Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 17 februari 2024

Av Kvasthilda - Lördag 17 feb 10:56

Veckorna springer förbi. Lördag igen. Vad händer? Maken drog till fjällen i morse och jag har teven för mig själv idag. Nå, det är senare det. Nu är det kryss som gäller. 


Anna Charlotta började dagens kryssande med rock i Break on Through (To the Other Side) med The Doors


På nästa kryssadress var det ingen som slog in någon dörr, utan mamma gick vidare utan besök på Den stora dagen.

Jaså, säger Du det, Du kan inte komma från
Du tog fel på vilken dag det var
Nej, det gör ingenting, om det är något, bara ring
För jag finns ju här var dag

Vikingarna med Christer Sjögren gjorde den i början av 80-talet, men ni har väl alla hört Linnea Henrikssons fantastiska tolkning från Så Mycket Bättre


"Vikinger" gjorde flera tyska album och turnéer och nästa artist är just från Tyskland. Sandra. Hon sjöng Japan ist Weit, men originalet gjordes av en annan tysk grupp, Alphaville och heter då Big in Japan.

Oh, when you're big in Japan, tonight
Big in Japan, be tight
Big in Japan, ooh, the eastern sea's so blue
Big in Japan, alright
Pay then I'll sleep by your side
Things are easy when you're big in Japan
Oh, when you're big in Japan

Alphaville är Sverigeaktuella. Var. De spelade i Göteborg igår. Undrar om det var dit tjejerna for? Några kompisar skulle på nåt event såg jag, dressed to the nines. 


Jussi Björling. Den lille mannen med den stora rösten. Han sjöng Nessun Dorma ur Puccinis Turandot


Don't Start Now. Det var en uppmaning från Dua Lipa

If you don't wanna see me dancing with somebody
If you wanna believe that anything could stop me


Don't show up, don't come out
Don't start caring about me now
Walk away, you know how
Don't start caring about me now


Dana Dragomir tog fram sin panflöjt för nästa uppgift. Hon spelade musiken ur Mio, min Mio


2015 vann Måns Zelmerlöw mellon med sin Hero. Samma år tävlade Magnus Carlsson med Möt mig i Gamla Stan.

Möt mig i Gamla stan nu ikväll, nu ikväll
Jag väntar i Gamla stan, behöver dig hos mig ikväll
Stoppa en taxi, kapa ett tåg eller
Spring allt du orkar hit, bara ta dig hit
Möt mig i Gamla stan nu ikväll, nu ikväll

Vi skriver nia i krysset för låtens placering. 


Gitarrgrupper. Heja Eldeman. Nej AC. The Shadows spelade Apache


Gitarr hördes även i nästa bil. Nej låt. Tracy Chapman ville dra iväg i en snabb en, Fast Car

You got a fast car
Is it fast enough so we can fly away?
We gotta make a decision
Leave tonight or live and die this way


So I remember when we were drivin', drivin' in your car
Speed so fast, I felt like I was drunk
City lights lay out before us
And your arm felt nice wrapped 'round my shoulder
And I had a feeling that I belonged
I had a feelin' I could be someone
Be someone, be someone


Alle vögel sind schon da med Wiener Sängerknaben. Hahahaa. Var tvungen att googla det där. Tyska namn. Sängknoppar? Nej, 'pojkkör'. I Sverige känner vi melodin som Alla fåglar kommit re'n


Barnsångare och mer fågelsång, autodidakt eller inte. Sanna Nielsen låg på Svensktoppen som elvaåring med Till en fågel

När fågeln breder sina vingar
Små silverklockor klingar, för kärlek och tro
Jag vet att fågeln har snitt näste
Där stjärnan har sitt fäste, där finner den ro


Salsans drottning, så kallas hon visst, Celia Cruz. Livet är en fest. Karneval. La Vida Es Un Carneval. Det är inte en salsalåt, utan du vickar rumpan i annan takt i en rumba


Vi slutar med en kille gubben o jag såg häromdagen, i den andra filmen om Sylvester Stallones andra karaktär, Rambo II. Dagens sista melodi var titelspåret ur Rocky. Maffig musik som direkt tar en in i den där filmen. Det har snurrat några Stallone-filmer på teven här de senaste dagarna. The Expendables. Escape Plan


Något mer som snurrat och surrat(s om) de senaste dagarna är kvällens Mello. La La Gunilla. Herre guuud. Clara Klingenström o Cazzio Peia håller jag mer på. Känner inte till killarna, eller Jacqline (man kan tydligen stava det hur som helst). Blir intressant att se. 



Av Kvasthilda - Lördag 17 feb 09:00


Tema nr 81 Fågel, fisk eller mittemellan?

48/366


Vet inte riktigt vad designen var bakom den här figuren. Den tillhör Barnens Piratsnöland och är en rutschkana i is, men i den här vinkeln ser isen ut som något den där monsterhajen(?) med huggtänder kräks ur sig. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards