Kvasthildas Malmdamm

Senaste inläggen

Av Kvasthilda - Måndag 3 juni 09:00


Tema nr 219 Orörlig

155/366


Fy faen. Kan säga att jag frös till is när jag såg den här på gården. Tog en stund för hjärnan att registrera att den låg delvis upponer och helt orörlig. Kattjävel. Det har varit min största skräck, att Luna ska plocka en huggorm. Hennes favoritleksaker är snören och det här är ju ett alldeles levande snöre. Eller ja. Det var. Katter är blixtsnabba, men skräcken sitter i ändå. 

Bär inte hem dem. Matte vill inte ha dem! 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Söndag 2 juni 09:00


Tema nr 182 Lav

154/366


-.



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Lördag 1 juni 10:55

Hade ställt in på mig på en rörig lördag igen men blev så glad när AC var tillbaks. Då måste jag tillstå att förra veckans musik och uppgifter var en överraskning, men ledtrådstrasslet icket så. Nåja, parentes. Så här fick jag ihop det idag då: 


VI började med det som hela landet upplevt den senaste veckan, Sommar och sol, Sven-Ingvars dänga, idag med Lisebergs egna sommarvärd, numer pensionerad från allsången där, Lotta Engberg

Sommar, sommar och sol
Havet och vinden och doft av kaprifol
Sommar, sommar och sol
En himmel så blå som viol


Vi hörde hästen Herkules klappra på i bakgrunden där han drog skrotvagnen, medan Albert och Herbert diskuterade något. 


AC fortsätter Eldemans roliga finska ljudtradition och Seppo Närhi sjöng för nästa kryssadress. Vi tar in på Hotel California, Eagles största hit. 

"Welcome to the Hotel California
Such a lovely place (Such a lovely place)
Such a lovely face
They livin' it up at the Hotel California
What a nice surprise (What a nice surprise)
Bring your alibis"

Koivu Ja Tähti heter den i finsk tappning. 


Sen en AC special. Många kunde nog sjunga med i barnvisan fast den var väl kamouflerad med nyckelharpa och altsax. Siri Karlsson är inte en person utan en grupp, eller snarare en duo som ibland har med sig fler personer och de spelade En elefant balanserade.... 


Ett namn på en dörr kan göra så mycket. Det namn som inte stod på brevlådan nu var Oskar Linnros. Från och med du. 2010. Tiden går! 


Vi backar densamma några årtionden och tar oss till andra sidan vägen, där solen skiner. Billie Holiday med The Sunny Side of the Street


O vi hoppar fram några decennier igen och hamnar i slutet av sjuttiotalet och någon som troligen opererar i det dolda.

Psycho killer, qu'est-ce que c'est?
Fa-fa-fa-fa, fa-fa-fa-fa-fa, fa, better
Run, run, run, run, run, run, run away
Oh, oh
Psycho killer, qu'est-ce que c'est?
Fa-fa-fa-fa, fa-fa-fa-fa-fa, fa, better
Run, run, run, run, run, run, run away
Oh, oh, oh, oh, aye-ya-ya-ya-ya

AC spelade Talking Heads med sin Psycho Killer


Fatta att nästa låt också har flutit på radiovågorna i trettio år.

Men fiskarna i haven
Och fåglarna på taken
Människor i husen
Tänder alla ljus
För jag kan inte se
För jag kan inte flyga
Och jag kan inte dyka
Jag kan bara blunda
Och lägga mig igen
Och hoppas att du kommer hem

Idde Schultz släppte Fiskarna i havet 1995! 


En av de just nu största snackisarna i Kirunagruppen på Facebook handlar om psalmer. Eller en specifik psalm. Den blomstertid. En rektor har bestämt att den inte ska vara med på avslutningen och många gapar högt om traditioner. De flesta är pensionärer och barnlösa. Ja, jisses. Ungarna bryr sig väl inte ett skvatt om det, det är Idas sommarvisa och Sol vind och vatten för hela slanten. Eller ännu nyare låtar. Nåja, det var en lång parentes. En helt annan psalm är Nearer, My God, to Thee som bland annat vår egen popdrottning Carola sjungit in på svenska, då under titeln Närmare Gud, till dig. Chicago Symphony Chorus sjöng den för oss. Tack AC för att du berättar vem som framför musiken. 


Lose My Mind. Ja, det gör de ovan... Myra Granberg tänkte hoppa från balkongen. Eller kanske inte. 

Så if I lose my mind och vill hoppa från balkongen
Kommer du fånga mig då?
Vi kan dra nånstans och bara dansa med vår ångest
Kan inte ångra nåt ändå


Sen bjöd AC på Dan Anderssons Väntar vid min vila. Var tvungen att googla lite och Augustifamiljen hade med sig Loney Dear den här gången. Låter lite som en serie jag tänkt se på Netflix, Sweet Tooth. Oh dear... 


Äh. Eller mer a-ha. Tänk att jag skrivit deras gruppnamn sååååå många gånger och aldrig tänkt på att de skriver med gemener? Vi hörde deras superhit Take On Me

Take on me (Take on me)
Take me on (Take on me)
I'll be gone
In a day or two


AC slutade i min minst gillade musikform, jazz. Buddy Collette spelade There Will Never Be Another You. Den har även text som vi inte hörde idag och skrevs för en film. Idel googlande gav mig filmen Iceland


Tack för ett kul kryss Anna Charlotta! 



Av Kvasthilda - Lördag 1 juni 09:00


Tema nr 292 Strandkant

153/366


Den ligger lite högt ännu i bild, strandkanten.

Det brukar finnas lite mer sand utanför bänkarna kring eldstaden. 

När detta publiceras har vattnet dragit sig undan lite igen. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Fredag 31 maj 09:00


Tema nr 30 Botten upp!

152/366


Där ligger den och väntar, på sommarens äventyr och fisketurer på sjön.



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Torsdag 30 maj 09:00


Tema nr 267 Skarpt ljus

151/366


Ändrade mig lite i detta tema, då jag fotade rönnbladen förra veckan, men solen sken så skarpt från knallblå himmel  i förrgår - uppblandat med en del regnmoln som inte tappade en droppe, fast jag gärna hade önskat det.

Bjuder på två helt olika bilder då. 




Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Onsdag 29 maj 09:00


Tema nr 257 Rönnblad

150/366


Fotat för exakt en vecka sen. Borde ha slagit ut något mer sen dess. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Tisdag 28 maj 09:00


Tema nr 249 Rotvälta

149/366


Något ovanlig syn, en björk som fått ge vika för naturens krafter.




Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards