Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 3 juni 2017

Melodikrysset v 22, 2017

Av Kvasthilda - 3 juni 2017 10:55

Oj, det blev en mycket längre dag än jag hade trott :) Så går det när man har roligt. Dotra o jag hinner inte alltid umgås under våra lediga helger men idag fick vi några barnfria timmar tillsammans att göra sån't som barnbarnet tycker är uuuurtråkigt. Krysset löste jag på förmiddagen innan vi drog iväg. Så här ser min lösning ut idag: 

Vi började där jag då befann mig, hemma. Home med Dolly Parton. 

Sen drog vi iväg tillsammans med Count Basie när han sa Come Fly With Me

Mauro Scocco fortsätter be Sarah att följa honom ut ikväll. 

Då kan vi ju ta med oss Lennart Palm för att Gå o fiska. Egentligen var det ju Gyllene Tider som gjorde den.... Ehhh. Per Gessle? Rörmokarna? Äh, de var väl redan ute på sjön. 


Stanley Holloway på det. Han sjöng ur My Fair Lady melodin som på svenska heter Med en gnutta flax


Monica Z på det med sin Bedårande sommarvals. Den låter så galet Povelsk. Dock är det Hasse o Tage som skrivit den. De var också lite galna. Just ja. Monica kommer ju från värmländska Hagfôrs. OK, Hagfors då. (Tack för påpekandet att jag av nån anledning uppgav fel fôrs i texten.....) 


Laura Pausini sjöng Uguale a lei på italienska. Originalet gjorde bland andra Charles Aznavour o hette då She

Lei, il viso che non scorderai
L'orgoglio ed il coraggio, lei
Come un tesoro l'oro dentro gli occhi suoi
Lei, l'estate che ricanterai
Il giorno che ricorderai
E mille cose che non sai
Che può insegnarti solo lei


En tevesignatur på det. Jag har inte sett den men ville få det till nån deckare av nåt slag. Inte riktigt så utan kanske mer läskigt nutida (som om deckare inte är det). Homeland handlar om en soldat som återvänder hem från kriget och tros vara omvänd till motståndarsidan, och inte vilken som helst, utan Al-Qaida. Den finns bland mina ska-se-nån-regnig-dag-när-jag-gått-i-pension-lista. Får se vad det blir av den... 


En annan man med svårstavat namn är Maurice Chevalier. Han sjöng Beatles Yellow Submarine på franska o den blev visst grön, om man får tro Eldeman. Fast ja, den är ju det, Le sous-marin vert. Vert går väl bättre att rimma på franska än jaune? 


Vi tar en annan del av flottan för nästa inslag.  

Ada har legat med papeljotter i natt
och satt extra rött på kinden.
Hon vart och hämtat sin lilla ljusblåa hatt
ur en påse uppå vinden.
Beda har köpt sig en klänning på Grand Bazar
ryggen är nästan bar
prislappen sitter kvar.
bägge har tisslat och tasslat mest hela dan.
Ja, vad är det som viskas på stan? Jo:

 

Engelska flottan har siktats vid Vinga!
Oh boy, oh boy, oh boy
Tusen små sailors som vi ska betvinga.
Oh boy, oh boy, oh boy.
Då ska vi fröjdas på Liseberg.
Med Charlie, Bill och Tom
Dom sätter alltid en särskild färg
Och språket, ja det klarar dom.
Tänk att få segla med engelsk konvoj
Oh boy, oh boy, oh boy.

Ja, ur denna textmassa plockar vi Ada o trenne namngivna sailors. Tonfeskarna spelade.......... Ha. 


Consider yourself one of us - på bred Londondialekt. Den är hämtad ur musikalen om Oliver Twist


Vi slutar med en annan busig pojke, o nästan lika lösdrivande som Oliver, i alla fall sommartid. Rasmus på luffen. Eller snarare Eldemans oftare åkallade filmversion, Luffaren och Rasmus. Filmen från 1955 där Eskil Dalenius spelade unge Rasmus som sjöng om den sillätande kattunge han drömde om. 

Tänk jag drömde i natt
att jag hade en katt.
Och han åt bara sill och potäter.

Du får tro't om du vill,

men potäter och sill,
det är just vad små kattungar äter.


I vi stannar i den tanken :) Luffar vidare mot en annan lördag. Väl mött då den som vill, kan o vågar. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 11:14

Måste gå ut medan det är väder så jag slänger bara ihop mina svar lite snabbt o tar lullullet senare. Gubben har åkt hem, men jag stannar en eller ett par dagar till, då jag fick inställt på måndag och slängde in en ledighetsansökan. Men krysset då'r...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 09:00


  Tema nr 349 Vårvinter 104/366   Tillome vattenpölarna har vårkänslor...      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards