Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 17 september 2011

Melodikrysset v37, 2011

Av Kvasthilda - 17 september 2011 10:48


Hmm... Fastnade i en av nyheterna i halvslaget o har lite svårt att koncentrera mig. Nåja. 


Dagens kryss är livesänt från Kristinehamn o Honungskarnevalen där. Han fick till den Eldeman när han pratade med karnevalsgeneralen. "Bidrottningen" kallade han henne, Kristina Stenmark. Det handlar lite om bin idag - även i krysset. Bi=Två. 


Vi börjar med dagens första bi. En duo. (She's Got) The Look. Roxette som ju bi... eh... be-stod av Per Gessle o Marie Fredriksson


Efter den hör vi nåt helt annat. Bland biltutor o signaler står han stadigt, farbror blå. 

Här är polisen, som mitt i gatan står.
Han visar hur man kör,
han visar hur man går.
Ibland blir det stopp och då är gatan fri.
Då kilar alla bilarna så kvickt förbi.
Tu tu tu tu tu tu tu tu tu tu.


Åsså veckans första mello. Tommy Körberg tävlade o vann en gång i tiden med sin Judy, min vän. Detta var år 1969. Vi skriver in sista två siffrorna. 


Så blev det en "bi"-uppgift till. Tommy Körberg en gång till. Han gjorde även nästa bidrag i Melodifestivalen, nästan två decennier senare, 1988. 

Stad i ljus, ett land utan namn, 

Ge mig liv, där allting förds på nytt.

Stad i ljus, i ett land utan namn, 

Ge, ge mig liv, där allting föds på nytt. 

Fast idag fick vi inte höra Tommy igen utan det var en instrumental version med Thorleifs. Ibland går det med. 


Sveriges svar på Justin Bi-eber? Ja, han beskrivs som det, unge Ulrik Munther. Letade texten till hans egenskrivna låt, Boys Don't Cry och, se på attan, där fanns det bin också. Hahahaa!  "You try to bee proud of who you are....". Folk kan inte alltid stava. O nej, det var inte Ulriks egenskrivna text utan en som någon tolkat och skrivit ner. Ibland blir det inte riktigt rätt... 


I pausen pratar Eldeman med publiken igen o kör en eldemansk vits... "Visste ni att ansjovis är den enda fisk som ligger på ägg?"


Vi går på bi-o efter det. Vi ser Kärleksfeber, eller Mermaids. En av huvudrollerna spelades av Cher - som också gjorde temasången till filmen. Låten har varit med på en massa av hennes Best Of-album sedan 1990 när hennes cover kom av The Shoop Shoop Song (It's in His Kiss). Den har varit temasång till en annan "maid-film 1987, Maid to Order (Rika tjejer jobbar inte). Jaa.... Många bin är det. Mycker surr i alla fall.... 


Det var fullmåne häromdagen. I morse såg jag den - eller det som var kvar av den. Den har ju börjat minska i omfång. Ted Gärdestad, han ville ha en alldeles egen måne, han... Jag vill ha en egen måne, som jag kan flyga till


Den räknar ner om man säger så, månen. Så småningom är den ny o växer om igen. Den lyser över hela Europa och nästa uppgift handlar om det. En grupp som spelade live i London. The Final Countdown. Svenska är de. Europe


Lillebror Söderlund var från Kristinehamn o Eldeman tar alltid (minst) en ortens son - eller dotter för den delen - i sina livekryss. Lillebror var tonsättare bakom den melodi Sven-Bertil Taube sjöng för oss, När skönheten kom till byn. Texten är dock en dikt som skrevs av Nils Ferlin


I byn träffade skönheten kanske Den tredje mannen? På bi-o hette han Harry Lime. Anton Karas spelade musiken, Harry Lime Theme och Orson Welles spelade Harry Lime själv. 


Stjärnor i parti o minut. Men en kaxig kvinna från Värmland framhöll att "Vill ni se en stjärna, se på mig". Divornas diva. Zarah Leander. Hon var inte från Kristinehamn men väl en annan kunglig K-stad. Karlstad. Hasse Tellemar spelade Zarahs paradlåt för oss på dragspel idag. 


I nästa paus var det dags för lite publiksnack igen. Eldeman ställde den dumma frågan "Hur många kupor har ni?" till en odlare. Det är som att fråga en lapp hur många renar han har. Eller vem som helst, hur mycket pengar de har på banken. Sån't gör man inte. 


Vi slutade som vi började. I bi-form. "En duo som tävlat i..... ja, en tävling får man väl säga" var en av Eldemans kryptiska ledtrådar. Jessica Andersson och Kristinehamnfödde Magnus Bäcklund tävlade mot varann i Fame Factory, där Magnus vann det året och tillsammans i Melodifestivalen 2003 där de vann med låten Give me Your Love. Gruppnamnet kapade de från musiksåpan de tävlade i, Fame. Heja Bert. Han vet han. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards