Alla inlägg under januari 2013
Tema nr 340 Vinter
11/365
Vintern nådde till slut även Narvik. Först efter nyår fick jag vinteryoghurten. Den finns i fyra smaker, här Äpple och Apelsin (även om norskarna stavar med två p) och en annan är Tranbär. Ingen aning om den sista då jag inte sett den i skrivande stund. (uppdaterat dags dato - fanns inga Vinterfrisk i loungen i morse så jag vet ænnu inte vad fjærde smaken ær).
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.
Eller Magistern kanske. Ska visst ha Magister Lindgren med mig idag. Så kan det gå. I stællet før TT blev det en av ungtupparna.
Har jævelusiskt ont i nacken. En av anledningarna till att jag inte har med mig den dær rackarns pærmen idag. Mastodontpærmen med sidorna tryckt/utskrivet på tjockt o fint papper - dvs ænnu tyngre. Måste scanna in den så den finns. Den ændras ju inte næmvært. Inte hittills i alla fall.
Nåvæl. Skit i de'.
Mitt tåg blir sent idag med. De har inte børjat lossa ens. Fullt i silona. En silo tom men den ska inte dessa kulor lossas i, så det blir att vænta om de inte gør nån abrovinch.
Sovit dåligt inatt. Lite. Var uppskruvad nær jag kom tillbaks till hotellet efter klargøringen o kunde inte slappna av. Læste lite om Eve o Roarke o tvingade mig till slut att førsøka somna.
Kom till stallet igår o kollade upp alla order, tog ut det som behøvdes. Kollade loklistan. Mult. OK, Gick ut i stallet. Hoppla hoppla. Loken stod på varsitt spår i stallet o ett av dem inparkerat bakom, inte bara væxelloket utan æven ett annat ellok. Ringde Lokledningen. Eller førsøkte. Upptatt, upptatt upptatt. Ringde Charlie o givtvis var det INTE han som hade godset. Ringde PsfU o fick namnet. Hmmm. Vem fan ær det? En av poolkillarna antagligen. Ringde Lokledningen igen. O det ringde! WOW! Jodå, det skulle multas. Ringde væxlingen. Vi ær på væg. Funderade en stund o ringde upp føraren. Han kom ner till stallet o vi hjælptes åt med multen. Hade væl inte varit några problem egentligen då væxlarna drog ut det instængda loket o væxlade ihop det med det på "fel" spår (ingen strøm i den stallænden) o drog ut hela skiten. Killen ær mas. Skønt att høra hemlands toner :) Men han visste inte vem farsgubben ær. Han gick ju i pension strax innan den hær killen børjade. Fasen. Gubben fyller ju åttio i sommar! ÅTTIO!!! Han fyllde ju nyss femtio. Næ, de børjar vara gamla, pæronen. *usch*
Masen kørde ner loken till hamnen o jag gick tillbaks till hotellet. O kunde alltså inte somna.
Nåja. En hemresa med ins/uppføljning o sen ær det helg.
Morrn!
O nä. Sudda genast bort den tanken. Befinner mig på hotell. Har just ätit pyttipanna. Norsk sådan. Hoppas magen håller. Don't like norska kryddor.
Ska strax iväg o klargöra loken (gaaahh, inte liken, din stupida iPhön!) åt Challe. Tror det är han som har godset härifrån inatt. Gott om tid idag. O ingen TT fick jag med mig. Uppföljningen blir nån annan gång. Onsdag nästa vecka? Måste ju vara en Norgesväng.
Kom iväg tidigt idag. Trodde tiden skulle försvinna i KÅ då jag fick sida där och den gröna signalen lät vänta på sig sedan tomtåget försvunnit. På CATOn dök ett annat tågnumner upp. Insåg efter en stund att det var Northland. O de går ju inte. Än.
Lyssnade på radion o har lärt mig nåt nytt idag. Bronies. Eller Bronys. Tre bröder som bara ÄLSKAR MLP. My Little Pony. Fast termen Bronys är betydligt större än så, även om det i deras fall är bokstavligen. 16, 19 o 22 tror jag de var. Häftigt.
Åsså har Ernstosofin nått väderleksrapporteringen också. Jag menar... VAD är "ett molnigt intryck"??? Endera är det molnigt eller så är det inte. Dimma? Himmmmel.
OK. Dags att ta sig till stallet då. Eller snart i alla fall. Börjar tio. Tror jag.
Snö Snö Snö. Det snöade igårkväll o -natt. Maken, den surkarten fick inte skottat på sitt sätt så han gick ut o gjorde om det. *suck* Petimeter. Traktorn kom nån gång under efternatten hörde jag så jag hoppas att åtminstone han gjorde som han borde.
Makens bil saknar en ruta. Han parkerade bilen bakom huset o där stod den, veckan före jul. Eller var det i mellandagarna? Måste det ha varit. Strax innan nyår. En dag var han ute o rörde sig i kvarteret ogick förbi bilen. Fasen vad den såg mörk ut? Gick fram o bakrutan var borta. Alldeles svart. Poff. Exploderat. En del av den låg i bilen. Eller i skåpet. Nä, måste ha varit före jul för det var då det var kallt. Han tror det blivit spänningar av kylan. Jag funderar om nån släppt en tidig nyårsraket. Vad det än var går det inte att få tag i en ny ruta i rödaste rappet. Han måste stänga igen med nåt annat. Jisses. Det finns ju allt möjligt som kan dubblera som snöstopp medan bilen står stilll. Presenningar... O en del som funkar när man är tvungen att flytta på den. En kartong. Gå o köp en flyttkartong! Silvertejp löser mycket. Backspeglar har han ju. Sidospeglar.
Nåja. En ny dag på jobbet idag då. Uppföljning, ja. Kommer att ha TT som en skugga hela dagen. Eller eftermiddagen o kvällen.
OK. Tar itu med denna dagen då. Eftermiddagen vid det här laget. Somnade efter tre inatt.
Tema nr 90 Galler
10/365
-.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.
Tja, man kan ju inte se solen om man snusar under täcket hela förmiddagen. Eller snusar. Vaknade när mobilen väckte mig o låg kvar o läste ut boken om Eve Dallas jag för stunden läser. Nej, läste sa jag ju. Ska leta fram nästa i högen.
Oj, insåg också att jag glömde bort det här för att jag letade efter nåt annat o gjorde tusen o en andra saker innan detta publiceras, såhär ett par timmar senare. Det är nästan som Mellox-bloggandet :)
Nåväl. En onsdag som andra. Ingen telefonsamtal inatt. Skönt. O nu har mitt skift snart slutat - på riktigt. Gårdagens inställda skift gav mig lite extra tid att fixa linjebok o annat. Kan vara bra att ha det i ordning om jag nu har uppföljning i morrn.
Tema nr 267 Signaler
9/365
Här visar signalerna lite av varje. Växlingsdvärgsignalerna. Min signal visar att jag får röra mig med tåget - som växling. Den står på fel sida om spåret och har därför en pil som visar vilket spår den gäller. En annan signal visar stopp. Långt borta finns tre vägsignaler som står i stopp.
Just den här dagen visade nästan alla signaler kör igenom alla driftplatser. Ofattbart. Det händer aldrig. Fick gå nonstop från Björkliden till Peuravaara. Fantastiskt.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.
Vilken dag. Lugn o stilla var min förmiddag med en bok i sängen. Skönt att slippa kliva upp. Så småningom blev det i alla fall uppstigning och en Nä. Ingen frukost. Satte mig vid datorn o drabblade bort en bra stund med Zyngafarmerna. Trist. Det är fan inte kul längre. O nu släpper de ännu en farm. Dags för alla feer att få ett eget plejs. *suck*
Iväg till jobbet på eftermiddan. Tåget skulle vara genomgående för de lastar från upplag i svappis så tågen är sena därifrån. På jobbet pågick en APträff när jag kom dit. *glömt*
CATO-info. Inget nytt under solen.
Tog ut mina order o pratade med togleder. En passåkare. Visade sig att det är dags för uppföljning igen. TurTure. Op ringde Al o det visade sig vara problem. Av stora mått. Eller långa. Fjärren hade skickat 87an mot svappis .... - INNAN 82an kommit upp till KIA. Det finns inte plats att mötas i Aptas. Klant. MTABfolket hade tagit bilen till Råtsi för att försöka backa upp tåget men hittade det inte. Tror fan det. Det är långt till Aptas från Råtsi. De skulle ta ut dieseln men behövde en lots för ingen i laget idag hade 80behörighet... Det var bara att ladda väskan med blanketter (som jag givetvis glömde i första skedet o fick springa upp o hämta innan vi for). Spärrfärd. Jippie. Växlade oss ut från Kiruna med halvtaskig hjälp av den förvirrade Fjtkl. Så småningom blev det spärrfärd av vårt så sakteliga framförda lok. Några B21or med fel signalbeteckningar. Till slut hittade vi änden på 87an och kopplade ihop oss. Sen kom det roliga. Att dra skiten med 68 vagnar och vidhängande IORE. Tjugotalet lastade vagnar. Hade ALDRIG gått ned fullt malmtåg. Nu var det "bara" kvartsit. Så sakta, så sakta rörde vi oss upp för backarna mot KIA. Vi tog oss upp och kopplade loss. Efter en stund blixtrade det i backspegeln och vi hörde Pekkas käcka röst diskutera övertid med 87ans förare. Han seglade förbi oss, sådär en fem timmar sen för att komma sig hem till flickorna. Vid det laget var mitt tåg inställt - annars hade jag tagit över redan på KIA o Pekka fått lotsa in dieseln igen.
Tillbaks på Sjöbangår'n skulle jag o TT lifta med 20an. Dvs den sent anlända 82an. Pratade med föraren o berättade att han skulle få passagerare. Då ringde Op o pratade om att ställa mitt morgontåg för att det inte fanns sten till 26an. Hmmmm. Uppföljningen då. TT skulle ha den upp med mig o hem med 9an. I stället blev det att han tog 9ans förare, dvs 20ans förare idag och TÄNKTE ta min i morrn, vilket i sin tur hade gett honom kortare arbetspass. Men icke då. Nu blev det en tur-o-retur med samma förare... Som hade velat köra sitt tåg i mitt tågläge i morgon. Nåja....
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|