Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 29 maj 2009

fjällnamn

Av Kvasthilda - 29 maj 2009 18:10


Jag har nu ändrat min svit med bilder från gårdagen flera gånger. Saken är den att fjället Noulja kan stavas på en massa olika sätt. Exempelvis Njulla. Inte vackert i mina öron. Njuolla som jag skrev först är en variant av detta. Till sist bestämde jag mig för att skriva det som jag tycker att det är vackrast, Nuolja. Alla stavningar är accepterade. Det största orsaken till alla konstiga stavningar är försvenskningen av de lapska namnen. Många av namnen är helt enkelt vackrare på lapska än svenska. Detta förekommer överallt i landet. Inte minst i Dalarna. Ja, inte från lapska till svenska. Men från byadialekter till blaskig rikssvenska. Runt Borlänge finns det en massa namn som är försvenskningar av ortsnamnen på tunhukmål. Nåja, Borlängemål då. En tunhuk är inte specifikt en Borlängebo. Jo, förresten så är det, men en Borlängebo är inte automatiskt en tunhuk.


Smaka på det här:

Spraxkya.



Uttalas "sprascha". Det står Spraxkya på bussarna.


Eller Idkerberget varifrån min tax kom.

"itjebä" heter det på urmålet.


Vad jag däremot inte gillar med de lapska namnen är att det inte går att få tag i en fjällkarta med svenska namn. Jag menar... En lapp förvirrar sig väl inte bort på "sina" fjäll, medan däremot en "svensk" kan trampa ur kartbilden och försöka hitta tillbaks. Detta hände min lillebror när han var till Sarek o fjällvandrade med min dåvarande pojkvän, för sådär trehundra år sen. De hittade dock in på kartbilden igen och tog sig så småningom hem igen, via postbussen till järnvägsstationen i Murjek.

Men häruppe där du har lapska namn på varenda fjäll o varenda jokk (fjällsjö). Om du mot förmodan får tag i fjällräddningen och ska meddela var du befinner dig och försöker läsa de tungvrickande namnen på lapska som kartan är strösslad med... Inte är det lätt inte. Jag tycker det borde finnas TVÅ kartor. Vill man köpa en med lapska namn ska det finnas - att ha i bokhyllan hemma, men för oss vanliga dödliga ursvenskar som inte kan vrida tungan borde det också finnas en karta med svensk stavning som du verkligen kan läsa ute på fjället. Som det var förr. FörrFörr fanns det väl inte kartor alls, men då var inte svenskar ute i fjällen o trallade runt heller.


Och för att vända på det hela. I Piteå finns en relativt nybyggd väg som heter Skihagestigen. Uttalas Skihåggesteig'n - eller nåt liknande. Gissa vad det betyder?


Gärdesgårdsstigen.


 
 
Ewa

Ewa

29 maj 2009 18:36

Nuolja (Noålja?) låter ryskt.

http://fundringar

 
Ingen bild

Kvasthilda

29 maj 2009 18:52

Det finns lappar i Ryssland oxå :-) Sapmi sträcker sig över hela nordkalotten.

(o min kod är "arus" bara för att ytterligare understryka detta. En ryss. A Russian. A rus. Hahahhaaa)

 
Dante

Dante

29 maj 2009 20:06

Intressant! Jag älskar detta med språket, dialekter, förändringar, påverkningar, stavningar... Trevlig läsning!

http://dante.bloggagratis.se

 
Ulla

Ulla

29 maj 2009 21:11

Tunhuk???= Tänkte på (St.)Tuna men blev osäker...
Kram

http://ladyinblue.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

29 maj 2009 23:06

Stora Tuna är rätt. Ligger strax söder om Borlänge. Har dessutom Sveriges högsta landsortskyrka. Vacker.

 
Ulla

Ulla

30 maj 2009 22:16

Är det från St.Tuna du kommer?. Nu är det släktforskar´n som tittar fram. Min mormorsmor och mormorsfar kom där ifrån. (Smeder)
Kramen

http://ladyinblue.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

30 maj 2009 22:53

Nej, Falun :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards