Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 12 maj 2009

vårvatten

Av Kvasthilda - 12 maj 2009 14:10


Vattnet har börjat smaka skit igen. Nja inte bokstavligen (skulle jag inte kunna relatera till hur som helst) men det är långt från gott. Har en konstig metallsmak. Typisk vårvatten. När snön och isarna börjar smälta runt om påverkar det våra vattenreservoarer (Torneälven antar jag?) och vattnet blir ibland brunt och smakar UUURRRKKK. Vi har en kallkälla strax bortanför där vi bor och jag brukar skicka maken med hink och spade, nä, kanna, dunkar och tratt för att fylla nämnda dunkar med färskt och gott vatten. Kallt och friskt. Utan smak. Tänk att nåt helt smaklöst kan vara gott?!?

Gubben är ju som sagt bortrest nu och förblir så några dagar till så vi får se hur det blir med den saken. Känner att min förkylda kropp inte pallar med en skogs-promenad...

Tar några veckor innan kranvattnet är "betjänligt" som dricksvatten igen. Duger att göra saft av och koka kaffe på, men inte dricka naturellt. Det ÄR fullt drickbart i den månen att man blir inte sjuk av det. Lite lösare i en känslig mage kanske. Men åtgången av vatten-på-flaska ökar markant i Kirunabutikerna i maj/juni.... Sen när vattnet lugnat sig, går det ner igen till mer normala proportioner.


 
 
Elisabeth

Elisabeth

12 maj 2009 14:46

Ja, och en önskan är att HELA VÄRLDEN vår friskt och rent vatten!! För jag vet, att när jag är riktigt törstig är kranvatten gudomligt gott. Nära stugan i Gästrikland finns en källa och det går att följa den en bit in i skogen och varje sommar dricker jag från den, oftsat ur en skopa som hänger där (numera i en kedja så att den förhoppningsvis inte stjäls!). När jag har promenerat dit och känner mig varm är det hur gott och härligt som helst med en "slurk". Kram frn mig.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

12 maj 2009 19:10

Koden var "huac" och det stämmer ju in bra på hur kirunavattnet ser ut och smakar. För den bruna färgen hjälper ju till att göra smaken värre.

 
Ingen bild

Kvasthilda

12 maj 2009 19:42

hua ja. Minst sagt P! Huvva som härjedalingarna säger.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards