Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 10 juni 2017

Melodikrysset v 23, 2017

Av Kvasthilda - 10 juni 2017 10:57

Var tog den här veckan vägen? Satt ju nyss o löste förra veckans kryss? Vaknade efter en mycket orolig natt, har inte ätit frukost, för klockan snoozades ända till ett par minuter i tio idag. Ska strax gå o sätta på en panna kaffe i alla fall o skriva vidare sen. Har inte hittat allt jag vill (i textväg, krysset är klappat o kart med en liten röd rosett) men så här ser min lösning ut idag: 


Vi börjar med en stor båt som jag gärna stannat kvar på nån timme till, Drömmens skepp. Staffan Percy skrev texten - o sjöng idag - men Bo Setterlind skrev musiken. 


Vi säger hej då till Rom. När åkte vi dit? Arriverderci Roma. James Last tog oss därifrån i alla fall. 


Vi åker i stället Tillbaka till Tennessee... OK, när var vi där då?? Streaplers ville i alla fall åka dit. 


Nä, hemma i gamla svedala, där Nils Ferlin en gång verkade. Han skrev bland annat I folkviseton som idag framfördes av Roffe Wikström tillsammans med Anna-Lotta Larsson. För krysset ska vi även ha Roffes namn, ja Rolf då. 

Vindarna vaknar och vänder,
vaknar och vänder sig om,
vågorna skimrar,
skimrar av sång, av sång.


Där som sädesfälten böja sig för vinden - så står nån jävel där o böjer dem tillbaks.... Nej. Så var det inte. Men så blev den i en snapsvisa.... Eller bara i folkmun. Barndomshemmet hette den på svenska och Ernst Rolf tog den till lilla Sverige. Originalet heter On the Banks of the Wabash, Far Away. Enligt Wikipedia är den Indianas officiella delstatssång. 

Sista uppgiften före halvlek är Sonja Aldén i ett potpurri av melodier. 


Man ska leva för varandra

och ta vara på den tid man har.
Man ska leva för varandra
för en gång finns bara minnen kvar

Trio Me' Bumba


Sen traskar vi up På Farmors Höga Berg för att få lite köttbullar o lite färsk Dunderhonung. I Mellon tävlade Afro-Dite med Never Let It Go 2002. De vann o kom favorittippade till ESC men hamnade till slut på en åttonde plats.  


Fina Kärleksvals. Den börjar med texten Som en sträng på gitarren - och dessa strängar satt på en gitarr tillhörande Ulrik Neumann


Stand By Me.... Åhh. Ben E. King


O PiNK slår utåt, So What? 

So, so what
I'm still a rock star,
I got my rock moves,
And I don't need you,
And guess what,
I'm having more fun,
And now that we’re done,
I'm gonna show you tonight,
I'm alright,
I'm just fine,
And you're a tool,
So, so what,
I am a rock star,
I got my rock moves,
And I don't want you tonight


Arja Saijonmaa får avsluta på sitt hemlands tungomål. Dagens finska skiva. I svenska melodin sjunger man:

När jag var barn, var jag sorgfri och glad,
då levde jag lycklig var dag.
Än kan de lyckliga dagarnas rad,
skänka åt minnet behag.

Ja, ljuvliga ungdom, Dig har jag kvar,
som värme i hjärtat på äldre da'r.


Salig dag när i ungdomens vår
jag fann en vän, fann kärleken.
Var gång min tanke är ute och går,
minns jag den dagen igen.


Ja, ljuvliga ungdom, Dig har jag kvar,
som värme i hjärtat på äldre da'r.

Saliga suckar. Idag hade jag gärna haft lite av ungdomstiden kvar.


Dock har jag vaknat till nu. Strax jobb. Hej på Er! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards