Kvasthildas Malmdamm

Senaste inläggen

Av Kvasthilda - Onsdag 15 maj 09:00


Tema nr 74 Forsande vatten

136/366


Östra Rautasälven (om ett par dagar). När jag redigerar detta ytterligare ett par dagar senare, finns ingen snö och is kvar i älven. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Tisdag 14 maj 09:00


Tema nr 347 Vrak

135/366


Fotat med mitt vrak till mobil. Måste skaffa en ny kamera snart - och ett vettigt objektiv. iPhone är ju något av det sämsta man kan använda zoomen på. 
Vraket i bild ligger intill kraftstationen i Rombak. Georg Thiele heter den här jagaren, en av flera tyska krigsskepp som kördes upp på stranden i slutet av andra världskriget, under andra slaget om Narvik. 
Har fotat det förr (också från järnvägen, men med bättre kamera) och det ligger bilder nånstans i bloggen, men det går tyvärr inte att söka. Sökfunktionen är lika kass som min mobilkamera. 




~~~~~~~~~~~~~~~

Hittade bilden till slut. 


Inte så mycket bättre än de ovan, då bilden är så liten. Publicerat första året av mitt bloggande. Jisses. 


  

Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Måndag 13 maj 09:00


Tema nr 84 Färglös

134/366


Våren i Kiruna. Det är grått, grått, grått, liksom husen på denna gata som snart jämnas med den grå marken. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Söndag 12 maj 09:00


Tema nr 174 Kvällar till minnesbanken

133/366


Vackra solnedgångar brukar väl hamna där. Tills de trycks undan av nästa vackra solnedgång. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan. 


Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio Babbino Caro. La Divina, eller Maria Callas sjöng med en filharmoniorkester. 


Av färskare datum var nästa låt. Markus & Martinus, de norska tvillingarna tävlar ju för Sverige ikväll, med "sin" "Unforgettable. Tvillingar ja, de är två


Nästa låt gjordes till en film, Lily Was Here. Eurythmics Dave Stewart tog med sig Candy Dulfer med sin saxofon i titellåten. 


Lars Forssell hade översattt nästa melodi. 

Jag står här på ett torg
Ett cirkuståg passerar
En clown, en vind passerar
Men jag är full av sorg

Två sorgfyllda damer med förnamnet Monica. Vid flygeln Dominique och vid micken Nielsen


The Chicks uttalade sig om ett krig mellan USA och Irak i slutet av åttiotalet med målet att förinta Saddam Hussein, och det fick följder som yttrade sig i nästa sång, Not Ready To Make Nice


Genrebyte. En grekisk melodi efter det med Paraskevas Grekis på bouzouki. På svenska heter melodin Vita rosor från Aten


Nästa melodi var amerikansk med svensk text.

Åh, jag ser mig om
Full av längtan och av lust att söka svar någonstans
Vart jag är på väg
Och vart mitt öde tänker styra mina steg
Någonstans i livet

Anne Kihlström sjöng Jag ser mig om, originalet gjordes av Willie Nelson och hette då On the Road Again


Lite Chopin på det, Minutvalsen


Gråt inte mer Argentina med Tanja. Eller Britta Johansson som hon hette. Hon låg på Svensktoppen med den 1978.

Gråt inte mer, Argentina
Jag stannar hos dig för alltid
Vår långa resa är inte över
Nu är din kärlek allt jag behöver

För krysset ska vi ha musikalens namn, Evita


Fredmans sång nr 35. Så heter Gubben Noak egentligen. Tänk att Bellman skrev den. 


Något helt annat, även om gubben noak kanske är en barnvisa vid en första tanke... För nästa uppgift hörde vi en "OST", Original Sound Track, och titelmelodin ur Bambi; Love is a Song ur Disneys långfilm om det lilla rådjurskidet. 


Jag ringer på freda', så ses vi på lörda'. Nä, det var ju gruppnamnet.

Vindarna vet när dom kommer
Vindarna väljer sin våg
Blåser liv i glömda passioner här
Vindarna formar vårt år, heppbereppbeberebebepp!

Freda med sin Vindarna


O med det säger jag tack o hej för den här veckan och laddar för Eurovisonsfinal ikväll, trots att vindarna dragit upp till stormstyrka. Kommer mute-maskinerna att funka under Israels fantastiskt fina nummer? Kommer Joost att vara med? Dyker Loreen upp? Hon skulle komma, skulle inte komma, kommer ikväll? Johnny Logan gjorde ju hennes Euphoria i första semins mellanakt. Snyggt. O Herreys återuppstod. Richard är eld och lågor över det och deras nya låt. Ja. Musiken förenar. Kunde man ju hoppas. 




Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 09:00


Tema nr 155 Klorofyllrus

132/366


-.



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


Eget tema nr 25 Rivningskåk

131/366


Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med fin utsikt, gruvberget till trots. Sjön mellan huset och gruvan har decimerats och nya bangården och bilvägen till gruvan kommer att gå över en del av sjön som nu bara är en bråkdel av sin ursprungliga storlek. Mer än halva sjön är borta. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


Tema nr 366 Övervakar

130/366


Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fattas några meter till vänster för att hela ska synas. Har två såna som bildar ett helt Iore-lok. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards