Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 12 juni 2021

Melodikrysset v 23, 2021

Av Kvasthilda - 12 juni 2021 22:05

Lördag. Är i stugan och löste krysset i direktsändning på förmiddagen, men har inte hunnit blogga alls idag. O detta trots att det regnat ordentligt större delen av dagen. Först nu visar sig solen, bland höga moln. Mina liljekonvaljer blommar. 


Även en blomma är en melodi av Anders Glenmark som Frida sjungit in. 

Även en blomma
En människa som jag
Vill leva varje dag
I djupa andetag


Thorleifs sjöng ett potpurri av Simon and Garfunkel med Mrs Robinson och annat. Garfunkel heter Art i förnamn så vi tar det också. 


Hemvärnets musikkår i Borås illustrerade nästa uppgift och frågan lydde, Vad står han på? Sin post får man förmoda. Jag kan inte tyska och när jag söker svenska texten till Lili Marleen (vilket jag förmodar att det faktiskt var?), står det inget om nån soldat på sin post.  

Något helt annat. Mello 2013. CopaCaBanana... 

Manar, uppmanar, från Luleå till Ystad
Så kom och få visum på Kärleksambassad
En riktig karnevala med zumba och lambada
Hissa din fi fana, go Copaca banana

 

Copa Copacabanana
Copacabanana, Copacabanana
Copa Copacabanana
Copacabanana, Copacabanana

 

Mer konfetti och mera dans
Det blir en svettig gul allians

Sean Banan förstås. 

Vi byter genre igen och får oss till livs lite kärlek per telefon via en Jules Sylvainmelodi, fast utan texten Ulla Billquist har sjungit in enligt Eldeman. Vad melodin heter har jag ingen aning, men det var iofs ointressant för krysset. Vi söker något man gjorde förr, via en telefonistväxel, ett namnanrop

Aey, aey, aey, aey
Take this waltz, take this waltz
With its, I'll never forget you, you know

Valsen serverades av Leonard Cohen.  


Men fiskarna i haven
Och fåglarna på taken
Människor i husen
Tänder alla ljus
För jag kan inte se
För jag kan inte flyga
Och jag kan inte dyka
Jag kan bara blunda
Och lägga mig igen
Och hoppas att du kommer hem

Idde Schultz. 


Det är väl lite tidigt för nästa melodi, Höstvisa, men den är så fantastisk. Tove Jansson skrev ju texten, men musiken stod Erna Tauro för. 


Dominique, nique, nique
S'en allait tout simplement
Routier, pauvre et chantant
En tous chemins, en tous lieux
Il ne parle que du Bon Dieu
Il ne parle que du Bon Dieu

Det spelades in av Soeur Sourire, eller Den sjungande nunnan som hon kallades i Sverige. Hon tillhörde Dominikanorden, som melodin troligen handlar om. Min franska är inte riktigt uptodate.  


Leif Bloms spelade något vi skulle förknippa med romersk mytologi. Amor, kärleksguden. Heter melodin Amor Amor? Lite osäker där. 


Vad jag inte är osäker på är dock titeln på musikalen vi hörde öppningsnumret Hello från, Book of Mormon


Vi slutar i Mellon 2011, Sebastian Karlsson. 

You’d always gone through, you’d always stayed true
When no one else would
You’d die for my sins, you’d fix everything
When no one else could


O med det stänger jag veckans kryssblogg. Nästa gång har jag fått min första spruta och avkommorna kan begära vaccin. Skönt! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 18 mars 09:00


  Eget tema nr 14 Fräknar 78/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 17 mars 09:00


  Eget tema nr 13 Flätor 77/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 11:00

Anna Charlotta. Du är en pärla. Tydliga trådar. Finurliga frågor. Även med blindledsagning genom kryssplanen blir det inte för mycket. Tack.  Annika fick rätta sitt facit med den där melloblundern förra veckan. 1976 var det inställt för att Sverige...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:49

Det är en liten paus i 365an. Måste fixa lite nya temafoton, eller teman till foton. I sedvanlig ordning. Har varit lite upptagen de senaste veckorna, så har inte funnits mycket tid över. Gårdagen hade kunnat fylla på fotobanken lite också, då jag va...

Av Kvasthilda - Lördag 16 mars 09:00

  Tema nr 127 I svarvitt 76/366   Barbie fyllde 65 häromveckan och Mattel skapade ett par dockor för att fira detta. Jag köpte Brooklyn, den svarta versionen.  Barbie bär en klänning i svartvita ränder, för att koppla till hennes första b...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards