Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 18 februari 2019

iskall

Av Kvasthilda - 18 februari 2019 12:10

Känns lite som en repris på gårdagen. Lite slut i luvan såhär mitt på dagen. Hade inte koll på mitt schema upptäckte jag igår, när mobilen plötsligt ringde o vår OP stod presenterad som uppringare. WUT? Vad vill de mig? Såhär på en sönda'?

-Hej, jag har ett jobb till dig. Idag igen. 

-Ehhh, Va? När. Jag jobbar inte idag...?

-Jo, ditt namn står här på listan: T18...

-Ehh, Vänta. Måste kolla mailen. Vad har jag nu missat? 

Bläddrade igenom maillistan o hittade ett oöppnat mail med rubriken Dagorder 190217. Vojne. Jodå, mycket riktigt. En nattlig T-tid. Rätt självklar egentligen eftersom det var "sista" dagen på B-veckan. Bah. O jag som redan då satt med skakig hjärna o tom blick, med ögonen på Netflix o Titans för att hålla mig vaken en stund till. Han tyckte jag gjorde det bra som svarade, trots att jag inte hade jobb. Som jag trodde. Fast jag hade det. Jag tänkte mer att, vad har jag nu glömt? Jaja. Det var bara att bita i det sura äpplet o ge sig iväg o köra ett norskt tåg - de var sena så førern der sulle hatt toget hann inte ner till Kiruna i tid. Bah igen. Mötte honom nånstans, Rautas? Om det nu inte var nån annan norsk förare. Jag har inte koll på deras tågvändningar, men med tanke på det jag mötte i Krokvik borde det varit han.

Fick lifta hem med vilket tåg jag ville o jag rådfrågade hjärnan igen om hur morgondagen (dvs denna dag) såg ut i schemat o konstaterade att nä, jag har inget så jag tar nog första bästa hem. Fick veta att den tänkte gå tidigt så valet försvann o jag kände ett lugn. Ja, hotell är inte fel o jag får säkert sova lite extra då nästa tåg i turlistan skulle gå sent, pga sen ankomst. Tomtågen är inte lika känsliga som lasttågen, även om de vill ha hem allt i rätt tid för att få ihop resten av tågvändningarna. 

Resan gick bra. Mycket snö hade det kommit. Platsen för det brunna galleriet då... Jodå. Det måste vara spännande att köra igenom där om det driver igen. Mycket snö på sina håll. Vägen på Bjørnfjell stasjon var som vanligt täckt av flera meters snödrivor. Alltid lika kul att se när den tinar fram på våren. Man tror knappt det är sant. Det är som en vägg - mot bergväggen av hård packad snö. Klart väder, även om det blåste på sina håll. Fick ett balisfel på ett ställe man absolut inte vill ha driftbroms, men jag fick samma som föraren före mig o meddelade fjärren som hade nån som skulle ut o kollapå det. Inga djur. Inget folk. Men va fan ska de ut o göra mitt i natten? 

Hade en fungerande radio - nåja. Fläckvis i alla fall. Cher susade förbi i nåt mumligt brus. Svårt att dansa sig vaken i hytten. Men peppar peppar. Resan ner gick rätt bra trots allt. Reserven räckte ända ner. 

Kommer så småningom ner till Narvik o där stod tåget kvar. Trodde i alla fall jag skulle möta det på första stasjonen efter Narvik, men inte ens på Narvik, utan väntades på terminalen. Nåja, Det åker innan jag kommer fram till loket. Det väntar nog på tomt spår - dvs det som mitt tåg just kom ner på. Kom fram till hytten o det stod ännu kvar, så stack föraren ut huvet genom fönstret o sa, Jag venter på deg. Jamen se där. Gick till bakhytten o sov mig igenom hela hemresan. Nja. Vaknade till av att vi stannade o stod länge. Så mycket för hans tidiga avgång. Hade han gått när han hade tänkt, skulle han nog fått köra vidare. Kanske. Nu blev det en timme på sista norska stasjonen. Dåligt med möten på svensk sida. Eller en ovillig tkl. Fast de var rätt trevliga mot mig. Om de nu inte hade hunnit byta fjärr tills dess. Hur som haver. Nästa gång jag vaknade o tittade ut kände jag inte igen mig. Alls. Konstigt berg där. Andra sidan. Lika konstigt. Vi rullade sakta, sakta o plötsligt dök lysena från slalombacken upp. VA? Vi är ju hemma? Hur gick det till? Kom till bilen så småningom o kikade ut mot vägen till stan. YAY. Tomt. Lämnade parkeringsrutan o åkte mot vägen o BAM så kom lämmeltåget. Försök hitta en lucka i den aldrig sinande karavanen av snart börjande skiftarbetares bilar. O hoppas att bilen inte lägger av precis när man kör ut. EKO. 40km/h. Mmmm. Det är hastigheten de kommer med, men alla bromsar inte in. Alla vill ha en bra parkeringsplats o har bråttom, bråttom. Fann en lucka o åkte hem. Dröp i säng o somnade med djupfrusna fötter. Var iskall. Fick några timmar till med en trampandes katt. Tänkte för mig själv. Nå, lite extra värme. 

Så nu har halva dagen kommit o gått. Får sova ostärt i egen säng inatt o så gör vi om alltihop i morgon natt. Kanske. Jour igen. O ett nattåg på det i slutet av veckan. Livet på en lokförarpinne. *gäsp* 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards