Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 19 maj 2009

fotoljus - ISO/ASA

Av Kvasthilda - 19 maj 2009 13:29


Fick en fråga om ljus och vad ISO-inställningen påverkar.

ISO (eller ASA som det oftast heter på filmrullekameror) är kamerans ljuskänslighet. Jag var ute sent inatt o fotade en hare som satt och betade på gräsmattan. Ögonen uppfattar mycket mer och ser ljuset på ett annat sätt än en kamera. Ögonen är mer ljuskänsliga och anpassningsbara. Du kan ju se i nattmörker exempelvis - pupillerna vidgas enormt. Blir det ljust så dras de ihop. Så fungerar ISOn i en kamera också. Ungefär. Kamerna är betydligt mer ljuskänslig, fast åt andra hållet :-) Kameran behöver ljus. En blixt är ju inte att rekommendera om man fotar en skvätträdd hare så man måste ställa in ljuskänsligheten i stället. "Normal"läge är väl 200 ISO. Ungefär. Jag varierar ofta mellan 200 och 400. Ibland går jag ner till 100, men det är sällan. 200 klarar de flesta ljusförhållanden. Dock är 400 ett minimum vid mörker-foto - om man vill ha detaljer. Jag kan ha 800 och 1600 på min digitala EOS (300D) och nyttjar dessa skamlöst vid nattfotograferingar. Eller inomhusfotograferingar. Beroende på vad jag vill ha fram i bilden förstås. Oftast tar jag flera bilder med olika ljusinställning för att kunna plocka den bästa senare. En av fördelarna med digitalkameror :-) (och nyladdade batterier och stort minneskort).

Nackdelen med så hög ljuskänslighet är att bilderna blir grovkorniga och brusiga. Du får inte alls samma skärpa som en bild med lägre ISO-tal. Skuggorna kan vara röd/blå/grönbrusiga (mycket prickar och fläckar). Detta spelar ingen större roll om man ska fota till en blogg. En dataskärm kan bara läsa 72 punkter per kvadrattum och ett foto har ofta mycket högre upplösning än så. När man trycker ihop bilden, endera fysiskt i ett fotoprogram, eller mekaniskt i bloggen direkt, blir de automatiskt synbarligen skarpare. Du kan ju ha bilder upp till 5meg, men de blir aldrig bredare än 500 punkter i bloggen (bloggagratis) vilket alltså pillar ihop alla punkterna och bilder förefaller skarpare än den är. Nåja, slutbabblat om det nu.


Saken är alltså den, ju högre ISO-tal, desto mörkare kan det faktiskt vara för att få foton som visar vad de föreställer.


Och ljuset inatt? Skymningsljus. Inte mörkt. Vi har ju midnattssol :-) Tänk en midsommarnatt. Ungefär. Dock har vi det lika "mörkt" mitt på dan i december! Mörkare antagligen. Fast med snön upplevs det ljusare.


 
 
Elisabeth

Elisabeth

19 maj 2009 18:38

Tycker detta med ljus och ISO/ASA är superintressant. När jag har fotat analogt har jag oftast haft 200, ibland 400 och någon enstaka gång har jag nog använt 800. I min systemkamera har jag mest haft automatiskt, men ibland när det har varit riktigt mörkt har jag testat med 1600 och då har det ju blivit bättre. Kanske jag ska ta och experimentera mer med detta och helst INNAN jag ser något som jag bara inte vill missa. Och visst ska man tänka på detta med blixt också för att inte skrämma t.ex ett djur. Fotade pingviner på södra Nya Zeeland i november/december 2000 och blixt var förbjuden då. Någon glömde detta, men jag LOVAR att JAG inte gjorde det då.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

19 maj 2009 22:04

Jag har precis upptäckt att jag kan "lura" min kamera (en Nikon 200D tror jag den heter-den ligger i köket just nu) om jag ska fota ett fönster t ex och det blir för mycket motljus, så kan jag trycka ned knappen halvvägs på något mörkt ställe på sidan om fönstret och sen flytta till fönstret igen och där smälla av bilden. Då blir det perfekt.
Jag håller också på att ställa om manuellt om jag ska fota inredningsbilder och inte vill ha blixt, vilket jag sällan vill. ISO 800-1000 blir fina varma bilder som duger i bloggen.

 
Eva

Eva

19 maj 2009 22:44

Tack för lektionen. Jag trodde det var becksvart ute, tänkte inte på att du har midnattsol :). Jag har provat att ändra ISO på min digitalkamera, men inte riktigt fått hum på hur det funkar, men jag ska öva lite mera. Ha det så bra.
Kram

http://www.gruddelin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards