Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 20 april 2011

aprilväder & språkbruk

Av Kvasthilda - 20 april 2011 10:41


Som det ser ut i dagens 365a gör det inte i verkliga livet idag. Det snöar. Världen är jämngrå.


Apropå jämnt o jämt (tack Gunnar).

Hittade en bra pdf-fil i en googling som beskriver vanliga språkfällor. Ett av mina tandagnissel är de kontra dem. Det exemplet finns med. Likaså ett som jag själv skriver fel, nämligen omständlig. Jag tar bort l-et och det är FEL! Omständigheter är en sak men att vara omständlig är nåt helt annat. Se mer här.


Maken o Junior har packat bilen o farit mot Långträsk. De hade just nått Vaskivoori när Gubben ringde. "Ska du göra en potatisgratäng eller nåt o ta med?" Ja, kanske det.... Om jag hinner. Borde hinna på fredag morgon om jag inte stannar uppe för länge i morgon kväll efter Bodensvängen.

"Det går ju sådär när man stresshandlar på måfå, i stället för att skriva en lista."

"TJA.... du hade ju kunnat ta en timme extra o sätta dig ner i lugn o ro med din hustru på morgonen o planera en matlista för shopping."

"Papapaplaplaplaplaplaaaa...."


Kattrackorna smiter ut i trapphuset. När Gubben o Grabben sprang runt med grejor för att packa bilen var de som illrar runt benen o nyfikna. Lillskiten stoppade en tass på tröskeln.. Pssschttt. STOPP. Neo sprang ut i trappen när Maken återvände från källaren med famnen full av grejer, men kom lika fort in igen när Junior rusade efter. Han tar sig hellre in för egen maskin än att flyga nackskinnsfärd :)

Då det snöar tog jag Tyra i famnen o gick ut på trappen. Tänkte avskräcka henne för att smita ut. Satte hennes baktassar på räcket. ouuuiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!! Tog en millisekund så var hon uppe i famnen igen. Fy fan vad äckligt det där var. Kallt o blött. USCH! Hahahhaaa... *evil grin* >:-)


 
 
Ingen bild

Gunnar

20 april 2011 15:15

de kontra dem
TIPS:Är man osäker så kan man använda "dom" i båda dessa fall. Det är dock icke applicerbart på "dessa", även om många barn försöker använda den varianten!! :-)

Kvasthilda

20 april 2011 15:32

Apselut.
(som jag snott från Lisabet, Madickens lillasyster.

 
Mita

Mita

20 april 2011 15:28

Gå in och titta på mitt aprilväder om du är less på snön =)

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Kvasthilda

20 april 2011 15:33

Måste nog göra det. Sitter med mina 36or och det är idel snöfoton kvar att publicera....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards