Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 10 december 2022

Melodikrysset v 49, 2022

Av Kvasthilda - 10 december 2022 10:00

Så har ännu en vecka passerat i december. Usch, Det går för fort. Vi har fått snö i flera dagar här - på längden och tvären, men mest fluffig snö. Ska dock skottas. Sen. Ska bara skriva klart det här. Snön får vänta en stund. 


Och Bara om min älskade väntar är en svensk cover på Bob Dylans Tomorrow is a Long Time. Nationalteatern gjorde svenska versionen, med Totta Näsholm i fronten. 


Pojkbandens pojkband, The Backstreet Boys vill ha saker på sitt sätt. I Want it That Way.

Tell me why
Ain't nothin' but a heartache
Tell me why
Ain't nothing but a mistake
Tell me why
I never wanna hear you say
I want it that way

Deras gruppnamn förkortas BSB


Vi tar bort s-et och lyssnar till BB. Brigitte Bardot med Une Histoire De Plage.  


Sen fick vi en annan mångsidig tjej som både skådespelar och sjunger, i Moulin Rouge, Nicole Kidman. 

One day I'll fly away
Leave all this to yesterday
What more could your love do for me?
When will love be through with me?
Why live life from dream to dream
And dread the day when dreaming ends?

"Utan att basunera ut för många ledtrådar". Ja, hon är lite rolig, Anna Charlotta :D Baz Luhrmann heter regissören. 

 

Sen fick vi en textlös melodi. Vem har inte försökt vissla till marschen ur filmen om Bron över floden Kwai


Tror du att jag bryr mig? En mening i tiden. Niello och Lisa Ajax tävlade i Mello med den i våras. Gick inte jättebra för dem då de hamnade på en sjundeplats, men Lisa vann IDOL det året hon var med där. 


Någon som brydde sig något mer, var Dionne Warwick som tog med sig Gladys Knight, Stevie Wonder och Elton John i en låt för välgörenhet, tidigare utgiven av Rod Stewart.

Keep smilin', keep shinin'
Knowin' you can always count on me for sure
That's what friends are for
For good times and bad times
I'll be on your side forevermore
That's what friends are for

Pengarna för Dionnes version gick till AIDS-forskning. 


Ennio Morricone har gjort mycket ljuvlig musik och melodin som heter Gabriel's Oboe är inget undantag. Den var huvudtema i filmen The Mission med skådespelare som Robert De Niro, Jeremy Irons och Liam Neeson. Vi plockar oboen ur titeln till krysset. 


Jasså minsann, sa hon sen, Anna Charlotta. Jag hade redan fyllt i namnet på syntgruppen från 80-talet som spelade en av sina hits, Don't Go. Jazoo


Monica Z på det för en dubbelfråga. Hon sjöng en låt sett ur ett barns nyfikna perspektiv, med titeln Va e de där? Barnbarnet frågade mig "E de?" när han studerade lussebullarna vid två års ålder och såg russinen. Lite kortare. Ungefär som engelska originalet. Dat Dere? 
Andra melodin är en av Monicas "hemlands toner", Ack Värmeland du sköna


"Blåögd soulgrupp". De kallades så, de icke-svarta grabbarna i The Box Tops som började sjunga soulinspirerad pop i slutet av sextiotalet. The Letter som vi hörde idag, är väl en av deras mest kända låtar. 

My baby, she wrote me a letter
She wrote me a letter
Said she couldn't live without me no more
Listen to me, mister, can't you see I've gotta
See my baby once more?
Anyway


Bra vibrationer. Nej, traditioner. Bra traditioner. Vi slutar med en av Tanita Tikarams låtar. Good Traditions. Det intressanta är att låttiteln inte finns i refrängen utan i verserna. 


Jaha. Det var det. Åsså återkommade frågan... Blir det något Så Mycket Bättre idag? Mest skidor idag o de är snart avklarade med varierat resultat. Fotbollen är närmast inne i kvartsfinalerna. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards