Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 2 maj 2009

middag...

Av Kvasthilda - 2 maj 2009 16:40

Hmmm.... efter gårdagens kulinariska högtidsstund med grillad älgstek och en god öl funderar jag på om man ska koka lite g r ö t idag. Vi äter risgrynsgröt ett par gånger i månaden. Många äter det knappt till jul. Vi tycker det är gott :-)

Maken fick en bok i julklapp av sin arbetsgivare för ett par år sedan. Svågern försökte snika åt sig den, men jag håller den hårt. Grötboken. Det är Frälsnings-armén som står bakom receptsamlingen. I den finns allehanda recept på gröt. Det är risgröt o havregröt. Klappgröt o vattgröt. Äppelgröt o vinbärsgröt. En salig grötröra. 61 recept totalt. Mumma för en grötälskare.

Äldsta tjejen har aldrig kommit överens med havregrynsgröt. Försökte ge henne i stället för välling, men hon spottade bara ut det. Idag, som 18-åring kanske hon skulle klara av att äta havregröt. Om den görs på fibergryn och inte vanliga. De vanliga blir en enda sörja tycker hon och hon gillar inte konsistensen. Det enda vanliga gryn duger till, är negerbollar. O det får hon rulla åt sin far med jämna o ojämna mellanrum!

 
 
Ulrika

Ulrika

2 maj 2009 20:51

Jag gillar gröt, mest ris och mannagrynsgröt. Klappgröt minns jag mamma gjorde, i en blå skål (ibland har man gott minne andra gånger inget alls), klappgröten var hyfsat god.
Men jag hatar Pajalagröt eller vad den hette *hurvas*

http://ulrikasyr.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

2 maj 2009 20:53

Hahahahaaa. Pajalagröten finns med bland recepten i boken. Vill du ha det? ;)

 
Elisabeth

Elisabeth

2 maj 2009 21:56

Jag och mina föräldrar har som tradition att äta risgrynsgröt ("Tomtegröt") dagen före julafton, men nog skulle det gå att äta det andra tidpunkter på året, för jag tycker att det är väldigt gott.Tack för kommentaren./Det kanske inte fins några blommär JUST DÄR just nu, men jag hoppat att jag någon gång kan ta flera egna foton av Kebnekaise. Hörde precis på väderrapporten att Kiruna har haft +15 idag.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

2 maj 2009 22:34

Vi har haft kanonväder. Varmt o gott. Sonen har varit ute i t-shirt idag. Bara i solen iofs... Det är dock långt till sommar även om värmen finns där. Maj brukar kunna vara gudomligt värmemässigt. Såg på vädret att det slår om tills i morrn o blir kallt o eländigt igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards