Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 2 juli 2009

digitalkameror

Av Kvasthilda - 2 juli 2009 01:24


Inte ett datatips direkt, men jag slänger in det under den kategorin ändå. Fotona hamnar säkerligen på en dator nånstans i alla fall :-)


Vad ska man köpa för kamera om man inte fotar till vardags men behöver en bra digitalkamera? Jag är långt från nån expert men kan ju berätta vad vi använder hos oss.


Min kamera är en Canon EOS300D. Börjar vara till åren. Allt digitalt är ju ur tiden innan det kommit innanför dörren... Men min kamera har ingen direktdisplay på baksidan. Dvs jag måste använda tittgluggen för att se vad jag ska fotografera - som på en gammal analog kamera. Annars är nya EOS-er användarvänliga och roliga. E-pigan vill ha en EOS av nåt slag - glömt vilken modell. 1000D kanske? Nån i familjeprisklass. Dvs runt femtusen för hus och objektiv. Jag vill också ha en ny.

Anledningen till att det blev just en EOS, var att jag hade (har) en "vanlig" systemkamera av EOS, med två zoom-objektiv. Det som följde med den gamla kameran motsvarar ungefär det som följde med det digitala kamerahuset, men så har jag även en stor zoom, 75-300 och den digitala kan använda samma typ av objektiv (EF). Därför blev valet enkelt! Den digitala heter EF-S men fattningen är densamma.


Kottarna har annars en varsin digitalkamera i "pocketmodell" och E-pigans är väl den bästa av dem. Sonens är utlånad till svågern - till allas vår förtret. Han kunde gott gå o köpa sig en ny o ge tillbaks pojken hans. Hur FAN ska han kunna fotografera utan den?? Eller LÄRA sig fotografera - eller ens tycka det är kul? Svågern/farbror har lånat den på obestämd tid som det verkar o det är oerhört irriterande. För alla. Det är en Nikon Coolpix av nåt slag.


E-pigans kamera är också en Nikon Coolpix, men av bättre modell. Den har en bra zoom - och bättre pixeltäthet än min! Tror hennes ligger på 10 (nej 8.1) megapixel. Min har "bara" 6.... Vidare har hennes kamera en zoom och vidvinkellins. Den går dessutom upp till ISO2000, jämfört med min 1600. Dvs hennes har bättre "mörkerseende". Klarar sämre förhållanden än min stora. Hennes kamera är en Nikon Coolpix P50. Sonen har en lägre siffra tror jag men ingen av oss minns vad... (sonen sitter uppe än)


Äldsta dottern blev först med digitalkamera i vårt hus, men den är inte ens nämnvärd idag. Är en Canon pocket, men av årsmodell milennieskifte... Ungefär.


Det är svårt att säga vilket märke som är att föredra framför nåt annat. Det är lite religion över det. Man köper ofta ett märke o håller sig till det. Kan lika gärna finnas bra kameror av andra märken, men man blir lite hemmablind så att säga...


En kamera ska dock ha bra analog optisk zoom. Finns dessutom en digital zoom är det väl OK men den är inte så viktig för det är en "fusk"-zoom. Det finns så många bra, så egentligen vad som helst i den prisklass man tänkt sig fungerar bra! Man kan ju tänka på vilken sorts batterier det krävs i kameran. Om den går på vanliga AA-batterier är ett STORT plus då du kan springa in på närmsta mack o få tag i reservbatterier ifall du skulle råka ha glömt ladda batterierna, eller helt enkelt glömt ta med extra. För batterier drar de.

Batteriladdare är ett måste. Ju större minneskort, desto mer kräm går det. Inför semester, eller nån stor händelse kan det ju vara bra att skaffa ett stort minneskort. MINST 1GB, hur som helst.

Man kan ju dessutom fundera på vilket kort kameran använder. Små kameror använder oftast nån form av SD-kort, medan min EOS tar Flash-kort.

 
 
Elisabeth

Elisabeth

2 juli 2009 11:08

Jag ahr ju TRE kameror nu, en Pentax som är analog och min första med zoom (köpte den i mitten av augusti 1997). Den är fullt fungerande men används inte så ofta ändå sedn jag "blev med digitalkamera". Den första digital, en kompakt fick jag i present av mina föräldrar till födelsedagen 2004 men kunde köpa den fyra veckor tidigare. Det är en olympus. Sedan har jag ju haft en digital systemkamera sedan slutet av oktober 2007. Det är en Nikon D40X och jag är jättenöjd med den och sedan den 26/5 med det fina allround-objektivet som visst motsvarar 28-388. Har förstått att det är den OPTISKA zoomen som är viktigast, inte den digitala som visst bara har med storleken eller nåt att göra, eller "fuskzoom" som du skriver här./Har bara laddningsbara batterier till de digitala dock. Men jag skulle gärna vilja ha en mindre, digital kompaktkamera med bara zoom att ha med på resor. Som sagt systemkameran är verkligen jättefin och det blir ju bra bilder och visst har jag sett andra med stora kameror på resor men har inget alls emot en mindre men med bra omfånt./Ja, kråkan inne hos mig ja...Vet inte om jag har skrivit i något inlägg eller i någon kommentar men under en Norrlands-semester när jag var knappt 11 matade jag en kråka i Jävre utanför Piteå. Har en bild där jag står och matar henne, Kajsa och jag är iklädd pjamas. Tror att jag kan ha gett henne skorpor eller nåt. Men jag var nog liiite rädd för hennes näbb.../Jo, jag blev intresserad förresten av att läsa om Pixelmojan Karins resa till Abisko och hon skrev ju om Kiruna också. Tänk att hon hann före mig... Vill gärna göra något dylikt snart också.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

2 juli 2009 11:58

Tack för ordet OPTISK Elisabeth, var lite trött när jag skrev det där inatt :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards