Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 mars 2023

Av Kvasthilda - 18 mars 2023 10:00

Såja, då är krysset inne på sista melodin och jag kan börja skriva utan en massa avbrott. Kanske. 


Vi börjar med sköna drömmar. Sweet Dreams med Eurythmics som bestod av Dave Stewart och Annie Lennox, från början ett par, men när deras förhållande tog slut, skrevs den här hiten. 

Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?
I've traveled the world and the seven seas
Everybody's lookin' for something


40-talsglamour på det. Put the Blame on Mame, boy. Rita Hayworth i Gilda. Enligt uppgift sjöng hon inte själv, utan det var Anita Ellis som stod för sången. 


Orkesterpop kallar sig nästa melodimakare. De sjöng om Stinas bageri och närmare bestämt Stinas bullar. Besökare till bageriet går kanske dit för att äta sagda bullar. Ibland har man fik i samband med bageriet. Det hade Perérs Bageri & Konditori i Falun. 


Den spanska reven rev en annan reeeev. Nej. Om igen, sa Jan Malmsjö till Ulla Sallert. Den spanska räven rev en annan räv. Hämtat ur My Fair Lady


Levels är Aviccis genombrottslåt. Lite sång, men en vers är det i alla fall.

Oh, sometimes I get a good feeling, yeah
Get a feeling that I never, never, never, never had before, no no
I get a good feeling, yeah
Oh, sometimes I get a good feeling, yeah
Get a feeling that I never, never, never, never had before, no no
I get a good feeling, yeah

Aviccis egentliga namn var Tim Bergling. 


Efter det serverade Anna Charlotta en tysk barnvisa inspelad 1948. Sven Jerring spelade Wienermelodier ibland och illustrationen för uppgiften handlade om en dockmamma. Farbror Sven var en mycket omtyckt radioman


SJ SJ gamle vän
Festligt att du lever än
Men du ser rätt krasslig ut
Snart hörs ditt sista tut

Stefan Demert och Jeja Sundström. 


Inte Phil själv, men Royal Philharmonic Orchestra stod för nästa uppgift. De spelade Phil Collins In The Air Tonight, men helt utan sång. 


Jag bygger, bygger upp
Och du river, river ner
Du gör mig så lack
Du vägrar ge upp
För jag klättrar, klättrar upp
Och du drar mig, drar mig ner
Vi måste ta ett snack
Hörru, du måste flytta på dig


Flytta, flytta, flytta, flytta, flytta, flytta, flytta, flytta
Flytta, flytta, flytta, flytta
Du måste flytta på dig

Alina Devecerski retade gallfeber på alla med denna jättehit 2012. 


Lite Taube på det, med Lysekils folkdansgille och Kjell Kraghe, bland annat. Maj på Malö

Se här, skön’ Maj, nu är allting klart,
hos handelsman Flinck går det undan med fart!
Det blåser, nordvästan ger hals!
En ost, två kilo, så fet och så rar,
ansjovis, sardiner, en burk kaviar!
Men hör min bedårande vals!

Maj besöker öns affär


Duke Ellington spelade amerikanska nationalsången för oss, The Star-spangled Banner. Vi plockar ut en av flaggans idag 50 stjärnor till krysset. En stjärna för varje delstat. Star


Veckans kryss avslutas med Caroline af Ugglas och hennes mellobidrag från 2009, Snälla snälla, med vilken hon slutade på en andraplats efter Malena Ernman. 

Snälla, snälla, snälla, snälla.
Jag ber dig snälla, snälla, snälla, snälla
stanna kvar hos mig för jag behöver ju dig.
Ja så snälla, snälla, snälla, snälla.
Så lyssna snälla, snälla, snälla
Ja, jag vet att det är lågt att be
men jag skiter i det.


O jag har ett fullspäckat program idag. VI ska laga tacos, men före det är det CD i PokémonGO, hur vi nu ska lösa det. Ett par timmar till dess. Önskar ju att de hade haft det 11-14 som förr, men idag är det 14-17. 

Nåväl. Hoppas ni har en fin lördag utan alltför mycket snöskottning! 



Av Kvasthilda - 18 mars 2023 09:24

Sitter och slölyssnar på Ring så spelar vi, i väntan på att klockan ska slå tio. Väntar upp en av flickorna idag. Extradotra. Hoppas det går bra att köra i snöröken. Vi har fått nära två dm fluffsnö det senaste dygnet så det lär ju yra en hel del längs våra vägar. Vet inte vilken väg hon kör. Kan tänka mig att E4/E10 är bättre snöröjd än E45 med alla myrar och skog där drivorna samlas.

Skottade upp garageuppfarten när jag ändå gick ut o satte i motorvärmaren. Gissar att Pigan får svårt att komma ut ur sitt garage så jag hämtar väl henne o barnbarnet till eftermiddagen. Vi har planerat att äta tacos. Vilket påminner mig att jag måste ta fram lite köttfärs. Inte lite. Barnbarnet äter mest färs i sina tacos, så det blir nog dubbel dos. 


OK, bäst att dra igång den här dagen på riktigt då. Morrn. 

Av Kvasthilda - 18 mars 2023 09:00


Tema nr 118 Isbark

77/365


Isbark är ett ord jag aldrig använder och jag var tvungen att kolla upp vad som menades med det. Det är helt enkelt frost. Ett lager frost. Som skare på snö. Kan vara ett täcke av frostiga snöstjärnor som reser sig från det frosten fastnat på. En frostig ruta. Eller som här, just nu bara ett tunt lager frost på tallkvistar som fallit till marken. Hade kylan hållit i sig och jag kunnat stanna ett tag till, hade jag kanske fått bättre bilder, men verkligheten är inte alltid med mig. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards