Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 20 mars 2021

Melodikrysset v 11, 2021

Av Kvasthilda - 20 mars 2021 10:10

Lördag morgon. Veckorna rusar förbi och ändå hinner man inte reflektera över tiden som likaledes passerar med samma hastighet. Vårdagjämning. Smaka på den. 


Vi börjar med en hyllning till Mannen. Han med stort M. 

Åh, han går som en karl
Han ser ut som en karl
Med en kropp som en karl
Och han kysser som en karl ska

AnneLie Rydé


Sen hoppar vi in i teveseriernas värld och hamnar i det tidiga sjuttiotalet med Roger Moore och Tony Curtis. The Persuaders, eller Snobbar som jobbar som serien hette hos oss. 


Så mycket bättre. En djup källa av inspiration för krysset. Idag fick vi oss serverad Charlotte Perellis Hero med micken i handen på en discodiva vid namn Linnea Henriksson


Halvsju. I det programmet fanns barnblocket med John Blund när jag var barn. Lennart Swahn pratade med honom här, om hans resa till olika planeter och himlakroppar där han bland annat hämtade sitt sovpulver. På Månen och Mars och Jupiter sa han. Rösten till John Blund gjordes också av Lennart Swahn. 


Året var 2007. På melloscenen stod The Ark med Ola Salo i spetsen. De framförde The Worring Kind, som de vann Melodifestivalen med, det året. I år ska de stå på vår scen på Kirunafestivalen. Om det nu blir något. Inte så lång tid kvar dit. O vaccinet hinner nog inte distribueras till alla i tid, så vi får nog ännu en festivallös sommar. Å andra sidan jobbar jag den helgen efter helgbytet som de 53 veckorna förra året orsakade. 


Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv
Och sett människor komma och gå

Tomas Blank spelade. 


En annan väg går till Niklas Strömstedts hjärta. 

Det går en väg till mitt hjärta,
och en bro till mitt liv
Jag är hemma när du kommer förbi


Lennart Wärmell tog fram sitt dragspel och gav oss en "Pariserpolka". Visan om Amanda Lundbom, trettiofemåringen som ser ut som femtiofem, eller hundrafem, beroende på när och hur den sjungs. 

Känner ni Amanda Lundbom
Bomfaderi faderader alla.
Hon är inte någon ungdom
bom faderi faderullan lej
Hon är fyllda trettiofem
bom faderi faderullan lej
Hugg i
men hon ser ut som hundrafem
Bom faderi faderullanlej


Hon ser då yngre ut än vad hon är, Lena Ph. Och hon lär så länge hon lever. 

Men man får lära så länge man lever
Lära så länge man tror
Vem bryr sig om ära och heder
När ens längtan är alltför stor?
Ja, man får lära så länge man vågar
Står här med hjärtat i hand
Sanningen är om vi frågar
Det var värt varje stund jag haft


Nästa uppgift hade en liten pil i planen men pilen är överflödig och felaktig. Förra veckorna var blommorna små, nu var det mammsen. 

Jag ska måla hela världen lilla mamma

Full av solsken varje dag

Att det regnar och är grått det gör detsamma

Du ska solsken i ditt fönster ändå ha

Vi skriver måla i krysset. Matz Bladhs spelade. 


För sen kom han, Mannen själv. Anders Eldeman, med sin egen melodi Nyårslöftet


Eldmans egna ord: Nu kommer det en 'riktig' sångröst. Och att svaret skulle vara en Robin eller Robyn har varit klart länge. Nu var det givetvis den senare. Robyn med sin Honey



O med den honungsrösten avslutar jag dagens kryssblogg. I natt ställer vi om klockorna. Fram en timme. Sova en timme kortare. Och tänk på varann. Var fortsatt hänsynsfulla. Håll avstånden. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards