Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 25 maj 2009

Picasa o text

Av Kvasthilda - 25 maj 2009 21:30


Som jag berättat förut, skapar jag mina fotocollage i Picasa... De flesta av mina fotocollage är gjorda just där. Först klipper jag bilderna som jag vill ha dem i ett "vanligt" fotoprogram och sparar dem... Sen går jag till picasa, letar fram bilderna, väljer de jag vill ha i collaget och klickar på Skapa fotocollage-knappen.

Där kan jag sen välja om bilderna ska ha en skugga, om de ska ha en vit ram, eller se ut som instamatic-foton. Oftast blir det en mix av skugg- och ramfoton. När jag tycker att det är OK och ser ut ungefär som jag tänkt mig, klickar jag på knappen Skapa collage. Det tar en liten stund medan Picasa arbetar. Under tiden är bilden gråtonad och det står Utkast över sidan.


När detta är klart kan jag redigera mer och lägga in text. Man klickar på text-verktyget och skriver in det man vill på bilden/collaget. Sen fixar man till det med font o färger o annat. Det går givetvis att välja från alla de teckensnitt man har installerade på datorn. Jag kan även välja att ta färgen från fotona för att få rätt nyans (det finns en regnbågspalett att välja från, men det kan vara svårt att hitta exakt den färg man vill ha). Jag kan också välja att ha en kant runt texten med annan färg, eller skippa den helt.

Sen kan man vrida texten genom att ta i handtaget - precis som man gör med foton eller bilder när man skapar collaget. Jag kan även öka storleken på texten på det viset och behöver inte använda siffrorna. Det är betydligt lättare att dra i handtaget och få rätt storlek på en gång och dessutom placera den där man vill ha den samtidigt.


Sen går jag på Arkiv och skapar en kopia. På det viset har jag kvar "originalcollaget" om jag kanske vill jobba mer med det nån annan gång.


 
 
Elisabeth

Elisabeth

25 maj 2009 22:10

Å, superbra. Ska kopiera texten så att jag inte behöver bläddra hela tiden. Men jag har gett mig 17 på att få till något läckert. Tack för tipset om "originalkollaget". Man kan ju vilja ändra något lite senare.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

25 maj 2009 22:16

Lycka till :-)

 
GladaKatarina

GladaKatarina

26 maj 2009 21:24

Supercoolt! Höll en fotokurs där de fick lära sig bildbehandling i Picasa, kanonprogram! Men collage hann vi inte med på fyra gånger. Bra tips till en annan gång! :-D

Nu skall jag inte kommentarsspamma dig mer för ikväll... 8-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

26 maj 2009 22:10

Spam är bara trist i mailen! Dina kommentarer är alltid välkomna!

Har bara lärt mig lite av Picasa. Använder andra program för att trixa med bilderna innan :-)

 
juliasbullar

juliasbullar

28 maj 2009 15:08

Hej!!

Jag förstår inte hur man kan få in ett anant teckensnitt i picasa? som jag har på datorn..

http://juliasbullar.blogg.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

28 maj 2009 15:29

juliasbullar (bjussar du på några?),

jag har sett att vissa teckensnitt inte syns i Picasa. Varför vet jag inte. Dock antar jag att alla True Type-fonter du har installerade syns även i Picasa. Antar att du har installerat teckensnittet?
Kontrollpanelen / Teckensnitt?

 
ammizz

ammizz

5 juni 2009 04:30

VARS HITTAR MAN TEXTVERKTYGET? Jag blir galen!

http://ammizz.blogg.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

5 juni 2009 08:06

ammizz,
jag svarar dig i din blogg. Kika in hos min dotter annars. Länken finns bland bloggtipsen. Hon har med bilder beskrivit en steg-för-steg-instruktion.

 
kaiisa

kaiisa

26 juli 2009 11:53

Hejsan! Du verkar ha lite koll på det här med Picasa och jag undrar om du kan hjälpa mig?

Jag kan göra collage och allt det där, lägga in text och allting. Men sen när jag har sparat collaget och går in på den via mina bilder så syns inte texten? Den syns bara när jag kollar på den via Picasa.
Har du någon aning om hur jag ska göra? Har jag missat något?
Tacksam om jag får svar :)

http://kaiisa.blogg.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

26 juli 2009 12:36

kaiisa, jag svarar hos dig också, men lämnar även svar här för andra som frågar. Du måste spara en kopia, dvs gå in på Arkiv/"Spara som" eller "Spara en kopia" och lägga den kopian där du vill ha den. Då kommer texten att synas på bilden, även i de bildprogram du använder.

 
Felicia

Felicia

12 mars 2012 17:45

Jag förstår inte hur man kan få in ett annat teckensnitt som jag har på datorn i Picasa? För jag har installerat det (edwardian script ITC) men jag hittar den inte i Picasa..
Tacksam för svar! :)

http://felicitias.blogg.se

 
Felicia

Felicia

12 mars 2012 17:46

Svara helst i min blogg tack :)

http://felicitias.blogg.se

 
Felicia

Felicia

12 mars 2012 18:16

Hej igen!
Nae mig har du inte "pratat" med om det :) googlade runt lite om mitt "problem" och hittade hit ;)
Det är skumt det där.. jag har startat om datorn, installerat om typsnittet och stängt ner och öppnat Picasa igen redan.. men det blev inte bättre för det :/ har även kollat i Picasas hjälpverktyg och hittar ingenting där. Knepigt att det inte vill fungera för mig då!

http://felicitias.blogg.se

Kvasthilda

12 mars 2012 20:11

Det är knepigt, helt klart.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards