Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 17 december 2022

Melodikrysset v 50, 2022

Av Kvasthilda - 17 december 2022 10:00

Gäspar käken ur led. Blev utringd igår på en tur jag först trodde inte skulle räcka till dagens tur, men jodå. Vilotiden hade lite marginal. Men icke så. Blev ett senare tåg hem, så nu får någon annan glatt köra min tur på övertid ikväll. Bästa turen vi har och lättast av alla att sälja, så nemas problemas där. Själv fick jag sällskap av en mycket trevlig norrman - eller snarare hålla honom sällskap. Tiden rinner iväg när man har kul. O med det kastar jag mig in i dagens kryssing - i radion, tillsammans med Annika Jankell. 


Vi kliver tillbaks i tiden, ett halvår, minst. När solen färgar juninatten framförd av Mando Diao. Den är en cover av ett Sven-Ingvars-original. Två favoritband. 

När solen färgar juninatten
Och när sången och musiken dansat ut
Det är stunder som man borde ta till vara
Och ha kvar som ett täcke under vinterkalla dagar


Annika gav oss många ledtrådar för nästa uppgift, där vi sökte en sångerska, Melody Gardot. Hon sjöng att Baby, I'm a fool who thinks it's cool to fall in love


Jaha, den blev hennes. Eldemans mesta och bästa julklassiker, värd vilket julkryss som helst. Får inte Anna Charlotta köra den nästa helg då? Sniket. Jussi Björling med Adams julsång, eller O Helga Natt. Han sjunger opera. Mm, Finns många operasångare att använda. Jussi är jul. 

Al Bano & Romina Power sjöng för nästa adress. Felicitā, eller lycka då, på svenska. 


Victor Jara, nä han heter inte jjjara, han heter chara. Eller uttalas. Hoola Bandoola Band med Björn Afzelius och Mikael Wiehe sjöng om en av Chiles mest kända personer. 

...Ja, Victor Jara, du gav ord
Åt dom fängslades längtan till frihet
Och åt dom plågades tro på en framtid
Där bara folket har makt
Och du gav styrka och mod
Åt dom förtrampades drömmar
Men mot dom rika och få
Sjöng du ut ditt förakt


Vi avslutade första delen med en annan julklassiker, White Christmas, dock inte med Bing Crosby, eller någon annan känd cover. Annika plockade fram Beyoncé och hennes polare i Destiny's Child. Lite annat stuk på den versionen. 


Genrebyte igen, fast nu i mer hemtama trakter med både melodi och stil för artisten. BB King spelade och sjöng om tomten. Back Door Santa. Han kom inte genom skorstenen, han inte.

They call me the Back Door Santa
I make my runs about the break of day
I make all the little girls happy
While all the boys are out to play

För krysset bestämmer vi ordet till bluesen. Ja, det var genren vi skulle ha. 


Vi åker till Italien och går på opera. Har man tur, kanske man får ögonen på Fantomen på Operan, mannen som gömmer sig bakom en mask. Annika spelade Ouvertyren från musikalen av Andrew Lloyd Webber. 


Eldeman körde finska låtar, Annika hämtar dem överallt ifrån. Idag en ungersk version av en John Fogertylåt som Creedence Clearwater Revival gjort i original under namnet, Have You Ever Seen the Rain?

Tegnap volt, én azt hiszem,
Śgy elázott mindenem,
Na jķ, hogy ágynak ettôl nem estem.
Mint egy örök körforgás,
Változik, nincs megállás,
Na jķ, a körhinta csak megy tovább.

Lättförståeligt? Tja. Kinesiska språket är inte svårt, minst lika lätt och begripligt som vårt (Alf Henriksson). Samma med ungerska, förutsatt att du har ungerska rötter då. Det har inte jag. I krysset skriver vi regna, för verbet. 


Helene Sjöholm och Tommy Körberg med Mössens Julafton. Bakom dem fanns troligen Orsa Spelmanslag som brukar spela med BAO. 


Pappas favorit sen, Roland Cedermark. Tror pappsen önskar han kunde svinga dragspelet som Roland gjorde. Men det hindrade honom inte från att lyssna på honom med lycka i kroppen. Vi spelade Roland på pappas begravning, fast inte den melodin vi fick serverad idag, en helt instrumental version av Gamle Svarten


Till sist hörde vi Etta James, med just At Last.

You smiled, you smiled
Oh, and then the spell was cast
And here we are in heaven
For you are mine at last

För krysset plockar vi Ellas initialer, EJ. Det är vad Bella och Edwards son skulle kallas om barnet blivit en pojke. Nu blev det ju inte Edward Jacob, utan ett mer tungvrickande Renesmee. Pratar om Twilight här... 


Avslutning av Så Mycket Bättre ikväll. Ska sätta mig o kika på det innan jag somnar. Ha en skön vecka, så kommer nästa kryss på julafton, troligtvis inte i direktsändning. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 29 april 09:00

  Tema nr 352 Vägg 120/366   En är en äkta skiffervägg, en är en tapet.       Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards