Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 2 juli 2009

ekorrar

Av Kvasthilda - 2 juli 2009 14:14


Har fotat en del ekorrar och här är ett par av mina bilder såhär långt. Finns massor mer (givetvis) men de är spridda som regnskurar en julidag och lite svåra att gräva fram. Återigen fotograferade genom tjocka fönsterglas. Vi pratar TJOCKA glas, uppåt en dryg cm är de!

 

Vi hade en dampig liten ekorryngling som byggde bo i en tall utanför fönstret. Tonåring som precis flyttat hemifrån. Helt utan byggnadsvana. Jäklar vad han sprang med pinnar o grenar. O hälften ramlade ner ur klykan han bestämt som sin boplats. Vi studerade honom där han skuttade runt och gjorde av med en massa energi till ett slarvigt resultat. Givetvis måste det ha varit en hanne som drog igång ett dylikt projekt helt utan ritning och riktning, bara helt på känsla - som att ha boxhandskar på, i kristallbutik ungefär... Ingen rim o reson i nåt. Tror inte ens han försökte flytta in där när höststormarna kom.

"I'll huff and I'll puff and I'll blow your house out"

Kanske han lekte kojbyggarläger bara. Kojor är ju byggda lite sådär hipp-som-happ.

Priset tog han när han under årets första snö gömde nötter - EN METER från nötpåsen. Hämtade nötter o frön en dryg meter upp i trädet (ungefär), sprang sen ner för stammen och gömde bytet under snön, precis nedanför trädet. Petade ner den i snön och puffade till det, kollade en extra gång.. Nähä, blev inte bra, puffade lite till, såg nöjd ut och fortsatte till nästa frö/nöt.... Det är ju bara det att om han tänkt hitta igen sina gömda skatter till vintern, hade han varit tvungen att tillkalla storgrävare, för det blir en dryg meter snö där på baksidan....

Ekorr'n hoppade ju faktiskt från tallegren... Ur en gran. Hmmm....

 
 
Elisabeth

Elisabeth

2 juli 2009 14:39

Helt bedårande och jag hoppas att jag får se en snart att fota ÄNNU närmare. Men mamma såg den ju från fönstret. Den hade ju suttit på altantrappen till stugan men hade jag gått ut hade den ju stuckit. Tror nog att mamma satt i en stol men hon satt ju still!/Ja, jag har nog aldrig riktigt förstått just den textstrofen heller. Hur ser DEN granen ut när den plötsligt förvandlades till en tall...??? Huvudbry...

http://elisannw.bloggagratis.se

 
♥ Jempajenny - tävling i bloggen just nu!

♥ Jempajenny - tävling i bloggen just nu!

2 juli 2009 16:38

Ekorrar är ju bara så söta! Och du lyckas ta helt fantastiska bilder.

http://jempajenny.bloggagratis.se

 
Tant Alexandra

Tant Alexandra

2 juli 2009 18:04

Åh de är ju så söta! Jag bortser från att de är onskefulla (eller har överlevnadsinstinkt, beror på hur man ser det!) och äter upp små fågelägg. De är så söta ändå! Man blir på så gott humör när man ser dem springa över gräsmattan. De är så små busfrön.

http://tantalexandra.bloggagratis.se

 
Lycke

Lycke

2 juli 2009 20:08

Hihihihi..snuttis!!!
Vi har massa korrar häromkring i tallarna på granngårdarna..mysigt!

Kram Lycke

http://till-vidas-ara.bloggagratis.se

 
Nettis

Nettis

3 juli 2009 00:37

Haha, vilken festlig ekorre ;D ;D !!!

http://bunkerboende-nettisochmoses.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards