Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 7 februari 2019

uppskattat

Av Kvasthilda - 7 februari 2019 10:47

Det känns som det vore lördag morgon idag. Med undantaget av Melodikrysset. En lugn helgdagsmorgon. Har läst lite på Facebook om allt o ingenting. Amerikaner som pratar om fraud för att de skickar grejer som gåva. Öhh. Om min bror går ut o köper nåt, dyrt eller billigt o skickar det till nåt av syskonbarnen eller deras föräldrar eller hans egna föräldrar märkt som gåva. Varför i hela friden skulle IRS bry sig ett jota om hans lilla paket? Svenska tullen å andra sidan är ett annat kapitel. De kan ju göra ett o annat nerslag i pakethorderna för att se om saker o ting är rätt värderade, men det har inte ett skit med säljaren i USA att göra. Om du som företag skriver konstiga grejer på dina paket är en sak, men som privatperson...? DU har redan taxat för grejerna när du en gång köpte dem. Som importör i Sverige är det en helt annan sak. Här står man själv för tull och skatt. Har fortfarande inget med säljaren i USA att göra. Svenska tullen tar inte kontakt med amerikanska staten för att ta reda på vad nåt kostar. Det googlar de fram med varierat resultat som följd. De har säkert sina tariffer klara för det mesta. Och skulle det vara så, har det med andra saker att göra. Om jag säljer en vara, eller tretusen varor utan att deklarera inkomstskatt blir skattmasen vansinnig. Det säger sig ju självt. Och köper jag en frakt för nåt tillkommer det på det hela. Men de pengarna går till MIN skattmas. Skickar jag sen detta utanför landets gränser, kanske till en kompis ligger det på deras tull att göra vad de vill med det, men jag har gjort allt jag ska. Om jag sen värderar det lite lågt, det kan ju vara en superduperreagrej - händer aldrig i Sverige men i USA säljs allt möjligt för en spottstyver efter bara nån månad så är ju inte värdet mer än så vad det än en gång kostade. De prylarna har butiken en gång skattat för. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards