Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 juli 2023

Melodikrysset v 26, 2023

Av Kvasthilda - 1 juli 2023 14:04

Intensiv helg, detta. Trodde inte jag skulle kunna besöka Kirunafestivalen i år, men faktum är, att jag kan (kunde) gå både fredag och lördag. Nykter ska tilläggas, då jag faktiskt jobbar. Jobbade. I morse. Kom hem strax före midnatt och var på jobbet före fyra i morse. En snabb sväng, men då sömnen uteblev har jag sovit större del av förmiddagen och precis lyssnat ikapp MelloX-et med Anna Charlotta. Snart borde väl Annika vara tillbaks? Hur som. SÅ här ser min lösning ut denna vecka: 


Sonja Aldén tackade för att någon finns. 

För att du finns
För att du kan
Du leder vågorna mot land
Du river murarna mot världen
För att du ser
För att du förstår
Nu lyser himlen där jag går
Du tar min hand och visar vägen


Ungdomsklassiker på det. Hur många gånger har man inte lyssnat till Bad Moon Rising med Creedence Clearwater Revival

Don't go around tonight
Well, it's bound to take your life
There's a bad moon on the rise


För nästa kryssadress tackar vi Violeta Parra.

Gracias a la vida, que me ha dado tanto
Me dio dos luceros que cuando los abro
Perfecto distingo lo negro del blanco
Y en el alto cielo su fondo estrellado
Y en las multitudes el hombre que yo amo

Gracias a la Vida heter originalet till den sång vi troligen mest känner med Arja Saijonmaas finlandssvenska textrader, Jag vill tacka livet


ABBA på det och deras Arrival, en låt som är helt instrumental, med lite ordlösa nynnande av Agnetha och Frida. LP-omslaget hade en kvällssolbild på gruppen i en helikopterhytt. 


Så går vi på musikal, där Martin Stenmarck sjunger om Maria. West Side Story. Oscarsteatern 1997. 


Temamusik ur E.T - The Extra Terrestial av och med John Williams. Faktiskt sista stycket, End Credits


Han sa inte så mycket, E.T Utom ET Phone Home. Don't Speak är en hit av och med gruppen No Doubt med text av medlemmen Gwen Stefani. 

Don't speak
I know just what you're sayin'
So please stop explainin'
Don't tell me 'cause it hurts
No, no, don't speak
I know what you're thinkin'
And I don't need your reasons
Don't tell me 'cause it hurts
Don't tell me 'cause it hurts...


Sen kastades man tillbaks till sin ungdom. Ung vuxen. Slutet av åttiotalet. Underbara Kaj Kindvall presenterade My Summer With You - även känd Allt som jag känner - som listetta på Trackslistan. Tone Norum och Tommy Nilsson. Det var då det. 


Vi tar en promenad i skogen med Ebbe Jularbo. Flickan från Tivedsskogarna


Tillbaks till 80-talet och ett vinnarbidrag för att illustrera nästa kryssadress. Lite fred. Ein bißchen Frieden som vann Eurovisonsschlagern 1982. En blott 17-årig Nicole tog hem hela spektaklet. 


I don't care if the sun don't shine
I get my lovin' in the evening time
When I'm with my baby

Dean Martin. 


Stora delar av svenska rockeliten spelade för ANC, Svensk Rock mot Apartheid.

Tänk på alla dom, du älskar
och dom, du håller av.
När dom frågar dej
om hat och ondska,
vad ger du dom för svar?
Se, hur det ser ut i världen.
Se på dina barn.
Alla har vi samma längtan
att kunna ge ett svar
som ger dom mod
att våga tro.

Tomas Ledin och Michael Wiehe skrev den högst aktuella Berg är till för att flyttas


Gudomlig musik var en av Anna Charlottas förklädda ledtrådar till nästa melodi, Förklädd Gud med Sveriges Radios Symfoniorkester. Den komponerades av Lars-Erik Larsson


O med den låten avrundar jag veckans kryss. Nästa vecka fyller sonen jämna år, så får se hur jag hinner med krysserierna. Ha en fin lördag! Jag ska gå o lyssna på Hooja ikväll. Premiär för mig. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 29 april 09:00

  Tema nr 352 Vägg 120/366   En är en äkta skiffervägg, en är en tapet.       Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards