Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 10 juni 2023

Melodikrysset v 23, 2023

Av Kvasthilda - 10 juni 2023 11:09

Åh vad underbart. Hamnade i programmet Studio 65 efter Melodikrysset och vi träffar tre hundraåringar. Ingen av dem låter som annat, än att de är pensionärer. Något äldre då, med tanke på hur de pratar, men, ja. O underbara Bröderna Norén på det. Huff. O det tar mig tillbaks till Mello, om jag nu kan släppa lyssnandet av Gustaf och Viktor. Oj, den är från deras Underbara resa hör jag, där de träffade de kulande systrarna i Älvdalen. Sjung min blomma. OK, släpp nu ♥ 


Vi började dagens kryss med en riktig sommardänga.

(Kom igen) Det ska va reagge på sommarn'

Och massvis med sol

Dricka hemkört och cola

I en uppblåsbar pool

Ja, det ska va reagge på sommarn

Lite lullig var dag

Sjunga nanananana

Det är det jag vill ha

Reggae (Ja, kom ingen nu allihopa)

Ingen sommar utan ragga (Starshine rastaman sha)

Markoolio. Älskar textraden Oj, så märkligt att radion spelar Tomas Ledin.... hahahaha! 


(Studio65: vilken tuff tant. Tre trappor upp utan hiss....)


Forsätter med När det är sommartid med gruppen Zero Zero. Originalet heter In the Summertime och gjordes av Mungo Jerry. 

In the summertime when the weather is high
You can stretch right up and touch the sky
When the weather's fine
You got women, you got women on your mind
Have a drink, have a drive
Go out and see what you can find


Årstider har vi. Vi har äntligen fått sommar. Förvisso är jag inte hemma i Kiruna, men här i stugan har vi strålande sol, om än lite kyliga sommarbriser idag. Fyra årstider. Quattro Stagioni. Vi hörde Sommar av Vivaldi. Vad man sällan hör, är hans förnamn. Antonio hette han. 


Åsså  var det det där med sjungande blommor, eller sjunga om blommor. Flowers. Hon kunde plocka sina blommor själv, Miley Cyrus

I can buy myself flowers (Uh-huh)

Write my name in the sand

Talk to myself for hours (Yeah)

Say things you don't understand (You never will)

I can take myself dancing, yeah

I can hold my own hand

Yeah, I can love me better than

Yeah, I can love me better than you can

En känga till exmaken Liam sägs det. 


(Studio65:  Skräll. Hahahha, Ålderdomshemmet med Miss Li.)


Anna Charlottas kompis Christel Valsinger fixade nästa uppgift. Hon är för AC vad herr Palm i Lerum var för Eldeman. Melodin hon spelade skrevs av Jan Hammarlund, Jag vill leva i Europa

Jag vill leva i Europa

Jag vill älska och sjunga här!

Jag vill skratta och gråta och dansa

Jag är yr och förlorad och kär!

När jag tänker på hela Europa

Och på oss som hör hemma här!


Nästa uppgift illustrerades av Otis Rush och hans Homework. Något barnen äntligen slipper nu, är läxor. Om de inte har sommarskola då. 


Något vi väntar på här - o som faktiskt redan dykt upp är Mygg, bara bara mygg. Otaliga kryp. Värre är dock de där som Maken är utsatt för den här veckan, då han befinner sig ute på Sundskär och jagar rådjur. Han är tackolov vaccinerad mot tbc o borrelia. Vidriga, vidriga kryp. Då tar jag hellre myggen tiotusen gånger om. O vi har ladusvalor här som jagar dem, dagarna i ända. Myggmelodin spelades av Roland Cedermark. 


Vi går på operan en stund och lyssnar till Katherine Jenkins i Habanera ur Carmen


Så blev det sommar och skolavslutning igen. Psalm 199, eller Den blomstertid nu kommer

Den blomstertid nu kommer

Med lust och fägring stor

Du nalkas ljuva sommar

Då gräs och gröda gror

Med blid och livlig värma

Till allt som varit dött

Sig solens strålar närma

Och allt blir återfött


Något annat vi hört otaliga gånger, men som mest troligt är en typ av One Hit Wonder är It's My Life med gruppen Talk Talk. 


Norska Inger Jacobsen sjöng för nästa kryssadress. Hon flög högt i det blå. Originalet är italienska Volare

Volaré, oh, oh

Cantaré, oh, oh, oh, oh

Nel blu dipinto di blu

Felice di stare lassu


The Boss på det, med hustrun i Pony Boy. Bruce Springsteen och Patti Scialfa sjöng om en älskad ponny, vars hem alltsomoftast är ett stall


Sista uppgiften handlar om något vi hörde i radion igår - och som pågår in i nästa vecka. Norrbottensradion följde med studenter på deras lyckligaste dag. De har slutat och ska sluta skolan. Många sjöng och sjunger Studentsången.

Sjung om studentens lyckliga dag

Låtom oss fröjdas i ungdomens vår

Än klappar hjärtat med friska slag

Och den ljusnande framtid är vår

Vi gick igenom Falun med en fot på trottoaren och en i rännstenen, på vår väg att offra en  slant i en liten damm. Nån gammal studenttradition. 


O med det av-sluta-r jag dagens kryssövningar. Hoppas ni har en underbar helg och fina sommardagar! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 29 april 09:00

  Tema nr 352 Vägg 120/366   En är en äkta skiffervägg, en är en tapet.       Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards