Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 14 maj 2009

tid...

Av Kvasthilda - 14 maj 2009 14:49


... är nåt väldigt abstrakt. En överklok och helt galen fd jobbarkompis till mig, tillika rymdfysiker brukar säga att tiden är definitivt inte konstant. Om man är trött och vill sova går klockan ofantligt fort - på morgonen vill säga. Du blinkar till medan klockan snoozar åsså har det gått tio minuter till. Om du ska hinna med bussen kan man ge sig attan på att klockan rusar iväg som en oljad blixt. Om du har en jätteviktig tid att passa finns det aldrig nog med tid att hinna dit utan att halvt stressa ihjäl sig.

Om du däremot väntar på att ett urbota tråkigt möte ska ta slut...? Ja DÅ står tiden minsann alldeles still. Eller om du sitter jättesjuk i väntrummet på en distrikts-vårdsmottagning. Eller i väntrummet hos tandläkaren. Hur är det med tiden då? Frusit fast. Universum står still. Du knackar på klockglaset o kollar. Funkar den? Håller den mot örat o lyssnar. Tickar den? (för den som nu har en hederlig gammal klocka med sekundvisare som rör sig med en-sekund-steg i taget). Varför är det så? Tiden är inte konstant.


Idag har klockan rusat iväg också. Har ätit min frunch, stökat i köket och torkat av sonens utsprayade norskdricka. Fattar inte hur det lyckades komma dricka ÖVERALLT i köket?!? Vad man än lyfter på runt köksbänken, finns det små röda fläckar som gömt sig för trasan. Får nog torka Brus i eviga tider! Dansade han med den uppenbarligen övertyckta flaskan? Man bara hotade flaskan att ta av korken så SWOOOIIISSHH.... for det dricka överallt. Eller?


Jaja, ska dela med mig lite bilder. Tog inte kameran med mig inatt. Var lite synd. Natten var MAGISK! Midnattssolljuset var fantastiskt över fjordarna mot Narvik. Finns ett par ställen man passerar som är heeeelt fantastiska. Om man råka blinka vid fel tillfälle missar man det! Så mycket stenrösen och bergsbumlingar och träd som far förbi fönstren. För att inte tala om alla tunnlar o gallerier! Det gäller att vara snabb och ha en snabb kamera! Vilket jag inte har. Tid igen!

Såg nån liten jaktpippi också, men dem är jag mindre bra på. Vi har örnar och vråkar vet jag, men det här var en mindre modell. Och ingen ilsken björktrast som vi har runt huset. En sväng till. Får se till att kameran är laddad med fullt batteri och tomt flashkort. Och hoppas på att vädergudarna är med oss! Det är så ljust och fint när himlen inte är absolut gröttjock av gråa regn-o-ruskmoln.


 
 
Elsabeth

Elsabeth

14 maj 2009 15:51

Ännu ett mycket intressant inlägg./Jo, visst håller jag med. När man har KUL i en timme RUSAR TIDEN IVÄG. Men har man tråkigt, eller när man väntar på något, kanske ett tandläkarbesök, masar sig tiden segt så att det känns som en hel envighet./Har ju skrivit en del om tidszoner och kanske jag skulle kunna få till ett roligt inlägg om det. Undrar om det ska bli under kategorin Allmänt eller Humor i så fall...Förstår att det är jättefina vyer och ser fram emot att se bilder därifrån. Men visst är det så att man måsteha kameran i precis rätt ögonblick, för jag förstår att det verkligen handlar om just ett ögonblick. Mysigt att läsa om. Örnar och vråkar är spännande också. Kram från mig

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 19 maj 09:00


  Tema nr 69 Fladdrar 140/366   Det var lite kylslaget i fredags, men det gjorde bara att Norges stolthet fladdrade än mer i vinden på Nasjonaldagen.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan...

366

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 11:33

Just det. Skrev fel och tänkte ändra när jag kom ihåg att det faktiskt är 366 teman i år. Har jobbat så mycket och varit upptagen under ledigveckorna så fotograferandet har kommit på skam. Därav det långa hoppet mellan senaste två temabilderna. Eller...

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 11:00

Så trött! Blev sent inatt. Igen. Varit en vecka med långa skift och/eller körningar. Mycket som pågår längs järnvägen. Det är mycket vatten och rester efter urspårningen som inte kunnat fixats än. Ett skift till innan ledigvecka. Puh.    O Puh ja...

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 09:00


  Tema nr 073 Folkdräkt 139/366   Det är en av de vackraste bunaderna jag känner till. Nordlandsbunaden.  Här har det precis avslutats ett studentavtackande i Haikjeften i Narvik.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*...

Av Kvasthilda - Fredag 17 maj 09:00

  Tema nr 256 Rödrutig 138/366   Gratulerer med Dagen!        Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards