Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 6 april 2024

Melodikrysset v 14, 2024

Av Kvasthilda - Lördag 6 april 18:15

Jag löste krysset rätt sent under em idag och har inte en chans att göra klart det, men kan i alla fall skriva lite. Annika lotsade oss genom ett krisskross av musikmixar idag och såhär har jag löst det (utan lullull ett tag - lulla-byat klart.. bwahahaha). 


For Once in My Life var först ut. Stevie Wonder

For once in my life, I have someone who needs me
Someone I've needed so long
For once, unafraid, I can go where life leads me
Somehow, I know I'll be strong


Sen fick vi en fransk melodi, Elle tourne la tere, som Lars Forssell skrev svensk text till och det var ordagrant Snurra min jord


Smokie River Boys spelade Duelling Banjos, men det räcker med en av dem till krysset, banjo


Helt perfekt. Perfect. Det är Ed Sheerans låt och han sjöng duett med Beyoncé

Well, baby, I'm dancin' in the dark with you between my arms
Barefoot on the grass while listenin' to our favorite song
When I saw you in that dress looking so beautiful
I don't deserve this, darling, you look perfect tonight


Sen drog vi till Iggesund och gänget där. Optimistflamenco. Jisses. 


Julie Andrews i sin troligen mest kända roll från förr, nunnan Maria i The Sound of Music. Första gången Annika räknat bort inkluderat "the" tror jag... (som i räknat in det i namnet, då vi skulle ha andra ordet i titeln). 

Raindrops on roses and whiskers on kittens
Bright copper kettles and warm woolen mittens
Brown paper packages tied up with strings
These are a few of my favorite things


Sista skivan före pausen var polsk och instrumental (tror jag, hoppade med 15-sekundersintervaller i SR-appen), men jag har hört den med Boney M och titeln Ma Baker. Såhär utan dubbelkoll vet jag inte om det är deras original, men de har i alla fall gjort den känd. Jopp, den är deras. 


Play it again Sam. Nä. Sam Cooke sjöng A Change is Gonna Come

It's been a long
A long time comin', but I know
A change gon' come
Oh, yes it will


Sen vaggades vi i Brahms Lullaby. Det finns text på flera språk till den och den svenska skrevs av Alice Tegnér. 

Nu i ro slumra in
lilla älsklingen min,
ned i kudden dig göm
vid din rosiga dröm,
tills du väcks, lilla vän,
nästa morgon igen,
tills du väcks, lilla vän
nästa morgon igen


Baby Goodbye. Nä. men sov gott kanske? Vi hörde E.M.D. - utan bindestreck mellan bokstäverna idag. Erik, Mattias och Danny. 


Ur Trollkarlen från Oz hörde vi sen den Onda häxans sång med Ellinore Holmer. The Wicked With of the West. Ond och grön är hon. 


Vi svänger mellan genrer och humör. In the Mood. Den spelades i dur. Glen Miller Band. 


Sista låten för dagen och veckan hämtades ur Så Mycket Bättre antar jag. Harpo o Benji var väl med samma år? Vet att Benji kopplades ihop med Tommy Körberg, men både unge och fantastiske herr Ingrosso och Harpo har ju varit med. De sjöng Moviestar tillsammans. 

You feel like Steve McQueen
When you're driving in your car
And you think you look like James Bond
When you're smoking your cigar, it's so bizarre
You think you are a new kind of James Dean
But the only thing I've ever seen of you
Was a commercial spot on the screen


Movie star, oh movie star, oh
You think you are a movie
Movie star, oh movie star, oh
You think you are a Movie - star, ah-ah..


O med det säger jag. Tack o Hej! Det kommer mera. Så fort jag får tid över att brodera ut det lite

Hoppas ni har en skön helg och inte för mycket snödrev kring benen. Gissar att snökaoset har dämpat sig och snön smält bort. Söderöver. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 29 april 09:00

  Tema nr 352 Vägg 120/366   En är en äkta skiffervägg, en är en tapet.       Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards