Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 26 maj 2009

worst case of furu ever

Av Kvasthilda - 26 maj 2009 17:57


Simon Davies sa så en gång: "This is the worst case of furu I have ever seen. It looks like a damn' gillestuga!"

Maken håller på att sätta upp en jaktstuga och det låter som om det blir lite Grabbarna på Fagerhult över den. Visserligen mycket mindre till ytan än deras torp, men väldigt mycket T R Ä blir det. Och han svamlar om en camouflagefärgad korkmatta....!! Det är, har jag en känsla av, bara svammel och retstickefasoner. Han sticker det under näsan på alla kvinnliga vänner och bekanta och frågar om verkligen inte NÅN har sett det. Camogolv. Vem FAN vill ha camogolv??? För att slippa städa möjligtvis. En jaktstuga kan bli nog så jäkla skitig. Ren furu på väggar o tak. Helst. "Blir inga spånskivor i min stuga!" O än mindre tapeter då. När han nån gång blir klar, drömmer han om att sitta där i sin lilla pyttestuga med pappas lampa och min lapptopp o surfa runt. Efter lyckad jaktdag då förstås. Korna får han inte ta. De andra hånar honom för att han skjuter älgkor, snarare än poängtjurar. Jag försöker inflika att kokött smakar minst lika bra, om inte bättre än tjurkött. Det är väl bättre med lite älgko i frysen, än inget alls?


Pappas lampa ja. Därav detta inlägg i kategorin hantverk... Min svärfar jobbade mycket i näver och har gjort en massa olika nytto- och onyttoprylar genom åren. Jag hann aldrig träffa min svärfar, då han gick bort samma vecka Maken o jag träffades. Däremot har vi en del av hans skapelser i vår lägenhet.

En stor taklampa som är jättemysig att tända en mörk höstkväll, men inte ger mycket ljus en becksvart vinternatt. Den ska Maken ta till sin jaktstuga. Vi har annars en av svärfars fönsterlampor i hallen.

Han har även gjort en burk vi öppnar flera gånger vare dag. Maken var skitsur i början av vårt användande av den. Ville inte alls att den s-k-u-l-l-e användas. "Nähä, ska den bara stå där som nå't skådebröd??" Kaffeburken alltså. Den är numer ganska sliten med en del bortfall av näver på locket. Dock fungerar den utmärkt till det den är avsedd. Svärfar använde en gammaldags Gevalia-burk i plåt som mått, så den är stor. Vi har precis en sån burk till kaffepulvret i stugan i Härjedalen. Med plastlock. De är nästan lika charmiga båda två!

Sen har han gjort ljuslyktor. Ett "bälte" man sätter runt midjan på en speciell typ av glas. Vi har tre stycken, och de är tända varje jul, eller så ofta vi tycker. Ganska mysigt att tända värmeljus även på sommaren. Bara för mysfaktorns skull. Vintertid tänder vi dem, dels för ljuset, dels för mysfaktorn, dels för värme och dels för doften. Använder ofta doftljus.



Svärfar har även gjort speglar (ramen till dessa förstås), köksklockor, burkar, endera lindat eller flätat och vi har en stor tavla med klimatvisare. Dvs hygrometer, barometer och termometer. Hans alster finns lite här och där har jag sett. Maken såg en av hans köksklockor i TV en gång, hos nån gammal farbror. Vet inte vad reportaget handlade om, men helt omöjligt är det inte att det faktiskt var svärfars klocka.


Nåja, får se vad det blir av Makens stuga. Om man får sätta sin fot där och kanske sy en gardin...?


 
 
Elisabeth

Elisabeth

26 maj 2009 20:33

Jag känner till några som jobbar memd/har jobbat med näver också och det kan ju bli väldigt fint. Bilderna är jttefna och jag tycker att det blir extra speciellt med skuggorna, Jag har varit med om att någon i ett sammanhang har tänt ett ljus för mysfaktorns skull. Det MÅSTE inte vara beckmörkt ute och inte ens vinter.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

26 maj 2009 21:18

*ASGARV* Den repliken är underbar!!! Kommer att tänka på Itzak Skenström i HippHipp och vad Tiffany sade om honom: "Mycket brunt, mycket trä...

Mend det är snyggt. :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 29 april 09:00

  Tema nr 352 Vägg 120/366   En är en äkta skiffervägg, en är en tapet.       Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards