Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 18 januari 2020

Melodikrysset v 3, 2020

Av Kvasthilda - 18 januari 2020 10:56

Kom hem i morse, efter en morgon på linjen. Lite trött, Mosig. Men ville lösa krysset innan jag går o knyter mig en stund. Så här ser min lösning ut idag: 


Leva livet, nu ska jag leva livet
Ja, leva livet, ja, leva livet
De ska få se
Vem de roat sej med

Lill-Babs svenska text till Leslie Gore's It's My Party! 


Köge skolorkester spelade sen om en stor stad i väster, New York, New York. Ja, den heter så. Melodin, inte staden :) 


Nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla. En av Karl Gerhards alla kupletter. Han kallades visst för KG. Ungefär som pappsen. PeGe. Var hans signatur på järnvägen en gång i tiden. O Pege på det


Då hade nästa titel inte slagit väl ut, Du med dig. Nä, på den tiden var det Ni och Er. Med stora bokstäver. Jag har en "kompis" som skriver Du med stor bokstav. Hon är en gammal vän. I ålder. Men iofs även i vänskap.

Jag blev aldrig du med dig
Jag kanske klantade mig
Från Söder till Solna så har du mig hånat
Jag blev aldrig du med dig

Hon som är du med dig, är Miriam Bryant. 


Det där M-et o några till... Det gör ont. Ja det gör rätt ont att lyssna på M.A Numminen


Något vackrare och mindre ond-göran-de är melodin Göran Markusson spelade på sin flöjt. Nu har jag fått den jag vill ha. Olle Adolphson. 


David Whitfield sjöng på engelska med nån dialekt en melodi som är tysk från början. Vienna, City of My Dreams. Krävdes lite googlande innan jag hittade helt rätt. Wien, Du Stadt Meiner Träume. O där hade vi Du igen, med stort d. 


Lennart Palm dansade i neon, han. Ne. 


Vi tar bort e-et ur Ne. N. Neutron Dance. Det är en låt med The Pointer Sisters som var med i Snuten i Hollywood, filmen med Eddie Murphy. Hollywood ligger i en del av Los Angeles, LA


Under ytan. Det var väl där de rörde sig skurkarna? Bah. 

Under ytan
Finns stora och små
Under ytan
Finns det skratt och gråt
Det finns mycket där som händer
Som vi inte kan förstå
Men vi hittar alltid svaren
Där I botten av oss själva
Under ytan

Uno Svenningsson. 


Nån som rör sig under ytan, ovan ytan, i grottor och rymden är James Bond. Nya filmen är på gång o kommer i april. No Time To Die. Näfan. Det har han inte. 


O då kan man undra, hur länge ska de hålla på? Film... 25? Takida heter bandet som gjorde låten How Far I'll Go som släpptes förra året. 


Missade På spåret igår. Vänner som plockade stationen på tre röda. Men det är klart. Värmlänningar. Nä. Fryser så jag ska nog krypa under täcket en stund o få nån timme i sömnbanken inför nattens skift. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards