Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 25 juli 2009

Melodikrysset v30, 2009

Av Kvasthilda - 25 juli 2009 20:03


Har inte lyssnat på krysset "live" idag heller utan fått lyssna x antal timmar senare....


Eldeman börjar som alltid med att gå igenom förra veckans kryss och jag hör att en kille från Falun vunnit. Grattis till honom då :-) Åsså nämner han att just i detta ögonblick, klockan 20.03 startar Musik vid Siljan med en timmes konsert med Lill Lindfors, ett av svaren i förra veckans kryss. På TVn är det Sommarkryss med Carina o Carolina så kryssplanerna haglar över mig.... Roger Pontare gästar tjejerna på Grönan ikväll...


Veckans första melodikryssuppgift kom som på beställning. Även om det inte är en av mina absoluta favoritsånger alla kategorier har sångerskan gjort det hon kunnat för att vinna över mig. Men bara live. Caroline af Ugglas i hennes "Snälla snälla". Den enda låten som fastnat i huv'et på mig efter gårdagen. OTROLIGT! Hon började med en timmes spelning. Sen tog Ledin över o spelade i en o en halv timme, ALLA mina absoluta favoriter o det som sitter som tuggummi är Snälla snälla???? Va fan betyder det??


Nästa uppgift handlar om nåt ur djurvärlden, eller snarare nåt som huvudfiguren kan tänkas bo i. Gamle Svarten bor väl i stall antar jag. En mycket underlig och halvt oigenkännbar version...


I nästa uppgift söker vi ett gruppnamn. Sista bokstaven är S och jag tycker mig höra Phil Collins, fast ändrar mig senare o tror att det faktiskt var Peter Gabriel. Båda har ju varit med i Genesis, som enligt Eldeman har gått ihop igen för en ny vända i pop... rockvärlden över fyrtio år efter första "sammandrabbningen".


Vem är ansvarig för text o musik till nästa melodi ur vilken vi dessutom söker just ett av orden ur inledande texten.... "Den första gång jag SÅG dig" av Birger Sjöberg. Så vackert så man nästan dör.


Sen kommer Eldemans ständige följeslagare, Lennart Palm i Lerum med sin egen tolkning av en TV-signatur... Ett bindestreck i rutorna säger oss att det är et tudelat namn. Tyckte jag hörde Rosa Pantern en stund i början, men det är en annan med förstoringsglas försedd djurfigur, nämligen Scooby Doo (where are you??).


Från film till musik(al). En musikalaktuell kille, fast i original, snarare än Brolles version av Buddy Holly, "Everyday"...


Everyday it's a-gettin' closer

Goin' faster than a roller coaster

Love like yours will surely come my way

A-hey, a-hey-hey

Everyday it's a-gettin' faster

Everyone said, go ahead and her

A-hey, a-hey-hey

Everyday seems a little longer

Every way love's a little stronger

Come what may

Do you ever long for, true love from me

Everyday it's a-gettin' closer

Goin' faster than a roller coaster

Love like yours will surely come my way

A-hey, a-hey-hey

Everyday seems a little longer

Every way love's a little stronger

Come what may

Do you ever long for, true love from me

Everyday it's a-gettin' closer

Goin' faster than a roller coaster

Love like yours will surely come my way

A-hey, a-hey-hey

Love like yours will surely come my way


 

Eldeman surrar vidare om sommarens kryssturné runt landet. Det är inställt i Malmö! Nån dubbelbokning... Så kan det gå!


I sista uppgiften före halvslaget ska vi förknippa melodin med rätt geografisk plats. Inte en suuuusning vilken låt det är men jag skriver in Öland i alla fall.


Aaahhhhh. Måns Zelmerlöw är på TV. Gullefjunet. "Vilket landskap är jag född i?" En liten sommarkryssparentes.... :-) Som ytterligare en parentes. Samma som fröken Gylling!


MMmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. JAG VILL SE Jesus Christ Superstar!!!! Fast nu var det inte det första uppgiften efter nyheterna gällde, utan en annan låt med The Ark o frontsångaren Ola Salo. "Little dysfunk you". Älskade Ola Salo. Puss på dig!


"En saknad blåsare" kommer sen. Blåsare tillhör inte min repertoar på nåt sätt så jag chansar. Arne låter som ett troligt svar o det torde då vara ... tja, vem? En googling ger Arne Lamberth som trolig kandidat tillsammans med Stenka Rasin. Vi håller på det.


In i filmens värld. En kassasuccé från 80-talet som utspelar sig trettiotalet år tidigare. Mums. Patrick Swayze's karaktär Johnny dansar rumpan av Baby (Jennifer Gray)! Dirty Dancing. Bill Medley och Jennifer Warnes sjunger "Time of my Life".


Veckans melodifestivalbidrag. Fast Eurovision även om den är halvsvensk. Vi hörde bamseversionen (En sång om) "Bulleribång" som i original sjöngs av Helena Paparizou, "My Number One".


Nästa uppgift är ännu en jag inte KAN, men chansar. Tror svaret är Eld. En liknelse vid något behagligt att sysselsätta sig med som kopplas till detta i både engelsk o svensk text. Kiss of fire?


Kikki Danielsson sjunger en engelsk version av Bra vibrationer och vi söker första ordet i textraden. DU ger mig bra vibrationer. På engelska heter melodin Right Night for Loving. Ingela Pling Forsman skrev nog båda versionerna o Lasse Holm gjorde musiken.


Sista uppgiften är ännu en TV-signatur och vi söker den kvinnliga allt-i-allon. Polly Sherman jobbar på hotellet Faulty Towers i TV-serien med samma namn - i original. På svenska heter den ju Pang i bygget. Den galna serien med John Cleese i en av huvudrollerna som den oerhört klantige eller klumpige ägaren till hotellet, Basil Fawlty.... Saknar Cleese i Potter! Hans Nästan Huvudlöse Nick har inte varit med på ett tag nu. Han SKA vara med i sista filmen(rna) om de nu följer boken....


Roger Pontare avslutar Sommarkrysset i TV med den suggestiva Där vindarna viskar mitt namn. På svengelska.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards