Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 17 april 2021

Melodikrysset v 15, 2021

Av Kvasthilda - 17 april 2021 12:15

Inlägg kommer....

Ja, hela dagen har nästan gått och klockan passerat åtta. Har varit ute i solen hela dagen - och det känns i ansiktet. Det drar lite i skinnet. Maken åkte norrut igår och har, efter förra årets erfarenhet av fjälluften i kombination med solen, köpt lite solskyddsfaktor. Undrens tid är inte förbi! De ska ut till fjäll i veckan och det gäller att vara förberedd. O därifrån går jag så tillbaks till dagens kryssblogg och hur jag klurade ut det idag. 


Vi började med Magnus Ugglas tolkning av Ola Magnells Påtalåten. Uggla ändrade texten lite för att passa bättre med sin egen rytm. Tänkte på Moa Lignell i samband med herr Magnell. De där namnen påminner ju lite om varann, och detta var en händelse som kanske inte såg ut som det... Mer om det senare. 


Våra värsta frostnätter är nog över nu. Mina sommardäck ligger på gubbens arbetsplats så ett däckbyte kommer nog inte att ske de närmaste veckorna... Huff. Frost ja. Vi hörde musik ur Disneys Frozen


På det ett saligt potpourri av käcka melodier. Tunna skivor, Slit och släng, Gulle dej, Lyckans Ost för att nämna några. Dessa och några till kommer ur Siw Malmkvists digra repertoar. 

Slit och släng din bästa Cadillac, slit och släng din fina båt
Slit och släng din toppen Bungalow det skrattar jag blott åt
Om du tycker du är skön när du förstör varenda peng
Så får det bli din egen business: fortsatt slit och släng!


Rena rama ding dång. Ja. Den gick ju till final med Siwan och Ewa Roos. Lille Musse ska tävla för oss i ESC. Everyway That I Can, det var en vinnarlåt från Turkiet. Sertab Erener tävlade och vann år 2000. 


Lennart Palm i Lerum tog oss med på stigen ner till Evert.

Jag går på stigen som går till Evert
Och hjärtat sjunger en glädjesång
Jag får väl gå här i några timmar
Jag är väl framme ikväll nån gång

Eddie Meduza skrev den. 


Far o son Neuman spelade gitarr och bad oss helt utan ord att vi skulle ta av oss skorna. 


Nyårsklockan skrevs en  gång i tiden av Alfred Tennyson - på engelska och vi hörde Anders de Wahl läsa den välkända svenska översättningen, redan 1937 - o då var det fyrtio år sen han läste den första gången!  


Sen plockade Eldeman fram en av sina otaliga finska skivor och vi skulle ha originaltiteln. Den gjorde Willie Nelson, On The Road Again

And I can't wait to get on the road again
On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again
And I can't wait to get on the road again


O där kom sedan Moa Lignell. Hon fick också vara med i krysset idag, med sin Born to Be


My, my, my, Delilah
Why, why, why, Delilah
So before they come to break down the door
Forgive me Delilah, I just couldn't take anymore

Tom Jones. 


Men om du stannar kvar
Och ger mig chansen
Så ska jag visa dig
Jag ber dig nu

 

Kom hem
Vi börjar om igen
Vi glömmer allt
Där ute är det så kallt
Kom hem
Försök på nytt igen
Jag ger dig allt
Om du vill vara min vän

Detta var en av Barbados hitlåtar och sångare var då Magnus Carlsson


Vi slutar med en karlakarl. Eller en amerikansk grupp som kallade sig Mr. Mister. Broken Wings heter deras låt. 

Take these broken wings
And learn to fly again, learn to live so free
When we hear the voices sing
The book of love will open up and let us in
Take these broken wings


O med detta avslutar jag så dagens kryssblogg. Hoppas ni har det bra och att vaccinet snart är allmänt utgivet. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 18 mars 09:00


  Eget tema nr 14 Fräknar 78/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 17 mars 09:00


  Eget tema nr 13 Flätor 77/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 11:00

Anna Charlotta. Du är en pärla. Tydliga trådar. Finurliga frågor. Även med blindledsagning genom kryssplanen blir det inte för mycket. Tack.  Annika fick rätta sitt facit med den där melloblundern förra veckan. 1976 var det inställt för att Sverige...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:49

Det är en liten paus i 365an. Måste fixa lite nya temafoton, eller teman till foton. I sedvanlig ordning. Har varit lite upptagen de senaste veckorna, så har inte funnits mycket tid över. Gårdagen hade kunnat fylla på fotobanken lite också, då jag va...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:00

  Tema nr 127 I svarvitt 76/366   Barbie fyllde 65 häromveckan och Mattel skapade ett par dockor för att fira detta. Jag köpte Brooklyn, den svarta versionen.  Barbie bär en klänning i svartvita ränder, för att koppla till hennes första b...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards