Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 juli 2009

kyrkor

Av Kvasthilda - 1 juli 2009 09:58


Jag har alltid fascinerats av kyrkor o deras arkitektur. Kiruna Kyrka är helt fantastisk med sin lapska inspiration. Och doften därinne. Den glömmer man aldrig om man en gång satt sin fot där en varm sommardag. Insidan är byggd av mörkt trä, och takstolarna är tjärade. Ljuset är gudomligt :-)




Här är "min" gamla stadskyrka, strax efter renoveringen för några år sedan. Taket är kopparfärgat. Under hela min uppväxt har Kristine Kyrka haft grönt tak av den ärgade kopparen. Samma gröna färg som statyn av Engelbrekt på Stora Torget framför. Vackert mot det röda teglet. Den är minst lika vacker nu, med den nya, bruna kopparen mot det röda teglet.

Jag är konfirmerad här. Mina storebröder (i alla fall en av dem, kanske alla tre) hade sin konfirmation i Stora Kopparbergs kyrka. 


Och nej, jag är ingen kyrkgångare per se. Barnen är inte konfirmerade.

Men kyrkor är fantastiska!


 
 
GladaKatarina

GladaKatarina

1 juli 2009 10:44

Är själv kyrktokig! Arkitekturen, utsmyckningen, historian!! :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

1 juli 2009 10:50

Jag önskar att man vågade stanna till oftare och titta in i kyrkorna!
Har ett foto nånstans på Svegs lilla kyrka. Den är så söt med sina vita väggar och svarta tak.
Eller Stora Tunas kyrka som (jag tror) är den högsta landsortskyrkan i landet.

Måste hitta alla mina bilder jag har drällandes överallt (av gökungar, kyrkor o annat, hahahhaah!)

 
Elisabeth

Elisabeth

1 juli 2009 11:08

Ett jättefint foto på "min" kyrka. Bor ju i Kristine församling också. Är inte konfirmerad men det var blygheten som tog över, var livrädd för att svara fel och "göra bort mig offentligt". Men det hade väl varit annorlunda långt senare.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

1 juli 2009 17:48

Ja visst är det härligt med kyrkor, och Kirunas den är ju bara vackrast, jag har en fantastisk vinterbild av den...läckert

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards