Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 6 juni 2021

Melodikrysset v 22, 2021

Av Kvasthilda - 6 juni 2021 18:44

Man har inte många minuter till övers när man jobbar vissa helger. Krysset läste jag i realtid men har inte haft en chans att sitta ner med kryssblogg förrän idag, söndag. O så fick jag ihop krysset denna vecka: 


Oh Mama var först ut. De som ropade på mamma var systrarna Päivärinta, Lili & Susie. 


Vi hade Kristina från Duvemåla förra veckan, som byggde på Utvandrarsviten av Moberg. Idag spelades en annan utvandrarvisa, Emigrantvisan, eller Vi sålde våra hemman. Vi satt just och pratade om detta i stugan för nån vecka sedan. Makens farbror, eller makens mammas farbror och hans bror såldes och blev tvungna att resa till Amerika. Makalöst att det förekom i Sverige, men det var fattigdom som ledde folk till ett hopp om nytt liv på andra sidan Atlanten. Många kom aldrig hem, det gjorde "Farbror Oskar". Och hämnades på gubben som sålde honom, som samtidigt stal det enda pojken hade, sin mammas ring som han höll i sin hårt knutna hand. Gubben såg att pojken höll i något och bände upp näven på honom och sålde även ringen. Jag har hört berättas att han letade upp gubben och gav honom stryk när han återvände. Det var många som aldrig satte sin fot i Sverige igen. Ja, lite allvarligare kallade han det, Eldeman. Så var det. För krysset ska vi ha emigrerar


Tommy Nilsson har också bott utomlands i många år, men återvände hem från Frankrike. Han sjöng sin Someday som han tävlade med i Mello 1989, fast då på svenska, En dag


Kalle Lundborg tog sig an Astrid Lindgren och Idas sommarvisa. Sommar har vi. Äntligen! Såpass att jag gick ut o plockade lite björkknoppar igår efter jobbet o la i sprit för att göra en midsommarsnaps. Ska stå i fem veckor så det där med midsommar får bli nåt annat. Det är lite olika när björkarna slår ut, i södra delar av landet hinner man förmodligen få det klart till midsommar. 


Försommar. Det doftar kärlek det. Pingsten var väl sisådär i hela landet, men nu är det finfint. Och kärleken är stark till fantastiska Marie Fredriksson. 

För ännu doftar kärlek
Och hoppet blir till tro
Ännu blåser vindar
Som stillar sig till ro


Det skiljer dock lite i temperatur och underlag. En kompis håller till i Riksgränsen och de har tillbringat Nationaldagen på skidor i solskenet. Höga berg och djupa dalar. Så är det. 


I goda vänners lag. FRIENDS har ju varit på tapeten och många blev nog besvikna när deras stora återkomst blev lite snack. Jag har inte sett det, men det är vad jag hört. Alla väntade sig Vänner tjugo år senare (nåja, nästan) men det blev mest minnesanteckningar från återträffen, vänner emellan. De sägs ju vara det, trots allt. Vi hörde I'll Be There For You med The Rembrandts, signaturmelodin till den högt älskade teveserien.

I'll be there for you
(When the rain starts to pour)
I'll be there for you
(Like I've been there before)
I'll be there for you
('Cause you're there for me too)

Så älskad att jag konstant hör det i Newkids låt Starkare

Men sen drog jag ett skämt och fick dra det igen
Och tänkte hur kan hon inte fatta
Hon gjorde allting rätt men när vi kolla på Friends
Så var hon tyst där vi bruka skratta


Sen hamnade vi i Disneys värld. Jag trodde först att stycket kunde vara hämntat ur Fantasia, som bygger på riktiga kompositörers musik, men det här var nåt helt annat. Bibbidi-Bobbidi-Bach. Eller Bibbidi Bobbidi Boo i Bachtoner. Musiken lät inte alls som den gjorde i Askungen, men jag tror det är någon form av hyllningsmusik till de stora kompositörerna. 


Något helt annat och totalt påhittat är Matz Stefanz med Lailaz, ett revyband med z på alla rätta ställena i gruppnamnet. De tog Stigen till Evert och den brukar vi ju höra med Stefan Ljungqvists mörka röst.

Jag går på stigen som går till Evert
Och jag ska dit och ta mig en dramm
Det klirrar muntert uti min väska
När jag i solen går stigen fram

Text och musik stod Eddie Meduza för. 


Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?
I've traveled the world and the seven seas
Everybody's lookin' for something

Eurythmics med Annie Lennox i spetsen. 


Sen den ljuvligt vackra Cavatina av John Williams. Den var ljudfilt till den betydligt läskigare filmen Deer Hunter


I vi slutar i sommaren igen. Vikinger sjöng på tyska. Fast egentligen är det ju Vikingarna med Christer Sjögren i spetsen och de spelade den fina Du är min sommar Marie


O som sagt. Vi går ut i sommaren och hoppas det håller i sig ett tag till. Tyvärr jobbar jag denna fantastiska vecka vi haft - och har ännu en dryg vecka till min första spruta. Snart så. Men därifrån till att vi är av med det här eländet... oj, det dröjer. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 18 mars 09:00


  Eget tema nr 14 Fräknar 78/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 17 mars 09:00


  Eget tema nr 13 Flätor 77/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 11:00

Anna Charlotta. Du är en pärla. Tydliga trådar. Finurliga frågor. Även med blindledsagning genom kryssplanen blir det inte för mycket. Tack.  Annika fick rätta sitt facit med den där melloblundern förra veckan. 1976 var det inställt för att Sverige...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:49

Det är en liten paus i 365an. Måste fixa lite nya temafoton, eller teman till foton. I sedvanlig ordning. Har varit lite upptagen de senaste veckorna, så har inte funnits mycket tid över. Gårdagen hade kunnat fylla på fotobanken lite också, då jag va...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:00

  Tema nr 127 I svarvitt 76/366   Barbie fyllde 65 häromveckan och Mattel skapade ett par dockor för att fira detta. Jag köpte Brooklyn, den svarta versionen.  Barbie bär en klänning i svartvita ränder, för att koppla till hennes första b...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards