Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 14 januari 2017

Melodikrysset v 2, 2017

Av Kvasthilda - 14 januari 2017 20:13

Jaha. Det har varit en fullspäckad dag idag. Löste krysset på väg mot kusten - stundvis helt utan anslutning. Norbottensskogarna har inte alltid de bästa ställena för radiolyssnande. Till slut fick jag ihop allt i alla fall även om jag inte har hela lösningen. Typ. 


Dagens krysserier började i en musikal. Var det ur Charleys tant? Nä, Herre i sitt eget hus kommer ur Les Misérables. Bea Järås var en av sångarna, den andra Claes Malmberg


Svensk kultgrupp kallade han dem, herr Eldeman. Jag förstod direkt att han pratade om Bröderna Djup. O så var det. Vi bor på landet... O på landet finns det liar som de ibland spelade på. Eller var det mest på såg?  


En banjo är i alla fall ett instrument och The Banjo Kings spelade en melodi som skulle ge oss en typ av fortskaffningsmedel. Bokstäverna gav mig tandem men var den cykeln hör hemma vet jag inte. 


Sen får vi höra om änglar. There must be an angel, playing with my heart. Eurythmics

No one on Earth could feel like this
I'm thrown and overblown with bliss
There must be an Angel
Playing with my heart


Ekorr'n satt i granen, skulle skala kottar.... Vi ska ha ett par stycken till krysset. Ekorrar


Smukt som et stjerneskud. Det känner ni igen va? Brødrene Olsen tävlade o vann i ESC med den. 

Smuk som et stjerneskud,
Som tiden går,
Smukkere ser hun ud,
År efter år.


Sen går vi på Brittas restaurang. Fast på finska. Som kanske inte ens handlade om mat. 


I got plenty of nothing. Bing Crosby sjunger ur Porgy & Bess


En brittisk grupp. En droppe räcker. Yes. Vad hette låten? Ja, nånting var det.... 

Ah leave it
Ah leave it
Two down there you go
McArthur Park in the driving snow
Uptown they're digging it out
Better lay your claim

Leave it var det. 


På engelska sjöng Jan Johansen sin Another Night. På svenska var det Se på mej


Nästa låt vet jag inte heller vad den heter. Gruppen heter Kansas City Stompers och kommer helt logiskt från... Danmark. Daimi sjöng med dem idag, en melodi som handlar om en byggare. Har ingen aning om vare sig svensk text eller innehåll, men han lägger i alla fall ner rör


Vi slutar med de engelska baggarna, The Beatles. Det som söktes nu var en del av ett albumnamn. LPn heter Abbey Road. Melodin vi hörde idag med Frank Chacksfield och hans orkester var Come Together


O på den vägen slutar vi dagens krysseriövningar. Om jag ids o hinner, kommer mer info och annat en annan dag. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards