Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 december 2019

Av Kvasthilda - 7 december 2019 18:45

Börjar skriva detta innan jag ens hört introt till Melodikrysset :) Har jobbat idag och inte haft en chans att lyssna. Sov halva programmet och fixade körorder och annat andra halvan. Får se om jag hinner lyssna och skriva innan Så Mycket Bättre börjar. 


O apropå det, börjar dagens melodikrysseri med en av deltagarna som åkt hem, Carola. Hon sjunger en låt av The Righteous Brothers, som Tom Cruise och Nick Bradshaw sjöng den i Top Gun - för över 30 år sen. 

You lost that lovin' feelin'
Whoa, that lovin' feelin'
You lost that lovin' feelin'
Now it's gone, gone, gone, woh

Får se hur del 2 blir. Tom Cruise är signad för Maverick igen. 


Vi tar oss till Sevilla och den kände barberaren som håller till där. Vi hörde ouvertyren ur Rossinis verk, spelat av Berlinerfilharmonikerna under ledning av Herbert von Karajan. 


Nästa artist har också varit med i Så mycket bättre, i samma avsnittr som SvenBertil var med. Han var för sjuk för att vara med på Gotland i somras. Lisa Nilsson undrar var hennes vän är. 

Nu är sommarn här och fjärden ligger blå
Hela stan är tom och dammig, jag har ingenstans att gå
Det är tomflaskor i parken, ingenting i tidningen
Nu är sommarn här men var är du min vän


Vi tar oss ut från ön, på sjön i en segelbåt. Vind i seglen skrevs av Sune Waldimir. Calle o Ebbe Jularbo spelade. 


Mello på det. Jessica Andersson med sin Party Voice


Hon är inte från Småland, vilket damerna i nästa melodi är. Flickorna i Småland av Fridolf Lundberg, spelat av Mats Olssons orkester. 


Mer musik ur Så mycket bättre. Det är säsongsfinal ikväll. Vad händer sen? Ja, det kan man sia om. Darin tog sig an dagens "födelsedagsbarn" Magnus Ugglas Astrologen

Du är den vackraste jag mött
Inte påmålad och falsk som andra
Du har väckt upp det jag trott va' dött
Och när du har mig, när jag tar dig
Min hungrande kropp får frid
Bortom all rum och tid


En fiktiv karaktär kom näst i tur att hitta en plats i krysset. Vi hörde signaturmelodin till Dallas och sökte den unga brorsdottern i serien. Det blonda yrvädret Lucy Ewing. Liten och kaxig. 


Ett leende på det. Harpo sjunger Smile, som skrevs av Charlie Chaplin. En av mina absoluta favoritmelodier genom tiderna. Och favoritskådis. 


Barnbarnet svalde sin senaste. Fast det vet han inte. Hans far låtsades att tandfén kom o hämtade den. I veckor har han sagt Min tand är lös... Lennart Palm spelade. 

So won't you slide away
Back to the ocean, I'll go back to the city lights
So won't you slide away
Back to the ocean, la la la, you'll slide away
So won't you slide away
Back to the ocean, I'll go back to the city lights
So won't you slide away
Back to the ocean, la la la, you'll slide away

Miley Curys


Det var ett tag sen, men sist idag hade vi en Eldemandubbel. 

Uti vår hage där växa blå bär.
Kom hjärtans fröjd
Vill du mig någe', så har du mig här!
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd!

Och avslutade med kalas, likt det som blir ikväll. Åtminstone slutar det med andra bullar. 

En sockerbagare han bor i staden
Han bakar kakor mest hela dagen
Han bara stora han bakar små, han bakar några med socker på

O det en bagare behöver för att bakverken verkligen ska bli fantastiska, är en ugn


Såja, då blir det Så mycket bättre med Ugglas 65-årsfirande och nästa vecka är det 100% Julkryss. 



Av Kvasthilda - 7 december 2019 09:00


Tema nr 220 Pussmun

341/365


Kissing Barbie har en pussfunktion. Det sitter en platta i ryggen på henne, vilken, när man trycker in den gör så att hon pussas :) 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards