Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 2 juli 2017

Av Kvasthilda - 2 juli 2017 11:01

Reflektioner över helgen som gått. Kirunafestivalen. Första gången på många år jag inte varit helt taggad för att gå. Inga gigantiska dragplåster i år, men där fanns en del go'bitar jag inte velat vara utan. Underbara Magnus Carlsson o hans Weeping Willows. Framför allt de. Hann inte se Wictoria. Hon har antagligen inte så stor repertoar för hennes spelning var slut sådär kvart i nio - hörde "tack" när jag kom in på området. Missade ju Loreen för några år sen på samma sätt. Hon slutade också en bra stund före nio. O missade Miriam Bryant helt förra året. Den där åttaspelningen är svår att pricka in! Miriam ligger som en sur gammal socka i magen på mig. Henne hade jag verkligen velat se! Men det var förra året det. 

Nåja, vi kliver tillbaks ett o ett halvt dygn o ser vad som skedde då. Fredagen Kirunafestivalen anno 2017. 


Väntade på att få nån form av skjuts till stan. Som vanligt går inte festivalbussarna via Loussa utan bara på andra sidan stan. Vi är för alltid avpolleterade. Skitstövlar. De kunde ju ha en liten minibuss som kör en gång i timmen. Typ. De behöver inte köra största bussen en gång per halvtimme. Pigan hörde av sig så det blev cabbad raggarbil till stan. Inte helt fel det heller. Blev dock sent som fan, men man kan ju inte klaga när det inte är beställd bil, om man säger så. 

 

2000 Stiftelsen - LKAB-scenen

Hann i alla fall se lite av Stiftelsen. Såpass att jag drog in hundratalet foton på dem... Ett härligt gäng o sköna låtar. Vart jag än går. Svensk pop när den är som bäst o jag älskar Robbans röst. 


2100 John Lindbergs Trio - Cityscenen

John Lindbergs trio. Inget jag har nån som helst koppling till. Eller tja. Genom SysterYster kanske :) Rockabilly. Tänk om de kunde få upp Pege o gänget till Kiruna. Vem var det som inte alls gillade JLT? Träffade nån som tyckte att de var blahablaha. Rockabilly är inte min tekopp, men det är i alla fall medryckande musik. Ståbas o elgitarr...? 


2200 Weeping Willows - LKAB-scenen

Underbara, underbara. Vem gillar inte Weeping Willows och Magnus Carlsson? Fina Broken Promise Land som gjorde sån't intryck i Så Mycket Bättre och fastnade ännu mer i hjärnbalkens vindlingar och vrår. O det är bara en av deras bästa låtar. 


2300 Vigiland - Cityscenen

Fredagens housespelning. Det här är såna där artister jag inte har nån koppling till eller vet nåt om, förrän jag hör nåt o... "Ahaha, det är DE som gör den ja". Discjockeys, fast på nytt sätt. De spelar o mixar låtar o artister, vissa sjunger själva fast de flesta mimar mest. De häckar o hoppar bakom ett mixerbord fyllt av musik och sång. Techno är ju inte direkt min grej o många av dem kör nästan bara med technomusik, mixat med melodier av annat slag. 


2400 Johnossi - LKAB-scenen

Kvällens rockslag. Fast av den lite lugnare modellen. Skönt band. Svamlade runt lite med kameran. Snurrade runt området. Hittade avkommor. Såg lite till av konserten. 


Kvällen var ljuvlig med solsken om än något kallt. Glad att jag tog med mig min regnkappa o kröp in i när tempen sjönk allt eftersom tiden gick. Hade en vansinnigt rolig kväll med ett par av avkommorna och deras vänner o mammor. Kirunafestivalen är lite så. Alla möts på samma villkor, Ung o gammal. O skränen i öltälten var lika öronbedövande som alltid. Himmel. Hur fan kan nån höra vad nån annan säger därinne? Dyra öl. Köpte en ale för jag ville inte ha mainstreamlagern de har i kranarna. En del av baren hade specialutbud. En flaska ale för en hundring. Madre mia. Nåt ska de ju dra in pengar på. 


Skramlade in vid tresnåret... Glad och nöjd. Men med ond rygg. Slängde in fotona på datorn o kröp i säng. 


Vaknade två minuter över tio igår. Hade sovit alldeles för lite men med Melodikrysset på schemat var det bara att bita i det sura äpplet. Knäpp? Jo. Löste krysset, om än med lite ont huvud. Kopierade foton till externa diskar o började namnge dem. Voj Voj. 


Käkade resterna av en kycklingmiddag och började ladda för lördagens festivalkväll. Pratade med dotra för att höra om skjuts. Inga problem att promenera, men det är altid skönt att slippa gå - åtminstone en väg. Ryggen är inte så glad på mig efter helgen :) 


Så lördag då. Nittonspelningen ser jag aldrig. På fredagen var det Skott, lördag Broken Ribs. Ja, skjuter man nån kan revbenen ryka. 


På vägen in såg jag en uppenbarelse. Ett gigantiskt blont hår och en röd klänning. Ahhhh. Härliga, härliga Jerry! Jerry Parton. Utan röd boa. Såg att han efterlyste en på facebook under dagen. Hittade visst ingen. Gjorde sällskap med honom o kompisen genom insläppet. 


2000 Wiktoria

Som sagt. Missade henne helt. Ett tack var det jag hörde. 


2100 Sofia Jannok

UNDERBAR konsert. Har inte lyssnat just nåt på Sofia. Kan ju säga att mycket beror på att jag inte förstår vad hon sjunger. Vackra kvinna. Såg inget av den shaman vi såg i Midnattssol, men den här bruden är fin. 


2200 Magnus Uggla

Oefterhärmelig. Galne Uggla. Hade Ålen i bakhuvudet en stor del av konserten o undrade var hon var nånstans. Kanske jobbar hon, kanske är de i stugan. Liten med naggande god. Körde alla sina gamla nummer o några nya. Stolpade runt på scenen på det sätt som bara han gör. Inga trippande danssteg där inte. 


2300 SEEB

Kvällens house. Som sagt. Inte min grej, men jag lyssnar ofta på honom också insåg jag efter en stund. Radion kör ju allt möjligt i regi av Kerstin Adams-Ray. O en del låtar känner man ju igen. Vem har inte hört Coldplays Hymn for the Weekend? Han har mixat många av de stora. Uppenbarligen. House är en genre där vi har stora stjärnor i lilla Sverige. 


2400 Royal Republic 

O nu blev det verkligen rockslag. Inte så mycket folk men några hardcore fans i publiken. En riktigt hängiven. Hörde aldrig varifrån hon kom, men hon hänger tydligen med runt på olika spelningar de gör och hon fick en lång eloge av sångaren. Tyskland? De är rätt stora i Tyskland. Tillhör inte heller nåt jag brukar lyssna på men deras punkiga rock är cool. Skåneband. Blir det inte mörkare än så här i Kiruna? Nä. Fast det var lite mulet o kallt på natten. 


Jag var döless. Med lite mer sällskap hade det nog varit roligare ikväll, men jag kände mest. Blah. Ringde dotra o var hemma före två. Stöp i säng en halvtimme senare - efter att ha startat kopieringen från minneskortet. 


Sitter nu med Spotify i bakgrunden för att hitta känslan av banden. Känns mest som vanligt radiobrus som brukar hålla mig sällskap större delen av min vakna tid. Får ser om jag ids fixa till lite bilder o dela med mig också. 


Summa summarum. Inte den bästa festivalen jag varit på genom åren. Pratade med en kompis som hade träffat festivalfolk av olika slag o vi får se om det blir nån mer festival. Tråkigt om den går i graven men det var väldigt lite folk på lördagen. Fredagen hade mer drag. 17 år. Lite för dyra biljetter i år kanske? Även torsdagen krävde inträde i år. Kanske blir som med Peace 'n Love i Borlänge. Den dog men återuppstod efter ett par år igen. Festivalsverige är inte som det en gång var, med festival i varenda buske runt landet, sommaren lång. Kiruna är för långt borta. Midnattssolen till trots. Kan bara hopppas det blir fler. Med roligare artister så folk trotsar väder o vind o kommer ändå. Fasen. Det året Ulf Lundell spelade första gången spöregnade det men det var hur mycket folk som helst. Visserligen knökfullt i öltälten, men det var rätt många som trotsade vädret o såg honom spela också. O han tillhör absolut inte mina favoriter genom tiderna. Den enda festivalen som verkligen överlever är nog Sweden Rock. Nu lägger jag locket på för i år o håller tummarna att det blir en till Kirunafestival. 

Av Kvasthilda - 2 juli 2017 09:00


Eget tema nr 15 Talesätt

183/365


Man kan infoga vilket passande talesätt man vill här men min tanke var nåt i stil med...

1. När katten är borta dansar råttorna på bordet.... Fast nä. För råttan i det här fallet är en katt. 

2. Gräset är grönare på andra sidan. Passar mycket bättre då katta i fråga vägrar äta maten när den ligger i matskålen, men har man glömt en påse på bänken.... Ja, DÅ smakar vad som helst mumma. O det fast hon inte får vara på bänken. "Skiter väl man i".... 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards