Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 23 september 2011

en liten fredags'fräckis'

Av Kvasthilda - 23 september 2011 15:31


...fast inget snusk. En Norrbottenshistoria. 


Så här går det till i Norrland....

En polisbil rullade sakta fram utanför O´Learys i Gällivare precis efter stängnings-dags. Precis då vinglade Pekka ut genom dörren, praktfullt på lyset och med bilnyckeln i högsta hugg. Polisbilen stannade och konstaplarna betraktade med häpnad hur Pekka beslutsamt kämpade sig fram mot parkeringen, där han provade nyckeln på inte mindre än fem bilar innan han hittade sin egen och mödosamt tog sig in bakom ratten. Där satt han sedan alldeles stilla i tio minuter, varpå han startade vindrutetorkarna trots att det var en vacker sommarkväll och inte ett moln på himlen. Därefter tände och släckte han strålkastarna några gånger, tutade och slog på och av varningsblinkern. Sen startade han motorn och la med ett skrapande i en växel. Bilen tog ett kort skutt framåt och motorn dog. Han försökte några gånger till, alltmedan parkeringen tömdes på bilar... Till sist, när han var ensam kvar, lyckades han få bilen att börja rulla framåt, tog sig ryckigt ut på gatan och satte kurs norrut.

Poliserna, som väntat tålmodigt, slog nu på sirener och blåljus samt körde fram och stoppade Pekka och bad honom blåsa. De trodde knappt sina ögon när apparaten inte gav något utslag!

- Du får lov att följa med oss och ta ett blodprov, det måste vara fel på apparaten, sa en av poliserna.

- Tvivlar jag på, flinade Pekka. Det är jag som är lockfågel ikväll..! 

 
 
Carola

Carola

23 september 2011 22:03

Norrbotten ska det stå...inte NORRLAND, som är mer än halva Sverige! Gällivare ligger i Norrbotten!

http://www.mammamuu-carola.blogspot.com

Kvasthilda

24 september 2011 01:23

Ja, det ska det.
Fast det står ju faktiskt ovanför ;)

 
T

T

24 september 2011 16:02

Ja, det är intressant det där för egentligen (om man ska vara riktig petig och en "språkpolis" är väl det..) ligger Gällivare i LAPPLAND

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

 
T

T

24 september 2011 16:03

...men i Norrbottens LÄN skulle jag skriva när kommentaren for iväg...

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Kvasthilda

24 september 2011 22:55

stämmer så bra så :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards