Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 10 april 2021

Melodikrysset v 14, 2021

Av Kvasthilda - 10 april 2021 11:17

Efter en galen snövecka - vi fick ett par- tre decimeter häromdagen! - har jag nu löst Melodikrysset. Ska man lyckas få ihop kryssblogg i tid idag? Wowsa. Om inte folk stör mig på Messenger ska det nog funka. Så här fick jag ihop min kryssplan idag... 


Första flög vi över till New York. I alla fall i tanken. Covid säger fortfarande annat. För att vara säkra på rätt ställe repeterar vi det. New York, New York. Frank Sinatra. Förstås. 


Vi vänder raskt hemåt till roslagens famn och herr Rönnerdahl där han irrar runt på Sunnanö med Eva Liljebäck. Han tar dock upp fiolen i stället och låter henne dansa med Fänrik Rosenberg. 

Att ta är inte min musik
Nej fröken men att ge
Jag slösar men är ändå rik
Så länge jag kan se
Vad ser ni då herr Rönnerdal
Kanske min nya kjol
Ja den och kanske något mer
Ta hit en bra fiol
Ja den och kanske något mer
Ta hit en bra fiol

Postens saxofonkvintett spelade för oss. 


Förlåt heter nästa kryssbidrag och det stod Miss Li för. 

Är det för sent att be om ursäkt?
Är det för sent att lära sig?
För jag har övat framför spegeln
Nu vill jag säga det till dig

 

Kan du förlåta mig, fastän jag sårat dig?
Vet att jag borde sagt det här för länge sen

 

Är det för sent att be om ursäkt?
Är det för sent att lära sig?

 

Jag kommer aldrig såra dig igen


Sen blev förvirringen fullständig. Vilken stad? Calypsotoner ekade ut i etern. I allt detta kunde man dock skönja konturerna av Rom. Arriverderci Roma. På återseende. 



O danskarna sköt nog raketer och fyrverkerier 2000 när deras skurkband vann hela Eurovision. Olsen Brothers flög på kärlekens vingar. Fly on the Wings of Love. Stjerneskud. Stjärnskott. Så som de stjärnor de var och är.... lägger vi dem i krysset. Skurkband? Ja, Jönssonligan heter så i Danmark... Nästan. Lite långsökt, men det är det ofta i krysset... Och mina irrgångar. 


Irrgångar, det finns i gruvor. Hej hå, hej hå, vi till vår gruva gå. Dagens andra väldigt oväntade version. Shanghaikvartetten spelade Disney "som om Mozart hade skrivit det". Snövit och de sju dvärgarna


The Passover kan ju passa i påskatider... Annars är det en låt som gjordes av The Soundtrack of Our Lives, men idag hörde vi den med en helt annan röst. Och mer feminin än Ebbots... Little Jinder

'Cause somebody's waiting for you
Somebody's waiting for you
Yes, somebody's waiting for you
Someone is waiting for you

 

Accept the change for it's not so strange
You're not the only one in this world
Accept the change 'cause we're all insane


Sen fick vi ont i öronen. Allihop. Inte direkt Jussi Björlings version av Una furtina lagrima. Har googlat lite o ser att den kommer ur en operett som heter Kärleksdrycken. Fast här var den hämtad ur Ebba & Didrik och sjöngs av Kaj Husell som i sin tur spelades av Helge Skoog. Han kan nog bättre än så. Hoppas jag. 


Efter den upplevelsen fick vi något vackrare. En menuett ur en symfoni, sa han det? skriven 1795. Franz Joseph Haydn skrev bland annat Londonsymfonierna då. Kan det ha varit ur dem? Ingen aning just nu. Måste lyssna igen. Han har även skrivit en symfoni som senare landade i tyska nationalsången. Nu var det mindre viktigt då vi sdökte kompositören själv den här gången. 


just nu lämnar jag det åt sitt öde. O det leder mig till Right Now med Tomas Ledin. 

Det är så galet så man blir snurrig. Liksom Eldemandubblar.... O snurrar göra det i gammeldans. Nu vet inte jag om det var en hambo eller snoa, gissar på det senare då vi skulle bli yra allihop. 


Mor dansar hon, kanske i en snoa. Tina Ahlin sjöng Allan Edwalls melodi. 

Ingen annan rör sig när min mamma dansar
Mannen barnen katten alla tittar på
Flugorna i taket hela världen stannar
Bara mamma rör sig då


Vi slutar med en mardröm. Eller de är ju faktiskt snälla, Smurfarna. Vill ha dig i mörkret hos mig, Freestyles gamla dänga. Smurfarna sjöng givetvis nåt helt annat. 


O med det sätter jag stopp denna lördag. Tog mig "bara" 3,5 timme att skriva klart. Mycket som pockar på uppmärksamheten. Bäst att kopiera innan jag sparar. 

Och. Håll avstånden. Hoppas alla håller sig friska. Har varit hysteriska liftköer i påsk. Visserligen utomhus, men ändå. Vården går på knäna igen. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards