Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 9 juli 2011

Av Kvasthilda - 9 juli 2011 15:28


Kan inte riktigt smälta det där... Lillklimpen arton år. Tänk vad tiden går! Ibland tycks den stå still men så plötsligt har fyra år passerat! De två senaste har rasat förbi. Jag tyckte han fyllde sexton alldeles nyss. Att det gått längre tid sen han föddes är dock ett jag inte kan förneka. Han mor har aldrig varit så smal o smäcker som veckorna efter hans födelse! Idag är det lite annat :)


Har inte kunnat blogg på "riktigt" på ett par dagar med bara lite strötid över och sedan noll o ingen tillgång till elekricitet vilket är en nödvändighet för att Lapptoppen alls ska fungera.


Gårdagen blev ett äventyr o en massa extra mil på däck o motor. Onödiga jävla mil....


Vi vaknade i Dorotea på det som en gång tydligen hetat Björnens camping, sedermera Doro Camping, åt frukost o packade bilen. For upp till kyrkan o jag fotograferade ut- o invändigt...

Vi for vidare mot sydligare destinationer och stannade här o där. Ett par samhällen senare, i Strömsund parkerade Maken bilen o jag gick mot kyrkan. Kom på att jag kanske skulle ha tagit börsen med mig in ifall det var öppet o nåt vykort kunde finnas att köpa.... Jag stannade till o skulle precis vända mig om när det small till.... Inte en klick utan en rejäl fyrverkerismäll.... #!%&!!&%#&!!! Eller utskrivet: FAN SHIT FAN JÄVLAHELETESJÄVLAFÖRBANNADESKIT SATANS FÖRBANNDE JÄVLA SKIIIIIT!!!!!!! Gick med tårar i ögonen o väntan på utskällning utan like när jag meddelade Maken att "Vi måste vända bilen. Jag har glömt börsen... O den ligger i DOROTEA!!!"

Jag har en liten sketen väska med dragkedja i vilken jag brukar ha lite extra småpengar och några småsedlar. Just nu låg dessutom ett par läppstift o lite mensskydd i den. Inget viktigt... Det var bara det att dagen innan skulle vi göra nåt o nåt skulle betalas för o jag stoppade ner leget (det splitternya) och VISAKORTET i denna lilla sketna väska..... Som nu låg nånstans på en kyrkbänk i Dorotea, lite drygt sju mil tillbaks. Annars hade den fått ligga kvar där....

Hur fan beter man sig nu då?? 118 118.... Numret till Dorotea församling... En jäkla tur att den heter Dorotea församling (plus nåt mer men Dorotea finns med där, Rödbäck kanske? Ah minns inte, ointressant). Jag blev kopplad o GUDSKELOV får man väl säga i sammanhanget, svarade en man... Han skulle genast gå upp till kyrkan o titta efter och återkomma så snart han varit där. Det dröjde. O dröjde. O dröjde... Den var den semestern det, hann vi tänka både gubben o jag.... Jag ringde banken o flyttade alla pengarna till ett annat konto för säkerhets skull... Sedan ringde han. "Jag hittade en nätt liten väska här" TACK O TACK O TACK O TACK! Hur får vi tag i dig? Han skulle nämligen stänga o gå hem klockan tolv. Vilken jävla tur att jag kom på alltihop före klockan elva då!!

"O förresten, när jag ändå har dig på tråden.. Har du några kyrkobeskrivningar på svenska? Det fanns bara tyska o engelska i kyrkan". Hahahhahaaaa! Han stannade kvar o kopierade upp nya i väntan på vår ankomst :)

Han hade precis fått besök när han skulle gå upp till kyrkan, därav det långa dröjsmålet innan han ringde upp.... Mycket trevlig man!


Visserligen tappade vi ett par timmar på resan fram o tillbaks (eller är det "tillbaks o fram igen"?) men jag fick en extra kyrka jag inte fick gubben att köra upp till första svängen :) O den stod dessutom öppen. De hade precis avslutat en begravning där....

Har annars varit mitt stora aber under denna resa. Kyrkorna må ha varit öppna men att komma till en kyrka vid tolv, eller två... Det har varit begravningar i flera! Norsjös vackra träkyrka till exempel. Skit vare med er. Nej, förlåt. Skit vare med DET.

"Det är lika åt helvete" är ett av Makens stående uttryck och det kom väl till pass idag. Det är lika åt helvete. Vi är sena så vi kan lika gärna fara upp de två milen dit. Så våra sju gånger två mil blev totalt dryga tjugo innan vi var tillbaks vid Strömsunds stängda kyrka....


O för att återknyta till första stycket ovan. Vi stannade till vid macken i Dorotea o tankade o framför bilen gick en kvinna, kanske några år äldre än jag.... hon hade kunnat vara stöpt i samma form som jag. TA EN BILD sa SysterYster som jag precis hade på tråden... Hann inte men det var himla kul att se. Hon var något blondare än mitt rödblonda o hade inte en fräken så långt ögonen nådde men annars var hon baske mig en kopia av mig med glasögon o allt. Fast inte lika snygg som jag... Mwahahahahaaa! Eller kanske jag var en något bättre kopia av henne. Tror hon kunde vara strax över femtio. Svårt att avgöra. Hennes make såg ut att vara runt 55 eller så.


Av Kvasthilda - 9 juli 2011 14:30


Maken har dragit igång elverket så jag kan fixa kryssinlägg :) Var ju inte största anledningen till att vi kör det men jag tar vara på tiden ändå!

Idag var Eldeman i Vansbro och simningen som pågår där. Hade varit kul att få vara med om en livesändning. En tjej vid namn Pia hade cyklat från Uppsala för att ta sig dit...!

Dagens kryss var som är brukligt när det är live, enklare än vanligt.

Jag löste det under sändning och kanske kan presentera ett vettigt blogginlägg nu då :)


Första uppgiften för dagen fick vi på dragspel (bland annat) av Olle Johnny, en vals om en flicka. Drömmen om Elin.


Så gick vi på bio o såg militärer falla för andra militärers fruar. Eller nä, det var en annan film. Men militärer var det. Richard Gere som An Officer and a Gentleman. Samma titel på svenska fast lite annan stavning på det emellan det viktiga ;)  Up Where We Belong var givetvis låten som illustrerade det hela.


Eftersom han befinner sig i Dalarna var ju nästa artist självskriven i ett Eldemansk mellokryss, Ernst Rolf. Fast vi fick förstås inte höra hans välkända stämma. Vi söker en "tänkt förvaringsplats".... Ja jisses. Lägg dina sorger i en gammal säck säger han, herr Rolf. Kan ju vara bra att städa vindskontoret nån gång ibland.


Fredriks gånglåt spelades sedan för oss och rösten tillhörde Mats Paulsson.


Sen träffade Eldeman Svenne Rubin i publikhavet. Han hade avslutat gårdagskvällens festligheter kring Vansbros kanal på nattkröken och var lite hes.


Vi fortsatte sedan med Lerums Harry Potter. Han trollar fram musik.... Ja, du Eldeman. Lennart Palm spelade en melodi ur vilken vi skulle ta en del av refrängen - som sjungs både på engelska o svenska i en mix. Magnus Uggla drog på stan. Eller ville dra på stan.

Let's Go, Let's Go, Let's Go,

Let's Go ner på stan....

För i stan så ger vi järnet,

o vi bangar inte för nåt...

Att ragga brudar har för oss blitt en sport.


Det kan ju bli heeeelt underbart av det. What a Wonderful World sjöng Louis Armstrong.


Om tjejen de raggade upp i sin underbara värld var en damtidningsredaktör förtäljde inte historien men Eldeman påstår i alla fall att det inte var Ameila Adamo man sjöng om... Nä, vi får väl tro på det. Tommy Nilsson sjöng inte heller för oss om sin Amelia... Den var instrumental!


Nån som däremot sjöng alldeles själv, fast i en engelsk version om hur jäkla ont det gör ibland var Lena Ph. It Hurts. Eller Det gör ont som hon vann Melodifestivalen o drog ut i Europa med sitt stativ o tävlade vidare med.


För vad är väl en bal på slottet? Vi gick på film igen och med dixiejazz fick vi en annan prinsessas små hjälpredors sång - eller inte nej. Bara melodin. De sju små dvärgarna var på väg till sin gruva för att jobba, Hej Hå, Hej hå, vi till vår gruva gå.... För att ta sig ner till alla juvelerna de hittade i drivor gick de genom gruvgångar - eller en o annan ort.


För nästa VÅG-räta svar - Eldeman vitsade till det för ovan nämna Åsa intervjuades här om sin cykeltur och hennes medverkan i Vansbrosimningen - sökte vi en del av ett artistnamn. Oh Boy skramlade ut i radion o vi pratar inte reggaetoner med Robban eller hans polare Peps utan en dalatjej vid namn Miss Li.


En radiosignatur följde sedan. Han hoppade nog till om han hörde signaturen i radion sa Eldeman. Signaturen var till Upp till Tretton, detta ganska långlivade men, numer nedlagda frågeprogram, riktat till barn och ungdomar. Bapelsin Gubbjävel... O Gubbjäveln eller "han" var förstås Ulf Elfving. Fast det svaret var visst en skröna, lika mycket som Negrerna i träden...


Vi avslutar dagen med ett rop på hjälp. Han har tävlat i mello men inte med den här. Nej, det var uppföljningen. Nathalie. Ola var "han" i den sista uppgiften.


O nu ska jag strax stänga av datorn så vi slipper oljudet från elverket som står o tuggar därute.... Hör dock att gubben dragit igång en annan maskin. Kanske det andra verket?


Ha en underbar lördagkväll!


Av Kvasthilda - 9 juli 2011 09:00


Tema nr 252 Samtal
192/365

En sak är säkert... Att föra ett normalt samtasl i eller, i omedelbar närhet av öltälten, låter sig icke göras. Jisses vilket larm det är därinne! På bilden ser många ut att försöka i alla fall.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 9 juli 2011 08:15

Det är ju lördag idag, vilket i vanlig ordning innebär Melodikrysset... Jag befinner mig i strömlöst land och kommer inte att kunna blogga denna vecka. Ledsen för det, alla mina trogna kryssbloggläsare! Hoppas ni klarar er ändå. Until we meet again!

Av Kvasthilda - 9 juli 2011 02:03



Mmmmmmmmm. Snart framme! 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards