan

Kvasthilda

10 mars 2011 11:28

Hahaha. Tack Anni!

Vad gäller antalet kyrkor så är det drygt hundratalet men jag hittar aldrig tiden att jobba med dem.

 
Camilla - Bilder Av Livets Lust

Camilla - Bilder Av Livets Lust

13 mars 2011 11:25

...wow, här fanns det många och vackra ankarslut!
Jag fick leta rätt bra genom mitt arkiv för att hitta några, men nu har jag någon nytt att fokusera mitt objektiv på när jag fotar byggnader och hus...

http://livetslust.blogspot.com

Kvasthilda

13 mars 2011 11:38

Det är alltid kul att hitta nåt nytt att fota - o Hedwigs alla detaljer är jättekul!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:41

Jahapps. Får se om det blir att lösa krysset idag. De har stora tekniska problem på Sveriges Radio idag och inget laddar som det ska. Just nu lyssnar jag på P4 men jag har inte laddat om just den sidan. Rätt vad det är kraschar det väl och jag hör in...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards