Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 21 juni 2020

Melodikrysset v 25, 2020

Av Kvasthilda - 21 juni 2020 14:19

Det blev lite hackat o malet igår. Löste melodikrysset via en dålig anslutning på norska sidan av Malmbanan. Lyckades få in sverigesradio på mobilen och hittade snabbgenomgången. Väldigt dålig täckning o oftast total radioskugga där. Man måste stoppa ut mobilen genom sidofönstret för att hitta nånting i radiovågsväg. Lyssnade ett par gånger o löste det genom snabben. Eftersom jag bara lyssnade på snabben har jag inget lullull just nu. Ids jag, kommer det senare

Så här fick jag ihop det igår då: 


Det började med en duett med Björn och Agnes. When You Tell The World You're Mine. Vad vi sökte för krysset var den enes medfödda titel och jag funderade vaddå? De har ingen titel, men så kopplade det (inte bara mobilen som hade dålig täckning där o då) att han sökte den ena i paret låten skrevs till. Brudparet. Det var ju Kronprinsessan Victoria och Daniel, mannen av folket. Och när Victoria föddes var hon prinsessa. Kronan tillkom senare. 


Nästa uppgift gällde en förkortning. Vi hörde ABBAs S.O.S. utan text, spelat av Münchens symfoniorkester. 


En trippel på den. Vi skulle ha kompositörens förnamn (ett av dem) och originaltiteln till operan. Det jag hörde var en del av Don Giovanni (eller Don Juan då) av Wolfgang Amadeus Mozart. 


Vi tog oss hem till svenska sommaren och det som drar igång nästa vecka. Utan publik. Allsång på Skansen. Ja, hur många gånger hörde vi inte den när Lasse B var programledare - o hör den än under allsångskvällarna, även i Göteborg. En kväll i juni

Han tog av sig sin kavaj
Sparka av sig båda skorna.
Å så spotta' han ut snuset
Och sa min sköna får jag lov
Hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje och de skrattade och sjöng


Underbara ljuvliga Lady Gaga på det. Stupid Love


Sen hörde vi nåt som dottern vill ha under semestern i Falun. Åska. Framför allt med en massa blixtar. Vi hörde  Berlinerfilharmonikerna under ledning av Herbert von Karajan spela Johann Strauss II stycke, som allmänt kallas Unter Donner uns Blitz. Petimeternamnet är Polka-schnell, op 324


Älskade Ängel. O det är hon ju idag. Lill-Babs. Barbro Svensson. Melodin kommer ut filmen om Bert


O på det följde hennes En tuff brud i lyxförpackning, men från första året av Så Mycket Bättre, med Petter. En helt annan version :) 


En vals om sommaren. Bengt Sändh som bara han kan köra nå't. 

Nu är den förbannade sommar'n här.
En obeskrivlig plåga.
Svettig och dammig och sur och tvär
torteras jag av sol.


Thorleifs spelade Stad i ljus, som vi "normalt" hör med Tommy Körberg. Den som många andra schlagers skrevs av Py Bäckman. När tävlade den i Mello undrade Eldeman, mest på kul. 1988.... Det var ett tag sen! 


Det hela slutade med Mello och Mariette med hennes förra bidrag från 2018, For You

I feel your love coming at me like a train on a track
No escape no hiding no looking back
I’m the fool you’re the king I’ll do anything
For you, for you, for you


O där slutar denna väldigt korta och tråkiga sammanfattning för just nu

Säger fortsatt: Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena! Heja Levengood. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards