Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 maj 2009

Av Kvasthilda - 3 maj 2009 23:05


Jag gillar grönt och rosa. Speciella rosa och gröna toner och nyanser. Gammalrosa. Babyrosa. Lindblomsgrönt. En färg som mamma älskar också.

Är galen i rosor. Stilistiska såväl som naturliga. Tryckta och äkta :-)

Och tulpaner.

Köpte ett par kökshanddukar häromdagen.

Och köksgardinen som antagligen hamnar i hallen. 


 

Gardinen


 Kökshanddukar & frottéhandduk (i köket)



Den här vill jag ha:

Greengate

Prickig Greengate-kanna från Country Style

Av Kvasthilda - 3 maj 2009 22:17


Äntligen har jag kommit mig för att putsa köksfönstren. ISCH vad skitiga de var! Malmdamm.... Svart. Svart. Svart. Blev stora fläckar på fönsterbrädorna när jag drog med rakan. euuww. Men nu är det rent och fint. Köpte en ny gardin härom-dagen, men jag bestämde mig i alla fall att sätta upp mina "rutiga" 50/60/70-talsgardiner med stilistiska rosor som jag köpt på Tradera. Det roliga är att gardinerna är sydda på olika håll. Den ena är "upp-o-ner". Svårt att veta vilken. Snyggare när rosorna hänger, men då gardinerna inte hänger bredvid varann gör det inget.


Älskar den där grön/rosa kombinationen.


Persilja, här har du mina fula blå köksluckor.


En lampa min mormor haft.

Skärmen är i tunt glas med blommor i brunrosa och ljusblått.

Under lampan hänger Storpigans första gubbe i ram.


Bytte ut treudden i julrött mot en somrigare röd färg.

Den skitiga metallbiten är vagnsskrot från vagnskyrkogården som jag plockade rätt på under bangårdspraktiken.


Hallfönstret nästa. Om jag kommer åt att putsa eländet. Har en porslinsblomma i vägen! Lite besvärligt att komma åt att öppna utan att tråckla ner alltihop. Den stackarn har fått grenar avbrutna förr.

Sätter nog upp den nya köksgardinen i hallfönstret i stället.


Av Kvasthilda - 3 maj 2009 21:23

... så har den då äntligen släppts på DVD. E-pigan har tjatat i flera dagar.

Har du förhandsbokat filmen?

Har filmen kommit än?

X har fått sin!

Y har köpt den på stan.

Har du inte KÖPT DEN?!?

Och så vidare, och så vidare...

Idag, när barnafadern o jag for o handlade passerade jag en pappställning där filmen fanns för "ynka" 175 spänn. Scannade snabbt in den och stoppade i en påse. Allt för husfriden! Så nu har vi alltså filmen själva o kan se den hur många gånger som helst! (TPBs versioner har inte varit de bästa...)

Måste nog köpa en till, så mamma har en själv. Den här lär nog hamna under E-pigans huvudkudde för en lång tid framöver.

Samma med Pirates-sviten av filmer (Johnny Depp förstås). Och som det verkar Sagan om ringen. Harry Potter-filmerna får mamma behålla. Kanske.

Undrar just om det går att få tag i alla filmerna idag.

Bara synd att man måste vara pigg o nyter i morgon (nej inte nykter, men förvisso är det också självskrivet) med JTF från tidiga morgon till sena, nåja eftermiddag i alla fall. Annars hade jag stoppat Twilight i DVDn i stället för den uuuurtrista Van Veeteren-filmen som nu går på TV. Har sett de andra o de var OK. Den här är .... inte bra.

Twilight däremot. DEN är bra :-)



Såg Twilight på bio i Borlänge i höstas. På premiärdagen. Salongen var knökfull och jag räknade, 1-2-3-4 fyra män/killar. Tre äldre tjejer/damer/tanter (inklusive mig), resten var givetvis tjejer mellan 14 o 17 sådär. Kanske upp till 19. *Fniss & fnitter*. "Fota mig här". "Fota mig också". Idel mobilkameror på premiären.

När filmen började fick jag spatt. Hade dock inget med tjejerna att göra. De hade fel format på DVDn så filmen var hoptryckt och högsmal. Vi satt flera minuter, innan en av killarna i publiken smög iväg ut och pratade med personalen o de fixade till det. Mycket irriterande. Tjejerna verkade inte bry sig desto mer.

Filmen i sig, infriade många förväntningar. Lite undermedvetna skratt kom det, då man läst böckerna och visste vad karaktärerna tänkte. Tankar är ju hopplöst att få fram under den beskärda tid en film pågår.

Eller som Harry Potter V, The Order of the Phoenix. Boken är jättetjock, över tusen sidor (eller närapå, beroende på version). Filmen täcker kanske hälften. Om de skulle göra film av allt som femman tar upp, blir det en hel 22-avsnittssäsong om en timme var, för att få med allt! Ser fram emot det ;-) Nån gång kanske. Om fru Rawlings tillåter nån TV-makare att göra det.


Junior kom just hem. Snorandes o nysandes. Superförkyld! Storasyster har antagligen smittat honom. Hon håller på att blir sjuk igen. Eller snarare blir aldrig frisk. Två penicillinkurer har inte hjälpt. I hennes fall är det inte förkylning utan en ond hals. Hon kom givetvis inte hem efter bion. Stannade till hos kompisen E. Det skiljer en årsklass mellan dem, men bara tre månader i tid. Pigan är ju född några dagar in i januari, alldeles efter att vi flyttat hit.

Hmmm.... hur göra nu? Ta en kopp te o läsa ut boken kanske? Charlaine Harris bok. Ett par kapitel kvar. Eller ska man ta tjuren vid hornen och trotsa universums lagar o se Twilight trots allt? Klockan är tio. Börjar åtta. Tja, går ju fint. Men pigan blir väl vansinnig om hon kommer hem o filmen går utan att hon får vara med! Fat chance.

Att hon kommer hem alltså. Nån gång, men inte i normal kväll-före-skola-tid.

Av Kvasthilda - 3 maj 2009 20:32


Jag är alldeles "emsammen" ikväll. E-pigan o junior har gått på bio för att se The Fast and the Furios, del fyrtioåtta. Nej, fyra tror jag. Vin Diesel fortfarande. De har gått o väntat i evigheter på den och nu går den i Kiruna. Måste passa på direkt filmerna dyker upp. Vi har 1 (ja, säger det: EN) biosalong och filmer brukar gå torsdag till söndag. Ungefär. Blinkar man, missar man filmerna här. Ungefär som sommaren. Sommaren var en torsdag är ett talesätt vi har häruppe. Önskar jag kunde hitta den underbara bilden jag har nånstans, som illustrerar detta;


Två gubbar står o pratar med ryggen åt betraktaren, med huvudena vridna lite åt sidan.

Det syns "swooosh"-märken framför dem.

"Oj, vad var det?"

"Sommaren drar förbi Jukkasjärvi".


Ridå.


Maken o svågerns måg är o fiskar. Det nappar mellan 2 o 6 säger gubben. Får se om de får nåt :-)


Vin Diesel förresten. Han var i Kirunafjällen tillsammans med bla Gerard Depardieu för några år sen och gjorde nån actionrulle. Såg ingen av dem, men vänner har husvagn i gränsen och de hade anat långnäsan i backen. De gjorde EN scen, som skulle utspela sig gu'vet-var-i världen, Ryssland? Bulgarien? Nånstans med bergs-trakter. De hade för lite snö, så de kom hit upp i stället. En av stans läkare jobbade jour den helgen och jag hörde att han tjänade lika mycket under de dagarna som han normalt gör på en månad. Lite bättre än statistlönen en annan fick för Solstorm. 300 kronor (??) för en scen. Som inte ens var med i filmen sen!

Hastade igenom ankomsthallen på Kiruna flygplats "för att hinna med sista bussen till stan" medan Rebecca Martinsson (Izabella Scorupco) "hyrde en bil och pratade med uthyrningskillen" (en av våra lokala teaterskådisar, och en av få icke huvud-skådisar som faktiskt hade en replik eller två. Blev ju som sagt bortklippt...). Köpte nya byxor för 350 kronor för att ha nåt vettigt på mig... Tur att man haft användning för dem ändå sen ;-)

Diesel/Depardieu-filmen gjordes ju faktiskt samma år som Solstorm! Så var det. En snabbtitt på IMDB gav filmen Babylon A.D


Nu är sista Van Veeteren-filmen på G.... Ha! Underligt med en holländsk snut på svenska. Fast det ju skrivet av Håkan Nesser som är svensk? Ungefär som att få se Wallander på engelska sen. Det är nåt skumt med ölen sa han som trillade i bryggerikaret...


Av Kvasthilda - 3 maj 2009 19:15


Har en bok intill mig som ligger uppfläkt - upp-o-ner. Tittade in på Charlottas blogg och kommenterade hennes inlägg om vikta hörn och andra  hemskheter som kan hända böcker i oaktsamma händer. Jag brukar inte lägga mina böcker på detta sätt (se här, även om bilden är tagen på annat ställe) utan brukar försöka använda ett bokmärke av nåt slag. Ibland tar jag det som finns tillhands. Jag har dock gjort egna bokmärken. Som stort fan av Harry Potter i allmänhet och Professor Snape i synnerhet har jag gjort ett bokmärke av honom. (dras alltid till de knasiga elakingarna, som ändå har ett gott hjärta nånstans där inuti). "En man i byrålådan". mwahahhahaaaa... Skulle stoppa ner nån annan än Snape iofs...

Nåja, tillbaks till bokmärkena. Har alltså gjort egna. Till barnen och mig själv. Hade tillgång till en lamineringsmaskin på mitt förra jobb (och en suverän färgskrivare). Kunde göra lite småjobb privat. Inga större grejer förstås, men ett A4-ark nu och då. Skrev ut lite roliga bilder. E-pigan hade fotograferat en svart blus med vita prickar, bara en detalj av blusen. Det är nåt hon gör. Fotar detaljer som är få förunnat att se. Ser en massa roliga detaljer i allt möjligt. Jag gjorde samma sak i hennes ålder :-) Kul att se att generna smittat av sig på det viset! Hur som haver. La in hennes namn på prickbilden i ett häftigt teckensnitt med vit text. Finns massor att hämta på internet. Just detta var bokstäver i hjärtan eller med hjärtedelar. Gjorde en del andra också, med olika typer av teckensnitt i olika färger (mycket lime o rosa). Klippte ut dem i rutor om cirka 5x15cm och la dem sen i lamineringsplast. Körde dem igenom maskinen och klippte sedan ut märkena med en liten marginal runt om. Snyggt som attan. Kunde jag bara hitta dem skulle jag visa!

Har gjort specialer också med förminskade klippdocksark.


Ha! Hittade ett par av märkena. En som inte har namn på, men med pigans prickblus ändå. Och givetvis Johnny Depp som Jack Sparrow åt henne. Min Snape har gömt sig. Hittade honom inte i byrålådan heller... Dock fann jag några klippdocks-märken jag gjorde.




Man kan ju använda "riktiga" bokmärken annars. Varför de heter så på svenska, har jag aldrig fattat. I Danmark heter de glansebilleder. Det är ju bara samlarmärken med fina eller konstiga motiv. Har samlat såna också. Som de flesta andra flickor antar jag. E-pigan har fått ärva min samling och vi tittar igenom dem ibland. Köper bokmärken på Tradera emellanåt.


Här är en för ovanlighetens skull glad kille jag köpt (på ett helt ark, men jag ville visa bara den glade).



Av Kvasthilda - 3 maj 2009 14:54

... är det idag. Solen skiner ovan molnen och tittar fram emellanåt i gluggarna, men det blåser lite. Lite mer vanligt kirunesiskt vårväder. Annars ser maj ut att bli som det året jag flyttade hit. Eller snarare året efter att vi flyttade upp. Flyttlasset kom ju faktiskt den 23e december. Mitt i mörkaste o kallaste vintern. Inte många blommor överlevde den flytten kan jag säga. Hade massor med stora gröna växter (är ingen större blomvän). Kruxet var innan jag stängde dörren för gott i Falun; att be mamma vattna blommorna eller inte? Jag åkte nämligen vid Lucia och möbler o annat kom som sagt den 23e. Om blommorna inte vattnas, hinner de svimma av törst. Om de vattnas fryser de ihjäl... De frös ihjäl, hur som helst då de tillbringade ett dygn på lastbil i mer än 30-gradig kyla. Var sviiinkallt den julen! Har några kaktusar och resterna av en yuccapalm kvar sen min tid i Falun. Å andra sidan har yuccapalmen tappat sina ympade grenar och blivit omplanterad och är numer hög som ett hus och puttar undan gardinen i vardagsrummet.

Hur som haver, skorna skaver... Maj månad.

1992 var ett kanonår och Kiruna flirtade hejvilt med mig. Sommaren kom tidigt. Redan i maj satt man ute på inte-så-gröna gräsmattor och skar torkat renkött med grannarna. Var sommarvärme några veckor. Hur det blev sen minns jag inte. Barnen var ju små (två flickor då) så skolavslutning var inget man brydde sig om. For säkert ner till Dalarna också en sväng innan det blev sommar-sommar.

Får se hur denna månad artar sig.


Nu ska vi grilla hampisar! Svågerns måg är här igen. Maken o han ska ut o akvariefiska inatt. Efter hockeyn.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards