Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2019

surströmming

Av Kvasthilda - 15 augusti 2019 20:15

Sov knappt tre timmar inatt. Fy för sören så trött jag var när jag vaknade. Tänkte snooza en ringning men tog mig i kragen o klev upp o klädde på mig. Kollade förstås mobilen om tåget av nån anledning skulle vara inställt, men inget där så det var bara att packa ryggan o dra mot jobbet. Svimmade helt när jag kom ner till svappis men ställde ingen klocka. Vaknade till o vände på mig vid ett tillfälle. Nästa gång jag vaknade till kände jag att, kanske bäst att kolla klockan. Hoppla. Dags att kliva upp. O det snabbt. 35 minuter till avgång. Vi hann dock med bromsprov i tid o sen hade jag ju tomburkar hem så det gick smidigt. 

På nervägen såg jag en älgko med en liten kalv på fel sida stängslet så jag ringde fjärren o bad dem se till att nån kom ner o motade ut dem. När jag sedan ringde för hemfärd hade de, de ringde ut inte sett nåt o inte heller föraren som kom ner efter mig. Hade de lyckats hitta nåt hål nånstans o tagit sig ut? Passerade platsen där jag såg dem på morgonen o åkte en bit till, så såg jag nåt ljusbrunt som rörde sig innanför staketet. Nånä. Kalven var kvar innanför men inte ett spår av mamma. Nytt samtal till fjärren - o ett till Maken för att se hur de brukar göra i det fallet. Mamman syntes inte till alls men de brukar inte överge sina små. De brukar försiktigt försöka mota ut dem genom en öppnad grind. Han sa att det är extra känsligt när man har med kalvar att göra. Hoppas de fick ut den lilla. ♥ 


For förbi Elisabeth på Mulligt&Gulligt igen o köpte den röda toppen jag till slut hoppade igår. Konstaterade att det kommer ju en vinter och det kan vara skönt med en ärm, om än kort. Insåg när jag skulle prova den (en storlek mindre än vad hon rekommenderade, var nog därför jag inte riktigt gillade den igår, den kändes för stor) - att jag glömde ta på mig en behå i morse. Hur kan man glömma det?? frågade Dotra när jag pratade med henne sen. Tja. Var trött i morse... Uppenbarligen. 


Nyheterna idag har bland annat handlat om att de visst hittat Durre. Nergrävd i en myr i Parakka hörs det sägas, fast polisen är förtegen. Sen har de ju inte helt identifierat kvarlevorna heller. Tänk om de hade haft samma möjligheter att hitta Helena i Mariestad, då för trettio år sen? Kanske lättare att hitta nåt i de här trakterna, där det är långt mellan människor - hur de då söker. Värmekameror gör ingen nytta så här långt efter försvinnandet. I Mariestad är det så mycket mer befolkning och tätare mellan "kroppar". 


O apropå "liv". Sitter nu o lyssnar på Mortal Instruments, men inser att jag nog måste läsa böckerna först, för att fatta nåt av det som sägs. Har man en gång läst dem, kan man lyssna på ett annat sätt. Väntar hem dem, men de kommer säkert under nästa vecka. När jag inte är hemma. Nåja, Pigan får hämta dem. 


Åsså är det sursrömmingspremiär idag. En kompis visade ett klipp på facebook häromdagen, där tre hårdföra amerikanska kommandosoldater försökte stoppa i sig en o annan firre, men de hulkade o höll på att dö av lukten och konsistensen av fisken. Ja, men se där då. Råd till krigsherrar. Köp in hinkvis med surströmming och släng ut över fienden, de går o gömmer sig utan krusning och skador. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards