Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 18 mars 2011

ABC Scandinavia - T

Av Kvasthilda - 18 mars 2011 10:00




Torsångs kyrka


En medeltida stenkyrka intill Dalälvens mynning i lilla Torsång mellan Falun och Borlänge.


I Torsång fanns en av av Dalarnas första kyrkor byggd under tidigt 1200-tal. Den finns det ingen nedtecknad historia om. Troligen var det en träkyrka, sk stavkyrka. Den som står här idag byggdes på 1300- eller 1400-talet. Det finns än en gång, inga noteringar bevarade. Kyrkans dopfunt har en fot av gotländsk kalksten från 1200-talet och den tros har funnits i den allra första kyrkan. Dagens dopfunt sattes upp på den gamla foten under 1700-talet.


Klockstapeln fotad i riktning mot församlingshemmet.


Det har brunnit i klockstapeln. Det kan anas i bilden om du tittar vid dörren. Visserligen är hela tornet "målat" med tjära men man ser även de kolsvarta brända resterna i timret. Det är väl bara tur att inte tornet brann ner helt utan "bara" är svett utanpå. Man ser den nya åskledaren ovanför korset på tornet.

Kyrkan har också brunnit efter åsknedslag, vid minst ett par tillfällen för det har suttit två olika takryttare (torn) på taket men efter senaste blixtnedslaget beslöt man att inte sätta upp en ny.


Ytterväggarna utgörs av huggen och sprängd gråsten med detaljer av tegel.




En gammal altartavla från 1600-talet syns i det s.k "Finnrummet" till vänster. Altarprydnaden har bytts flera gånger under årens lopp till det stora fönster med glasmålning av Filip Månsson från 1912 som sitter där idag.

Det stora triumfkrucifixet tros vara tillverkat i Torsång under 1500-talets början. Eller snarare Kristusfiguren för korset i sig, är tillverkat vid renoveringen 1912.


Predikstolen som ursprungligen sattes upp 1624 blev i slutet av 1700-talet förvisad till ett förråd där den förstördes av tidens tand. 1882 flyttade man den gamla predikstolen till Ornäs gård och 1912 renoverade man och satte upp den i Torsångs kyrka igen. Figurerna föreställande evangelisterna på korgen hade försvunnit och man gjorde nya baserade på de som fanns på predikstolen i Stora Kopparbergs kyrka.



Man vet inte hur små fönstren var tidigare, men de har under en renovering blivit större för att släppa in mer ljus i kyrkan.





~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

18 mars 2011 14:50

Fina bilder som vanligt.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Kvasthilda

18 mars 2011 16:00

Tack, söta Du :-))

 
Ingen bild

Malys Krok

18 mars 2011 15:02

Dette var en utrolig vakker kirke! Så flott det var å få se, og å lese historien bak! Kjempefint!!
-Margit-

 
Inge

Inge

18 mars 2011 17:10

Meget smukke billeder.. :-)

http://bymarken68.blogspot.com

 
Inge

Inge

18 mars 2011 17:11

Ved ikke lige hvor min kommentar blev af.. så prøver lige igen..
Det er meget flotte billeder du viser fra et flot sted.

http://bymarken68.blogspot.com

Kvasthilda

18 mars 2011 18:28

Din kommentar har bara väntat på mitt OK :-))

 
Pysselfarmor

Pysselfarmor

18 mars 2011 17:15

Fina bilder som vanligt och mycket lärdom. Tack.

http://pysselfarmorsbilder.blogspot.com/2011/03/t-

 
gateglimt

gateglimt

18 mars 2011 23:23

Veldig fine bilder av en vakker kirke.

God weekend!

http://www.gateglimt.com

 
Melusine

Melusine

20 mars 2011 08:46

Spennende innlegg nok en gang :)
Jeg liker godt slike gamle kirker!

http://www.enjoydiary.net/no/Melusine

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards